PERSBERICHT
Utrecht, 13 april 2006
Re-Connect Retail Award 2006 naar Praxis
Praxis wint Capgemini Re-Connect Award
Bouwmarktketen Praxis is de winnaar van de Capgemini Re-Connect Retail Award 2006. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de winkelketen die er het beste in is geslaagd - opnieuw - aansluiting te vinden bij de klant. De prijs werd uitgereikt als slotaccoord van What's Going on in Retailing?! een jaarlijks terugkerend retailcongres, in het WTC.
Bouwmarktketen Praxis is een formule van VendexKBB. Rob Klifman, directeur van de bouwmarktketen ontving de prijs uit handen van Tom Heidman, CEO van Retail Network Company (eigenaar van o.a. Kijkshop en Prénatal). Voorafgaand aan de uitreiking gaf Bert Keizer, vice president retail van Capgemini een presentatie over de resultaten van het onderzoek. De andere genomineerden waren fashion retailer WE en de keten voor home-elektronica Expert. De uitreiking vormde het slotaccoord van het drukbezochte congres. In zijn dankwoord legde Rob Klifman de nadruk op het feit dat het een prijs is die wordt toegekend door consumenten en daarom toekomt aan alle 4000 medewerkers van Praxis. Tevens bevestigde hij de uitkomsten van het consumentenonderzoek met het feit dat Praxis in 2005 maar liefst 7% marktaandeel heeft gewonnen.
Onderzocht is welke retailer het beste aansluit bij de consument qua sfeer, instore media, innovatief assortiment en nieuwe doelgroepen als jongeren, ouderen en allochtonen. De volgende sectoren zijn in het onderzoek meegenomen: supermarkten, kleding/textiel, consumentenelektronica, telecom, muziek, drogisterij, slijterij, opticiens, doe-het-zelf, tuincentra, warenhuizen en discounters. De basis voor de Re-Connect Retail Award vormt het onderzoek Trends in Retail uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van Capgemini. Het volledige rapport wordt volgende maand gepubliceerd.
Volgens Bert Keizer, retail expert bij Capgemini en initiator van het onderzoek, levert het onderzoek prikkelende inzichten op. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de digitalisering van de zogenoemde screenagers nog harder gaat dan de inhaalslag die de ouderen maken. "De kloof tussen jong en oud wordt dus alleen maar groter." aldus Keizer. Een andere trend volgens Keizer is inspirience, een combinatie van experience en inspiratie. Keizer: "Kopers willen winkelen niet alleen beleven, maar tevens inspiratie opdoen. In bouwmarkten bijvoorbeeld voelen vrouwen zich vaak buitengesloten."
Praxis volgt Albert Heijn op als winnaar van de prijs. De supermarktketen slaagde er in 2004 in, in weerwil van de prijzenslag in het food segment in om veel klanten terug te winnen door focus te houden op wat belangrijk is voor hun klantenkring. Praxis koos in 2005 ook met succes voor een nieuwe bedrijfsstrategie.
Over Capgemini
Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en outsourcingdiensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de "Collaborative Business Experience". Door zich te richten op gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2005 een omzet van 6,95 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op
EINDE PERSBERICHT
Voor meer informatie en aanmeldingen
Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder
Telefoon: 030 689 52 81, Mobiel: 06 417 25 315
E-mail:
Cap Gemini Nederland