De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Ons kenmerk Inlichtingen bij Doorkiesnummer Den Haag
DBO-K-U-2669635
Onderwerp Bijlage(n) Uw brief
Kamervragen 2 16 maart 2006
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Kant (SP) over de
inkomensachteruitgang van remigranten (2050609700).
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
Postbus 20350 Bezoekadres: Correspondentie uitsluitend Internetadres:
2500 EJ DEN HAAG Parnassusplein 5 richten aan het postadres www.minvws.nl
Telefoon (070) 340 79 11 2511 VX DEN HAAG met vermelding van de
Fax (070) 340 78 34 datum en het kenmerk van
deze brief
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Kant over de inkomensachteruitgang van
remigranten
(2050609700).
1
Erkent u dat remigranten er meer op achteruit gaan dan door u werd aangenomen in uw
antwoord op eerder gestelde Kamervragen? 1) 2)
1
In de beantwoording op de vragen 4 en 5 van de leden Arib, Dijsselbloem en Heemskerk
(allen PvdA) over Marokkaanse remigranten en de Zorgverzekeringswet, ben ik uitvoerig
ingegaan op de inkomenseffecten van de nieuwe Zorgverzekeringswet voor remigranten,
zowel van voormalig particulier verzekerden als van voormalig ziekenfondsverzekerden. Met
betrekking tot de eerste categorie is geconcludeerd dat daarvan geen inkomenseffect kan
worden becijferd, maar dat in de meeste gevallen de kosten in verband met de
verdragsaanspraken fors zullen zijn gestegen. Met betrekking tot de voormalig
ziekenfondsverzekerden is de conclusie dat, afgezien van een toename van het nominale
premiedeel (rekening houdend met zorgtoeslag en forfaitair toegekende no-claimteruggave)
ziekenfondsverzekerden per saldo ruim 6% minder inkomensafhankelijke bijdragen hoeven te
betalen.
Bij de eerdere beantwoording van vragen van deze leden is alleen ingegaan op de nominale
inkomenseffecten van nominale premie en aftrek zorgtoeslag en noclaimteruggave.
Onderstaand nog eens de gegeven overzichten.
Situatie zonder inkomensafhankelijke bijdragecomponent
2004 2005 2006
1p. 2p. 1p. 2p. 1 p. 2 p.
nominale 28 56 nominale premie 33 66 nominale premie 92 184
premie
af: no-claim 21 42 af: no-claim 21 42
resteert: 12 24 af: zorgtoeslag 33 96
resteert: 38 46
Situatie met inkomensafhankelijke bijdrage component:
2004 2005 2006
1p. 2p. 1p. 2p. 1 p. 2 p.
nominale 28 56 nominale premie 33 66 nominale premie 92 184
premie
af: no-claim 21 42 af: no-claim 21 42
resteert: 12 24 af: zorgtoeslag 33 96
resteert: 38 46
Ink.afh.zfw 8,0% Ink.afh.premie zfw 8,2% Ink.afh.bijdr ZVW 6,5%
AWBZ pr 13,40% AWBZ-premie 13,45% AWBZ-premie 8,8%
Overigens moeten verdragsgerechtigden voor elk gezinslid ouder dan 18 de (gereduceerde)
nominale bijdrage betalen, net zo als dat in Nederland zal gaan gebeuren ten aanzien van
kinderen ouder dan 18 jaar die bijdrageplichtig zijn, maar die zelf geen inkomen hebben.
Voor deze gezinsleden bestaat afzonderlijk aanspraak op zorgtoeslag. Afhankelijk van het
aantal verdragsgerechtigde gezinsleden heeft dat zijn effecten op het inkomen van de
bijdrageplichtige.
2
Deelt u de mening dat in het geval van remigranten de zorgtoeslag ontoereikend is? 3)
2
De zorgtoeslag is, zowel wat betreft de buitenlandsituatie, als wat betreft de situatie in
Nederland, niet gericht op volledige compensatie van de kosten van de nominale bijdrage.
Als een uitkering relatief laag is omdat betrokkene maar een aantal jaren in Nederland heeft
gewoond of gewerkt, kan dat tot gevolg hebben dat zijn Nederlandse uitkering geheel of
gedeeltelijk wordt ingeleverd ten behoeve van de premie-inning.
Datzelfde verschijnsel doet zich overigens voor bij verzekerden in Nederland die een klein
inkomen hebben omdat zij slechts een paar uur per week werken.
Of een persoon vervolgens niet financieel meer kan rondkomen, hangt af van de overige
inkomsten van die persoon of binnen diens huishouden.
3
Vindt u dat de hoogte van de zorgpremie die remigranten moeten betalen in verhouding
staat tot hun kleinere AOW?
3
De nominale premie is een vast bedrag, dat, afhankelijk van het inkomen, een groter of
kleiner deel van het inkomen in beslag neemt. Dat is een gevolg van de keuze om een
aanzienlijk deel van de premie in een nominale vorm te gieten.
Hetzelfde kan worden gezegd van de zorgtoeslag, die, in verhouding tot het inkomen, een
relatief groter of een kleiner deel daarvan beslaat.
4
Kunt u zeggen om hoeveel remigranten het gaat?
4
In de beantwoording op vraag 6 van het lid Vendrik over remigranten in Spanje ben ik
ingegaan op het aantal remigranten dat onder de Zorgverzekeringswet valt. Exacte cijfers
van het aantal remigranten dat te maken krijgt met de Zvw zijn niet bekend. Voor een
indicatie kan worden gekeken naar onderstaande tabel met aantallen ziekenfondsverzekerde
uitkerings- en pensioengerechtigden1. Volgens schattingen van het College voor
zorgverzekeringen komen daar na invoering van de Zvw ongeveer 35.000 gepensioneerden
bij. Een verdeling per land is daarvan niet te maken. Er wordt in de cijfers overigens geen
onderscheid gemaakt tussen voormalige gastarbeiders die naar hun land van oorsprong
terugkeren en personen met alleen een Nederlands pensioen die anderszins Nederland
verlaten.
1 Bron: CVZ Internationaal verbindingsorgaan 2003
Aantal uitkerings- en pensioengerechtigden met medische zorg ten laste van Nederland
2003
EU/EER/Zwitserland
België 7 724
Denemarken 31
Duitsland 2 618
Finland 13
Frankrijk 1 755
Griekenland 367
Ierland 149
Italië 682
Liechtenstein 0
Luxemburg 78
Noorwegen 31
Oostenrijk 166
Portugal 1 088
Spanje 5 575
Verenigd Koninkrijk 499
IJsland 1
Zweden 41
Zwitserland 45
Totaal 20 863
Bilaterale verdragslanden
Bosnië-Herzegovina 145
Kaapverdië 583
Kroatië 118
Macedonië 53
Servië-Montenegro 195
Slovenië 18
Tunesië 169
Turkije 7 715
Totaal 8 996
5
Hebben zij inmiddels allemaal een zorgtoeslagformulier ontvangen?
5
De Belastingdienst/Toeslagen heeft niet-ingezetenen een aanvraagformulier voor de
zorgtoeslag toegezonden. Het gaat hierbij vooral om de groep die de (vervangende) premies
voor de zorgverzekering moet betalen, of waarvan de premies worden ingehouden op hun
uitkering van de Sociale Verzekeringsbank. Voor de mailing is gebruik gemaakt van een
bestand van College voor zorgverzekering. Het bestand bevatte bijna 60.000 personen. De
verzending heeft plaatsgevonden in de tweede week van februari. De set formulieren is
zodanig samengesteld dat de aanvrager in één keer de zorgtoeslag aan kan vragen.
Inmiddels hebben bijna 30.000 personen naar aanleiding van de mailing een zorgtoeslag
aangevraagd.
6
Heeft het overleg met Marokko over de noodzakelijke wijzigingen van het Nederlands-
Marokkaanse verdrag inzake sociale zekerheid al plaatsgevonden? Zo ja, wat is de uitkomst
daarvan? Zo neen, wanneer vindt het overleg plaats, en wanneer ontvangt de Kamer het
verslag daarvan?
6
Een eerste overleg heeft plaatsgevonden in de week van 6 tot en met 9 maart jl. Daarbij zijn
de knelpunten en mogelijke oplossingsrichtingen, waaronder ook een eventuele beëindiging
van de toepassing van het hoofdstuk ziekte en moederschap, verkend. De conclusie luidde,
dat, mede gelet op de aan de rechter voorgelegde vraag over de rechtmatigheid van de
bijdrageheffing, twee maanden de status quo voor wat betreft de toepassing van het
verdrag wordt gehandhaafd.
Het verslag van het overleg met Marokko zend ik met de beantwoording van deze vragen
mee.
7
Bent u bereid na te denken over een eventuele opt-out voor de groep remigranten?
7
In mijn brief van 7 april 2006 (Kenmerk: Z/VV-2670248) heb ik aangegeven dat ik in het
kader van de toepassing van de Europese sociale zekerheidsverordening een "opt-out" in de
praktijk niet haalbaar acht. Zoals ik heb aangegeven in deze brief zal, als gevolg van de
uitspraak van de rechter in het kort geding van 31 maart 2006, de bijdrage overigens
worden aangepast. Daarbij wordt meer rekening gehouden met de zorgkosten in het
betreffende woonland. Deze lijn is ook van toepassing op de bilaterale verdragslanden.
1) Zie bijlage. Vertrouwelijk behandelen
2) Aanhangsel van de Handelingen. 2005-2006, nr. 689
3) Na bijtelling van de zorgtoeslag ter hoogte van 96 euro voor twee personen gaat deze
persoon er nog 67 euro op achteruit ten opzichte van 2005.
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport