Pensioenwet heeft mogelijk grote gevolgen voor intermediair

Pensioendesk nederland en fko

Naar verwachting zal op 1 januari 2007 de Pensioenwet in werking treden. Deze nieuwe wet vervangt de inmiddels ruim 50 jaar oude Pensioen- en Spaarfondsenwet (PSW). Een belangrijk gevolg van de Pensioenwet is dat de informatieplicht grotendeels verschuift van de werkgever naar de pensioenuitvoerder. Als de pensioenuitvoerder een verzekeraar is die samenwerkt met het intermediair, dan wordt in de praktijk een groot gedeelte van de informatievoorziening richting de werknemers verzorgd door hetzelfde intermediair. De Federatie Koepel Organisaties voor Financiële Dienstverleners (FKO) en Pensioendesk Nederland maken zich ernstig zorgen over gevolgen van de invoering van de Pensioenwet voor de toekomst van het intermediair. De bij het FKO aangesloten koepelorganisaties vertegenwoordigen het belang van ruim 4000 intermediairs/ verzekeringstussenpersonen. Pensioendesk Nederland is de grootste koepelorganisatie op het gebied van de pensioenadvisering.

Henk Doornewaard (Voorzitter F.K.O. en Algemeen directeur Pensioendesk Nederland BV ): 'Wij vinden het zorgwekkend dat in de Pensioenwet geen enkele aandacht wordt besteed aan de positie van het intermediair. Uitsluitend artikel 32 is hierop eventueel toepasbaar. Dit artikel stelt verzekeraars namelijk in staat om werkzaamheden uit te besteden, waarbij gedacht kan worden aan het intermediair. Bij algemene maatregel van bestuur moet vervolgens nog worden vastgelegd: welke werkzaamheden een verzekeraar niét mag uitbesteden, welke regels zien op naleving van de Pensioenwet bij uitbesteding van werkzaamheden en welke regels zien op beheersing van de risico's die samenhangen met de uitbesteding van werkzaamheden.'

'In concreto betekent dit dus', vervolgt Doornewaard, 'dat het kabinet, zonder de kamer te informeren, kan besluiten welke werkzaamheden het intermediair mag uitvoeren en welke regels daaraan worden gesteld. In het ergste geval zou dit kunnen betekenen dat het intermediair van de ene op de andere dag haar dienstverlening voor een belangrijk gedeelte zou moeten staken! Deze onzekerheid vinden de bij ons aangesloten intermediairs onaanvaardbaar.'

Verzekeringstussenpersonen/intermediairs verrichten traditioneel werkzaamheden zoals: het verzorgen van presentaties voor werknemers, het houden van pensioenspreekuren, beantwoorden van vragen van individuele werknemers en het verstrekken van de pensioenbescheiden (pensioenovereenkomst, reglement, startbrief, opgaven omtrent pensioenaanspraken, pensioenaangroei, waardeoverdracht, echtscheiding, premieachterstanden, etc.). Daarnaast vervult het intermediair een centrale rol bij het verwerken van personeelsmutaties en het doorvoeren van wijzigingen in de pensioenregeling zelf.

De Federatie Koepel Organisaties voor Financiële Dienstverleners en Pensioendesk Nederland hebben hun zorgen over de positie van het intermediair kenbaar gemaakt aan vertegenwoordigers van de Tweede Kamer.

Henk Doornewaard: 'Wij zouden het zeer op prijs stellen als de Tweede Kamer ervoor zou kunnen zorgen dat het Kabinet vooraf duidelijkheid geeft over de positie van het intermediair.'

De vertegenwoordiger van ruim vierduizend intermediairs wil hierbij in ieder geval antwoord op de volgende vragen.

1. Is het Kabinet van plan om beperkingen op te leggen aan de taken die het intermediair traditioneel verzorgt?

2. Welke regels gaan er voor onze bedrijfstak gelden om werkzaamheden ter uitvoering van de Pensioenwet voor verzekeraars te kunnen blijven uitoefenen? Hierbij valt te denken aan opleidingseisen en controle op de uitgevoerde werkzaamheden door de opdrachtgever (de verzekeraar) en/of de toezichthouder (AFM en/of DNB).

3. Is het Kabinet bereid om de algemene maatregel van bestuur middels een voorhangprocedure aan de Kamer voor te leggen?


Noot voor de redactie,