Provincie Limburg

Jaarverslag Rechtsbescherming 2005: "Een mooi staaltje klantdenken" Zomaar een paar resultaten: in 2005 is in 99% van alle gevallen de

beslissing op bezwaar formeel binnen de wettelijke termijn genomen. De inzet van het instrument bemiddeling heeft tot een verdubbeling van het percentage ingetrokken bezwaarschriften geleid. Hoorzittingen vinden vaker op locatie plaats; de Provincie gaat naar de burger toe. Gouverneur Frissen: Uit het jaarverslag Rechtsbescherming blijkt dat wij op de goede weg zitten; klantdenken wordt op een goede manier in de praktijk gebracht!.

Overheidsbesluiten kunnen ingrijpend zijn voor burgers en bedrijfsleven. Daarom is een goede vorm van rechtsbescherming voor burgers en bedrijfsleven van groot belang. Zo worden zij namelijk in de gelegenheid gesteld tegen negatieve besluiten of onbehoorlijk overheidshandelen bezwaar aan te tekenen. Dat is op papier natuurlijk een mooi verhaal, met een hoog klantdenken-gehalte, maar hoe heeft dit in de praktijk gewerkt?

Het jaarverslag Rechtsbescherming laat een paar opmerkelijke resultaten zien. Een nieuwe provinciale regeling biedt sinds 1 oktober 2005 de mogelijkheid via bemiddeling geschillen op te lossen. Dit heeft al in een aanzienlijk aantal gevallen, gezien de verdubbeling van het percentage ingetrokken bezwaarschriften ten opzichte van voorgaande jaren, geleid tot een voor alle partijen bevredigende en definitieve oplossing. Tal van formele en kostbare (vervolg)procedures zijn hiermee voorkomen. Ook is in 2005 (net als in 2004) weer in 99% van alle gevallen de beslissing op bezwaar formeel binnen de wettelijke termijn genomen. Deze hoge score heeft er in 2005 zelfs toe geleid dat de Provincie Limburg als beste van alle provincies uit het benchmarkonderzoek van de Interprovinciale werkgroep burgerjaarverslagen naar voren is gekomen. Een ander resultaat: alle in 2005 genomen beslissingen op administratieve beroepen zijn formeel binnen de wettelijke termijn afgehandeld.

Tot slot maakt het jaarverslag melding van het opmerkelijke feit dat de Gouverneur in 2005 maar liefst 27 verzoeken op grond van artikel 81 van de Wet werk en bijstand heeft ontvangen. Deze bijzondere vorm van rechtsbescherming biedt de burger de mogelijkheid de Gouverneur te vragen het gemeentebestuur op te dragen direct financiële bijstand te verlenen. Echter, slechts vier van deze verzoeken kwamen voor honorering in aanmerking. Dankzij de medewerking van diverse gemeentebesturen zijn een aantal verzoeken op informele manier tot tevredenheid van alle betrokkenen afgehandeld. Gouverneur Frissen: Het geschetste beeld in het jaarverslag Rechtsbescherming geeft aan dat de kern van het klantdenken: effectiever en efficiënter werken met de nadruk op het uitvoeren van beleid en het centraal stellen van de samenleving op een goede manier in praktijk is gebracht.

14-4-2006 12:07