Jaarverslag Rechtsbescherming 2005: "Een mooi staaltje klantdenken"
Zomaar een paar resultaten: in 2005 is in 99% van alle gevallen de
beslissing op bezwaar formeel binnen de wettelijke termijn genomen. De
inzet van het instrument bemiddeling heeft tot een verdubbeling van
het percentage ingetrokken bezwaarschriften geleid. Hoorzittingen
vinden vaker op locatie plaats; de Provincie gaat naar de burger toe.
Gouverneur Frissen: Uit het jaarverslag Rechtsbescherming blijkt dat
wij op de goede weg zitten; klantdenken wordt op een goede manier in
de praktijk gebracht!.
Overheidsbesluiten kunnen ingrijpend zijn voor burgers en
bedrijfsleven. Daarom is een goede vorm van rechtsbescherming voor
burgers en bedrijfsleven van groot belang. Zo worden zij namelijk in
de gelegenheid gesteld tegen negatieve besluiten of onbehoorlijk
overheidshandelen bezwaar aan te tekenen. Dat is op papier natuurlijk
een mooi verhaal, met een hoog klantdenken-gehalte, maar hoe heeft dit
in de praktijk gewerkt?
Het jaarverslag Rechtsbescherming laat een paar opmerkelijke
resultaten zien. Een nieuwe provinciale regeling biedt sinds 1 oktober
2005 de mogelijkheid via bemiddeling geschillen op te lossen. Dit
heeft al in een aanzienlijk aantal gevallen, gezien de verdubbeling
van het percentage ingetrokken bezwaarschriften ten opzichte van
voorgaande jaren, geleid tot een voor alle partijen bevredigende en
definitieve oplossing. Tal van formele en kostbare (vervolg)procedures
zijn hiermee voorkomen. Ook is in 2005 (net als in 2004) weer in 99%
van alle gevallen de beslissing op bezwaar formeel binnen de
wettelijke termijn genomen. Deze hoge score heeft er in 2005 zelfs toe
geleid dat de Provincie Limburg als beste van alle provincies uit het
benchmarkonderzoek van de Interprovinciale werkgroep
burgerjaarverslagen naar voren is gekomen. Een ander resultaat: alle
in 2005 genomen beslissingen op administratieve beroepen zijn formeel
binnen de wettelijke termijn afgehandeld.
Tot slot maakt het jaarverslag melding van het opmerkelijke feit dat
de Gouverneur in 2005 maar liefst 27 verzoeken op grond van artikel 81
van de Wet werk en bijstand heeft ontvangen. Deze bijzondere vorm van
rechtsbescherming biedt de burger de mogelijkheid de Gouverneur te
vragen het gemeentebestuur op te dragen direct financiële bijstand te
verlenen. Echter, slechts vier van deze verzoeken kwamen voor
honorering in aanmerking. Dankzij de medewerking van diverse
gemeentebesturen zijn een aantal verzoeken op informele manier tot
tevredenheid van alle betrokkenen afgehandeld. Gouverneur Frissen: Het
geschetste beeld in het jaarverslag Rechtsbescherming geeft aan dat de
kern van het klantdenken: effectiever en efficiënter werken met de
nadruk op het uitvoeren van beleid en het centraal stellen van de
samenleving op een goede manier in praktijk is gebracht.
14-4-2006 12:07
Provincie Limburg