Ingezonden persbericht

Persbericht

Weesp, 13 april 2006

Peijs op verkeerde been gezet door oude College van Amsterdam

Oproep aan Job Cohen: HERROEP de brief aan Minister Peijs van het
oude college vóór 19 april!!

Het Platform tegen A6-A9 heeft een open brief geschreven aan het nieuwe college van B&W en de nieuwe raadsleden van de Gemeente Amsterdam om hen te informeren over de brief van het oude en dus demissionaire college, die daags na de gemeenteraadsverkiezingen en zonder instemming van de raad is verstuurd. Het standpunt van het oude college inzake de planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere is 180 graden anders dan met de raad eerder afgestemd en anders dan het standpunt van het nieuwe college. Het demissionaire college pleit in haar brief aan Minister Peijs plotseling voor de tunnelvariant A6-A9 in plaats van het verbreden van de A1 en de A9 (stroomlijnalternatief) met overkluizing van de Gaasperdammerweg.
Het Platform tegen A6-A9 roept de Burgemeester van Amsterdam op vóór 19 april minister Peijs te informeren dat het standpunt van Amsterdam een andere is dan gecommuniceerd in de brief van 8 maart. 19 april zitten vijf ministers bijeen (Dekker, Peijs, Veerman, Brinkhorst en Zalm) om een basiskeuze te maken tussen uitbreiding en verbetering van bestaande wegen of een nieuwe A6-A9 snelweg. Het is terecht dat het nieuwe college vasthoudt aan de door Amsterdam eerder gemaakte afspraken met haar omgeving en met de eigen raad. Aangezien het nieuwe college nog niet is geïnstalleerd, ligt het op de weg van de Burgemeester om de standpunten uit het nieuwe Amsterdamse programakkoord onder de aandacht te brengen van de ministers die volgende week een besluit gaan nemen
Met de draai in het standpunt laat het oude, demissionaire, college van Amsterdam het volgende zien:
Ommezwaai maken achter de rug van Amsterdammers om. Men had immers in 2003 nog het convenant de Uitweg ondertekend voor het Stroomlijnalternatief (uitbreiden en verbeteren A1 en A9), nadat de tunnel A6-A9 was afgewezen door de Tweede Kamer. En gaat voorbij aan het belang van dit onderwerp voor de Amsterdammers, door deze wending niet in de raad te bespreken. Het gaat ook voorbij aan de visie van het Stadsdeelbestuur van Amsterdam Zuid-Oost dat had laten weten vóór het Stroomlijnalternatief te zijn (met een overkluizing van de Gaasperdammerweg)
* Kortzichtigheid. De overkluisde/ondertunnelde variant van de Gaasperdammerweg is onterecht uit de planstudie van Rijkswaterstaat gehaald. Heeft het oude college hier niet naar gevraagd bij Rijkswaterstaat? Heeft men niet gevochten om voor haar de beste oplossing (wat Gemeenteraad, College en Stadsdeelbestuur tot nu toe vinden) weer in de planstudie te krijgen?
* Verbetering van Leefbaarheid in Zuid-Oost niet genoeg van belang. Zuid-Oosters gaan er met een A6-A9 niet op vooruit qua luchtkwaliteit, maar achteruit. Daarom wilde men in Amsterdam de verbreding van bestaande wegen met overkluisde Gaasperdammerweg. De tunnel A6-A9 kost 4,5 miljard euro. Rijkswaterstaat houdt bij aanleg van de A6-A9 geen geld meer over voor verbeteren van de luchtkwaliteit door aanpassing van de Gaasperdammerweg. Daarmee is de kans op verbetering van de leefsituatie in Zuid-Oost geheel verkeken.
* Niet goed in studie verdiept. De Gaasperdammerweg wordt onder geen beding afgewaardeerd, zo blijkt uit de studie van Rijkswaterstaat. Uit de studie blijkt dat met een A6-A9 door de sterk verkeersaanzuigende werking van de nieuwe snelweg ook de Gaasperdammerweg ten opzicht van nu drukker wordt.
* Niet goed op de hoogte. De gemeente Amsterdam zegt niets in rekeningrijden te zien, terwijl uit de studie van Rijkswaterstaat blijkt dat rekeningrijden de files het beste oplost (zie ook ervaringen in Stockholm en Londen). Minister Peijs heeft alle bestuurders in de regio op 1 februari medegedeeld, dat rekeningrijden sowieso in 2012 landelijk wordt ingevoerd. Dus dat komt er toch. Voordat de eerste auto's over de nieuwe weg rijden is het op zijn vroegst 2016.
* Kort van memorie: Wethouder van der Horst zegde in bijzijn van vele bestuurders uit de regio en minister Peijs toe, op 1 februari j.l., een pilot te gaan doen in de Amsterdamse regio met rekeningrijden, vooruitlopend op de nationale invoering van rekeningrijden. Minister Peijs heeft juist ingestemd met deze wens van de Tweede Kamer om een aantal pilots te houden.
* Leefomgeving niet belangrijk? De gemeente Amsterdam gaat eraan voorbij dat met een tunnel A6-A9 een tunnelmond van 1,5 kilometer komt naast het AMC waarbij een extra geconcentreerde uitstoot van fijnstof en CO2 aldaar zal ontstaan. Het recreatiegebied de Hoge Dijk waar jaarlijks 75.000 bezoekers recreëren gaat eraan en ook de plassen ernaast waar jaarlijks eveneens 75.000 mensen recreëren. En dat er een levensgrote bedreiging is voor het Naardermeer. Indien, eventueel op een later moment uit kostenoverweging alsnog een bovengrondse weg zou worden aangelegd, betekent dat een onherroepelijke aantasting van het gebied rond Gein en Vecht, zeg maar de achtertuin van Amsterdam, waar velen duizenden, wandelen, fietsen en recreëren.



Ingezonden persbericht