Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Ons kenmerk Inlichtingen bij Doorkiesnummer Den Haag DBO-K-U-2669635
Onderwerp Bijlage(n) Uw brief Kamervragen 2 16 maart 2006

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Kant (SP) over de inkomensachteruitgang van remigranten (2050609700).

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst

Postbus 20350 Bezoekadres: Correspondentie uitsluitend Internetadres: 2500 EJ DEN HAAG Parnassusplein 5 richten aan het postadres www.minvws.nl Telefoon (070) 340 79 11 2511 VX DEN HAAG met vermelding van de Fax (070) 340 78 34 datum en het kenmerk van deze brief

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Kant over de inkomensachteruitgang van remigranten
(2050609700).

1
Erkent u dat remigranten er meer op achteruit gaan dan door u werd aangenomen in uw antwoord op eerder gestelde Kamervragen? 1) 2)

1
In de beantwoording op de vragen 4 en 5 van de leden Arib, Dijsselbloem en Heemskerk (allen PvdA) over Marokkaanse remigranten en de Zorgverzekeringswet, ben ik uitvoerig ingegaan op de inkomenseffecten van de nieuwe Zorgverzekeringswet voor remigranten, zowel van voormalig particulier verzekerden als van voormalig ziekenfondsverzekerden. Met betrekking tot de eerste categorie is geconcludeerd dat daarvan geen inkomenseffect kan worden becijferd, maar dat in de meeste gevallen de kosten in verband met de verdragsaanspraken fors zullen zijn gestegen. Met betrekking tot de voormalig ziekenfondsverzekerden is de conclusie dat, afgezien van een toename van het nominale premiedeel (rekening houdend met zorgtoeslag en forfaitair toegekende no-claimteruggave) ziekenfondsverzekerden per saldo ruim 6% minder inkomensafhankelijke bijdragen hoeven te betalen.

Bij de eerdere beantwoording van vragen van deze leden is alleen ingegaan op de nominale inkomenseffecten van nominale premie en aftrek zorgtoeslag en noclaimteruggave. Onderstaand nog eens de gegeven overzichten.

Situatie zonder inkomensafhankelijke bijdragecomponent

2004 2005 2006 1p. 2p. 1p. 2p. 1 p. 2 p. nominale 28 56 nominale premie 33 66 nominale premie 92 184 premie
af: no-claim 21 42 af: no-claim 21 42 resteert: 12 24 af: zorgtoeslag 33 96 resteert: 38 46

Situatie met inkomensafhankelijke bijdrage component:

2004 2005 2006 1p. 2p. 1p. 2p. 1 p. 2 p. nominale 28 56 nominale premie 33 66 nominale premie 92 184 premie
af: no-claim 21 42 af: no-claim 21 42 resteert: 12 24 af: zorgtoeslag 33 96 resteert: 38 46 Ink.afh.zfw 8,0% Ink.afh.premie zfw 8,2% Ink.afh.bijdr ZVW 6,5% AWBZ pr 13,40% AWBZ-premie 13,45% AWBZ-premie 8,8%

Overigens moeten verdragsgerechtigden voor elk gezinslid ouder dan 18 de (gereduceerde) nominale bijdrage betalen, net zo als dat in Nederland zal gaan gebeuren ten aanzien van kinderen ouder dan 18 jaar die bijdrageplichtig zijn, maar die zelf geen inkomen hebben. Voor deze gezinsleden bestaat afzonderlijk aanspraak op zorgtoeslag. Afhankelijk van het aantal verdragsgerechtigde gezinsleden heeft dat zijn effecten op het inkomen van de bijdrageplichtige.

2
Deelt u de mening dat in het geval van remigranten de zorgtoeslag ontoereikend is? 3)

2
De zorgtoeslag is, zowel wat betreft de buitenlandsituatie, als wat betreft de situatie in Nederland, niet gericht op volledige compensatie van de kosten van de nominale bijdrage. Als een uitkering relatief laag is omdat betrokkene maar een aantal jaren in Nederland heeft gewoond of gewerkt, kan dat tot gevolg hebben dat zijn Nederlandse uitkering geheel of gedeeltelijk wordt ingeleverd ten behoeve van de premie-inning. Datzelfde verschijnsel doet zich overigens voor bij verzekerden in Nederland die een klein inkomen hebben omdat zij slechts een paar uur per week werken. Of een persoon vervolgens niet financieel meer kan rondkomen, hangt af van de overige inkomsten van die persoon of binnen diens huishouden.

3
Vindt u dat de hoogte van de zorgpremie die remigranten moeten betalen in verhouding staat tot hun kleinere AOW?

3
De nominale premie is een vast bedrag, dat, afhankelijk van het inkomen, een groter of kleiner deel van het inkomen in beslag neemt. Dat is een gevolg van de keuze om een aanzienlijk deel van de premie in een nominale vorm te gieten. Hetzelfde kan worden gezegd van de zorgtoeslag, die, in verhouding tot het inkomen, een relatief groter of een kleiner deel daarvan beslaat.

4
Kunt u zeggen om hoeveel remigranten het gaat?

4
In de beantwoording op vraag 6 van het lid Vendrik over remigranten in Spanje ben ik ingegaan op het aantal remigranten dat onder de Zorgverzekeringswet valt. Exacte cijfers van het aantal remigranten dat te maken krijgt met de Zvw zijn niet bekend. Voor een indicatie kan worden gekeken naar onderstaande tabel met aantallen ziekenfondsverzekerde uitkerings- en pensioengerechtigden1. Volgens schattingen van het College voor zorgverzekeringen komen daar na invoering van de Zvw ongeveer 35.000 gepensioneerden bij. Een verdeling per land is daarvan niet te maken. Er wordt in de cijfers overigens geen onderscheid gemaakt tussen voormalige gastarbeiders die naar hun land van oorsprong terugkeren en personen met alleen een Nederlands pensioen die anderszins Nederland verlaten.

1 Bron: CVZ Internationaal verbindingsorgaan 2003

Aantal uitkerings- en pensioengerechtigden met medische zorg ten laste van Nederland 2003
EU/EER/Zwitserland
België 7 724
Denemarken 31
Duitsland 2 618
Finland 13
Frankrijk 1 755
Griekenland 367
Ierland 149
Italië 682
Liechtenstein 0
Luxemburg 78
Noorwegen 31
Oostenrijk 166
Portugal 1 088
Spanje 5 575
Verenigd Koninkrijk 499
IJsland 1
Zweden 41
Zwitserland 45

Totaal 20 863

Bilaterale verdragslanden
Bosnië-Herzegovina 145
Kaapverdië 583
Kroatië 118
Macedonië 53
Servië-Montenegro 195
Slovenië 18
Tunesië 169
Turkije 7 715

Totaal 8 996

5
Hebben zij inmiddels allemaal een zorgtoeslagformulier ontvangen?

5
De Belastingdienst/Toeslagen heeft niet-ingezetenen een aanvraagformulier voor de zorgtoeslag toegezonden. Het gaat hierbij vooral om de groep die de (vervangende) premies voor de zorgverzekering moet betalen, of waarvan de premies worden ingehouden op hun uitkering van de Sociale Verzekeringsbank. Voor de mailing is gebruik gemaakt van een bestand van College voor zorgverzekering. Het bestand bevatte bijna 60.000 personen. De verzending heeft plaatsgevonden in de tweede week van februari. De set formulieren is zodanig samengesteld dat de aanvrager in één keer de zorgtoeslag aan kan vragen. Inmiddels hebben bijna 30.000 personen naar aanleiding van de mailing een zorgtoeslag aangevraagd.

6
Heeft het overleg met Marokko over de noodzakelijke wijzigingen van het Nederlands- Marokkaanse verdrag inzake sociale zekerheid al plaatsgevonden? Zo ja, wat is de uitkomst daarvan? Zo neen, wanneer vindt het overleg plaats, en wanneer ontvangt de Kamer het verslag daarvan?

6
Een eerste overleg heeft plaatsgevonden in de week van 6 tot en met 9 maart jl. Daarbij zijn de knelpunten en mogelijke oplossingsrichtingen, waaronder ook een eventuele beëindiging van de toepassing van het hoofdstuk ziekte en moederschap, verkend. De conclusie luidde, dat, mede gelet op de aan de rechter voorgelegde vraag over de rechtmatigheid van de bijdrageheffing, twee maanden de status quo voor wat betreft de toepassing van het verdrag wordt gehandhaafd.
Het verslag van het overleg met Marokko zend ik met de beantwoording van deze vragen mee.

7
Bent u bereid na te denken over een eventuele opt-out voor de groep remigranten?

7
In mijn brief van 7 april 2006 (Kenmerk: Z/VV-2670248) heb ik aangegeven dat ik in het kader van de toepassing van de Europese sociale zekerheidsverordening een "opt-out" in de praktijk niet haalbaar acht. Zoals ik heb aangegeven in deze brief zal, als gevolg van de uitspraak van de rechter in het kort geding van 31 maart 2006, de bijdrage overigens worden aangepast. Daarbij wordt meer rekening gehouden met de zorgkosten in het betreffende woonland. Deze lijn is ook van toepassing op de bilaterale verdragslanden.

1) Zie bijlage. Vertrouwelijk behandelen
2) Aanhangsel van de Handelingen. 2005-2006, nr. 689 3) Na bijtelling van de zorgtoeslag ter hoogte van 96 euro voor twee personen gaat deze persoon er nog 67 euro op achteruit ten opzichte van 2005.


---- --