Pensioenwet heeft mogelijk grote gevolgen voor intermediair
Pensioendesk nederland en fko
Naar verwachting zal op 1 januari 2007 de Pensioenwet in werking treden. Deze nieuwe wet
vervangt de inmiddels ruim 50 jaar oude Pensioen- en Spaarfondsenwet (PSW). Een
belangrijk gevolg van de Pensioenwet is dat de informatieplicht grotendeels verschuift
van de werkgever naar de pensioenuitvoerder. Als de pensioenuitvoerder een verzekeraar is
die samenwerkt met het intermediair, dan wordt in de praktijk een groot gedeelte van de
informatievoorziening richting de werknemers verzorgd door hetzelfde intermediair. De
Federatie Koepel Organisaties voor Financiële Dienstverleners (FKO) en Pensioendesk
Nederland maken zich ernstig zorgen over gevolgen van de invoering van de Pensioenwet
voor de toekomst van het intermediair. De bij het FKO aangesloten koepelorganisaties
vertegenwoordigen het belang van ruim 4000 intermediairs/ verzekeringstussenpersonen.
Pensioendesk Nederland is de grootste koepelorganisatie op het gebied van de
pensioenadvisering.
Henk Doornewaard (Voorzitter F.K.O. en Algemeen directeur Pensioendesk Nederland BV ):
'Wij vinden het zorgwekkend dat in de Pensioenwet geen enkele aandacht wordt besteed aan
de positie van het intermediair. Uitsluitend artikel 32 is hierop eventueel toepasbaar.
Dit artikel stelt verzekeraars namelijk in staat om werkzaamheden uit te besteden,
waarbij gedacht kan worden aan het intermediair. Bij algemene maatregel van bestuur moet
vervolgens nog worden vastgelegd: welke werkzaamheden een verzekeraar niét mag
uitbesteden, welke regels zien op naleving van de Pensioenwet bij uitbesteding van
werkzaamheden en welke regels zien op beheersing van de risico's die samenhangen met de
uitbesteding van werkzaamheden.'
'In concreto betekent dit dus', vervolgt Doornewaard, 'dat het kabinet, zonder de kamer te
informeren, kan besluiten welke werkzaamheden het intermediair mag uitvoeren en welke
regels daaraan worden gesteld. In het ergste geval zou dit kunnen betekenen dat het
intermediair van de ene op de andere dag haar dienstverlening voor een belangrijk
gedeelte zou moeten staken! Deze onzekerheid vinden de bij ons aangesloten intermediairs
onaanvaardbaar.'
Verzekeringstussenpersonen/intermediairs verrichten traditioneel werkzaamheden zoals: het
verzorgen van presentaties voor werknemers, het houden van pensioenspreekuren,
beantwoorden van vragen van individuele werknemers en het verstrekken van de
pensioenbescheiden (pensioenovereenkomst, reglement, startbrief, opgaven omtrent
pensioenaanspraken, pensioenaangroei, waardeoverdracht, echtscheiding,
premieachterstanden, etc.). Daarnaast vervult het intermediair een centrale rol bij het
verwerken van personeelsmutaties en het doorvoeren van wijzigingen in de pensioenregeling
zelf.
De Federatie Koepel Organisaties voor Financiële Dienstverleners
en Pensioendesk Nederland hebben hun zorgen over de positie van het intermediair kenbaar
gemaakt aan vertegenwoordigers van de Tweede Kamer.
Henk Doornewaard: 'Wij zouden het zeer op prijs stellen als de Tweede Kamer ervoor zou
kunnen zorgen dat het Kabinet vooraf duidelijkheid geeft over de positie van het
intermediair.'
De vertegenwoordiger van ruim vierduizend intermediairs wil hierbij in ieder geval
antwoord op de volgende vragen.
1. Is het Kabinet van plan om beperkingen op te leggen aan de taken die het intermediair
traditioneel verzorgt?
2. Welke regels gaan er voor onze bedrijfstak gelden om werkzaamheden ter uitvoering van
de Pensioenwet voor verzekeraars te kunnen blijven uitoefenen? Hierbij valt te denken aan
opleidingseisen en controle op de uitgevoerde werkzaamheden door de opdrachtgever (de
verzekeraar) en/of de toezichthouder (AFM en/of DNB).
3. Is het Kabinet bereid om de algemene maatregel van bestuur middels een
voorhangprocedure aan de Kamer voor te leggen?
Noot voor de redactie,