Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Utrecht, 13 april 2006
Reactie Stichting Natuur en Milieu, de provinciale Milieufederaties en de Vereniging Natuurmonumenten op kabinetsbesluit Zuiderzeelijn
Besteed geld Zuiderzeelijn aan openbaar vervoer Almere-Amsterdam én aan groene maatregelen in Noord-Nederland
Stichting Natuur en Milieu, een aantal provinciale Milieufederaties en Vereniging
Natuurmonumenten zijn blij dat het kabinet afziet van de Zuiderzeelijn. De organisaties vinden dat het voor deze lijn gereserveerde geld moet worden ingezet voor beter openbaar vervoer tussen Almere en Amsterdam én voor een pakket duurzame maatregelen in Noord-Nederland zoals duurzame energievoorziening en recreatie en natuur. Beter openbaar vervoer tussen Almere en Amsterdam is een belangrijk onderdeel in het alternatief voor de autosnelweg A6/A9 langs het Naardermeer.
De natuur- en milieuorganisaties zijn tevreden met het kabinetsbesluit om de Zuiderzeelijn te schrappen. Zij hebben zich jarenlang tegen deze lijn verzet. De Zuiderzeelijn zou de economische problemen in Noord-Nederland niet oplossen en tegelijk wel veel schade toebrengen aan het landschap.
De natuur- en milieuorganisaties pleiten ervoor dat het kabinet een deel van het voor de Zuiderzeelijn gereserveerde geld - 2,7 miljard euro - gebruikt voor verbetering van het openbaar vervoer tussen Almere en Amsterdam. Beter openbaar vervoer, samen met beprijzen van het weggebruik en overkapping van de (verbrede) Gaasperdammerweg, maakt de onzalige plannen voor aanleg van de autosnelweg A6-A9 langs het Naardermeer overbodig. De eerste fase van het recent gelanceerde plan Noordlink van NS sluit hier prima op aan.
De organisaties willen ook dat een deel van de 2,7 miljard wordt gebruikt voor verbetering van het regionaal openbaar vervoer in het Noorden en voor maatregelen ter versterking van de regionale economie, zoals duurzame energievoorziening en recreatie en natuur.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichting Natuur en Milieu,
Michel Jehae, 06-14487427
-----------------------
---- --