Den Haag, 14 april 2006
Vragen van de leden Depla, Noorman- Den Uyl en Crone (allen PvdA) aan de staatssecretaris van Financiën
over de vlekkeloze uitvoering van de huurtoeslag
1. Klopt het dat in het weekend van 1 en 2 april er veel ambtenaren van de Dienst Toeslagen hebben moeten overwerken om tijdig en correct de huurtoeslag voor de maand april uit te voeren?
2. Klopt het dat bij een deel van de beschikkingen de grondslagen van de toekenning niet binnen de belastingdienst te achterhalen zijn? Zo ja, bij hoeveel aanvragen is dit het geval? Kunt u aangeven wat de oorzaken zijn van het ontbreken van deze gegevens? Wanneer krijgen deze mensen een definitieve toekenning en het juiste voorschot huurtoeslag?
3. Klopt het dat er nog steeds problemen zijn bij het gebruik van de gegevens van het ministerie van VROM van huursubsidieontvangers uit 2005?
4. Kunt u aangeven binnen welke termijn momenteel de bezwaarschriften afgehandeld zijn? Binnen welke termijn ontvangen huurders bij wie het bezwaar gegrond is verklaard, het juiste bedrag aan toeslagen?
5. Zijn naast de hier genoemde kwesties alle problemen met de uitkering van de huurtoeslag opgelost? Heeft iedereen het juiste bedrag gekregen? Is de klachtbehandeling volledig op orde? Zijn alle problemen met onjuiste verstrekking (te laat, te hoog, te laat) verholpen?
6. Zo nee, wat zijn die problemen en wat betekent dat voor het tijdig en correct uitbetalen aan alle mensen die recht hebben op huurtoeslag?
7. Welke acties gaat u ondernemen om de overgebleven problemen op te lossen? Wanneer zijn die gereed?
8. Wij willen graag een antwoord op de vragen voor het Algemeen Overleg over de belastingdienst?
---
Met vriendelijke groet,
Chantal Linnemann
Secretaresse Voorlichting
Tweede Kamer-fractie Partij van de Arbeid
Plein 2
K 104
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Tel: 070 318 2694
Fax: 070 318 2800
c.linnemann@tweedekamer.nl
Partij van de Arbeid