13 april 2006
NAJK praat bij met landelijke politiek
De dagelijks bestuurders van het NAJK gaan regelmatig in gesprek met
de landelijke politiek. Met verschillende kamerleden wordt over
belangrijke themas gesproken en bekeken wat de mogelijkheden zijn. De
afgelopen maanden zijn we weer op bezoek geweest bij de politieke
partijen in den Haag.
Op een paar partijen na, hebben we van elke partij de
landbouwwoordvoerders gesproken.
We hebben de kamerleden bijgepraat over ons standpunt aangaande de
melkquotering. Hier en daar hoorden we, net na het innemen van het
standpunt, de vraag of het NAJK daar wel goed over heeft nagedacht.
Het besluit om te gaan voor afschaffing en niet vast te willen houden
aan melkquota is daarom ook aan de politiek goed en duidelijk
uitgelegd en onderbouwd. Het NAJK vindt het belangrijk dat er zo snel
mogelijk helderheid komt over de einddatum van het melkquotum. De
ontwikkelingen in Europa laten zien dat er steeds meer
prijsondersteuning wegvalt. De quotering heeft volgens ons dan alleen
nog maar een kostprijsverhogend effect op de Nederlandse
melkveehouderij.
Verder is er gesproken over de pachtwetgeving. Voor de eenmalige pacht
(een compromis uit 1995) die vastgesteld is voor 12 jaar en eindigt in
2007, zijn nog geen alternatieven. Ook is het de bedoeling de pachtwet
te moderniseren. Er ligt een voorstel, onderschreven door 6 partijen
inclusief NAJK, om de huidige pachtwet te behouden met twee
aanpassingen: eenmalige pacht behouden zonder pachtprijstoetsing en
het voorkeursrecht. Het NAJK vindt dit een werkbaar voorstel om de
pacht in Nederland te houden. We hebben de politiek nogmaals op het
hart gedrukt ruim voor het eind van het jaar de nieuwe pachtwet klaar
te hebben. Anders blijft er voor de pachter te weinig tijd over voor
eventuele onderhandelingen met de verpachter.
Een ander onderwerp was de evaluatie van de Tante Agaath regeling
(regeling Durfkapitaal) Deze regeling zorgt ervoor dat je als starter/
bedrijfsovernemer voor minder rente geld kunt lenen. Was er vroeger
ook nog een variant via de bank, tegenwoordig is het alleen maar
mogelijk om via de familie goedkoper geld te lenen. In het
evaluatierapport, dat intussen in de tweede kamer is behandeld, wordt
de bancaire variant vrij gemakkelijk als niet effectief bestempeld.
Ons standpunt is juist dat deze zeer effectief is gebleken. Zo
effectief dat het aan het eigen succes ten onder is gegaan. Het koste
de overheid jaarlijks vele miljoenen aan fiscaal voordeel. Hierdoor,
menen wij, is deze variant afgeschaft. De tweede kamer heeft
staatssecretaris Joop Wijn opgedragen opnieuw te kijken wat de
effecten zijn van de bancaire variant en wat nu de werkelijke kosten
zijn. Standpunt van de kamer is dan ook dat een regeling best wat mag
kosten, als het maar het gewenste resultaat oplevert. Iets wat de
bancaire Tante Agaath regeling zeker deed.
Ook hebben we gesproken over onze visie aangaande de invulling van het
plattelandsontwikkelingsplan 2007 2013 (POPII) Een van de
belangrijkste punten voor het NAJK is toch wel de voortzetting van de
steunmaatregel voor jonge agrariërs. Deze regel zorgt ervoor dat jonge
boeren en tuinders financieel worden ondersteund bij het doen van
investeringen in de eerste moeilijke jaren na de bedrijfsovername.
Deze steunmaatregel kan ervoor zorgen dat het bedrijf de nodige
investeringen naar voren te halen. Zo kan het bedrijf blijven
vernieuwen en blijven voldoen aan de wensen van markt en maatschappij.
Namens Dagelijks Bestuur NAJK,
Erik Smelt, vice -voorzitter
Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt