Gemeente Zevenaar
Convenant veilig uitgaan
Het reeds jaren met succes toegepaste convenant veilig uitgaan van
gemeente, politie, openbaar ministerie en de horeca Zevenaar wordt
verlengd en aangepast. Algemene regel is tot op heden geweest dat
deelnemende horecazaken in het centrum van Zevenaar tot 03.00 uur open
mogen zijn, mits na 01.00 uur geen nieuwe bezoekers meer binnen komen.
Naar aanleiding van een gehouden evaluatie met alle partijen van het
convenant is besloten over te gaan tot een experiment waarbij de
deelnemende horecazaken in het centrum van Zevenaar tot 03.00 uur open
mogen zijn, mits na 02.00 uur geen nieuwe bezoekers meer binnen komen.
Daarnaast gelden allerlei afspraken om de veiligheid in het
uitgaanscentrum te bevorderen.
Andere horeca (cafetaria, en/of horeca buiten het centrum) kunnen ook
deelnemen aan het convenant veilig uitgaan in Zevenaar, maar kunnen
dan niet in aanmerking komen van de algemene ontheffing om in plaats
van tot 02.00 uur tot 03.00 uur open te morgen zijn. Vanuit de horeca
is het nadrukkelijke verzoek gedaan voor alle natte horeca om tot
03.00 uur open te mogen zijn, mits na 02.00 uur geen nieuwe bezoekers
meer binnen komen. Hierover is door de politie positief geadviseerd.
Op voorhand zijn er ook geen principiële openbare orde en
veiligheidsbezwaren. Vanuit de omwonenden is met name aangegeven dat
een echte verruiming van de sluitingstijden, bijvoorbeeld tot 04.00
uur niet bespreekbaar is. Er is duidelijk gecommuniceerd met de horeca
dat het daadwerkelijk uitbreiden van de sluitingstijd bijvoorbeeld tot
04.00 uur vanuit openbare orde en veiligheid niet aanvaardbaar is.
De horecaondernemer, niet zijnde de droge horeca, die zich in
hoofdzaak bezighoudt met het bereiden en verstrekken van spijzen,
verstrekt vanaf een kwartier voorafgaand aan de sluitingstijd geen
consumpties meer. Voor de droge horeca geldt dat na 02.30 uur geen
bestellingen meer worden aangenomen. Vanaf 02.30 uur worden
bestellingen afgewerkt, zodat om uiterlijk 03.00 uur de laatste
klant/bezoeker het bedoelde droge horecabedrijf verlaat. Hier zal dan
ook strikt op worden toegezien.
Het college heeft dan ook besloten om een proefperiode tot 31 december
2006 te doen gelden met strikte afspraken, zodat er ook geconstateerd
kan worden of dit al dan niet tot meer incidenten leidt. Afhankelijk
van de resultaten moet er gekozen worden of dit na 2006 voortgezet
moet worden. De werking van het convenant zal eind 2006 door de
werkgroep convenant éénmaal worden geëvalueerd. Tussentijds zal er ook
bij elkaar gekomen worden om de voortgang te kunnen bewaken. De voor-
en nadelen moeten dan goed op een rij worden gezet.
Naast de sluitingstijden zijn in het convenant ook gezamenlijke
afspraken vastgelegd over de volgende onderwerpen: afval, stallen van
(brom)fietsen, vandalisme, alcoholgebruik, huis- en gedragsregels,
ordehandhaving, (steek)wapens, drugs en brandveiligheid. De volledige
tekstvan het convenant kunt u downloaden.
Met nadruk wijzen wij erop dat de horeca een bepaald deurbeleid dient
te voeren. Er zijn twee mogelijkheden om te zorgen dat er niemand maar
na 2.00 uur binnenkomt. Of de ondernemer zorgt dat zijn deur om 2.00
uur gesloten is, of er staat een gecertificeerde portier die niemand
na 2.00 uur meer binnenlaat.
Tevens verwachten wij van de horeca-ondernemers dat zij niet alleen
gemeente en politie, maar ook elkaar kunnen en moeten aanspreken op
overtredingen van de afspraken.
* Veilig uitgaan.pdf