Gemeente Zevenaar


Convenant veilig uitgaan

Het reeds jaren met succes toegepaste convenant veilig uitgaan van gemeente, politie, openbaar ministerie en de horeca Zevenaar wordt verlengd en aangepast. Algemene regel is tot op heden geweest dat deelnemende horecazaken in het centrum van Zevenaar tot 03.00 uur open mogen zijn, mits na 01.00 uur geen nieuwe bezoekers meer binnen komen. Naar aanleiding van een gehouden evaluatie met alle partijen van het convenant is besloten over te gaan tot een experiment waarbij de deelnemende horecazaken in het centrum van Zevenaar tot 03.00 uur open mogen zijn, mits na 02.00 uur geen nieuwe bezoekers meer binnen komen. Daarnaast gelden allerlei afspraken om de veiligheid in het uitgaanscentrum te bevorderen.

Andere horeca (cafetaria, en/of horeca buiten het centrum) kunnen ook deelnemen aan het convenant veilig uitgaan in Zevenaar, maar kunnen dan niet in aanmerking komen van de algemene ontheffing om in plaats van tot 02.00 uur tot 03.00 uur open te morgen zijn. Vanuit de horeca is het nadrukkelijke verzoek gedaan voor alle natte horeca om tot 03.00 uur open te mogen zijn, mits na 02.00 uur geen nieuwe bezoekers meer binnen komen. Hierover is door de politie positief geadviseerd. Op voorhand zijn er ook geen principiële openbare orde en veiligheidsbezwaren. Vanuit de omwonenden is met name aangegeven dat een echte verruiming van de sluitingstijden, bijvoorbeeld tot 04.00 uur niet bespreekbaar is. Er is duidelijk gecommuniceerd met de horeca dat het daadwerkelijk uitbreiden van de sluitingstijd bijvoorbeeld tot 04.00 uur vanuit openbare orde en veiligheid niet aanvaardbaar is. De horecaondernemer, niet zijnde de droge horeca, die zich in hoofdzaak bezighoudt met het bereiden en verstrekken van spijzen, verstrekt vanaf een kwartier voorafgaand aan de sluitingstijd geen consumpties meer. Voor de droge horeca geldt dat na 02.30 uur geen bestellingen meer worden aangenomen. Vanaf 02.30 uur worden bestellingen afgewerkt, zodat om uiterlijk 03.00 uur de laatste klant/bezoeker het bedoelde droge horecabedrijf verlaat. Hier zal dan ook strikt op worden toegezien.
Het college heeft dan ook besloten om een proefperiode tot 31 december 2006 te doen gelden met strikte afspraken, zodat er ook geconstateerd kan worden of dit al dan niet tot meer incidenten leidt. Afhankelijk van de resultaten moet er gekozen worden of dit na 2006 voortgezet moet worden. De werking van het convenant zal eind 2006 door de werkgroep convenant éénmaal worden geëvalueerd. Tussentijds zal er ook bij elkaar gekomen worden om de voortgang te kunnen bewaken. De voor- en nadelen moeten dan goed op een rij worden gezet. Naast de sluitingstijden zijn in het convenant ook gezamenlijke afspraken vastgelegd over de volgende onderwerpen: afval, stallen van (brom)fietsen, vandalisme, alcoholgebruik, huis- en gedragsregels, ordehandhaving, (steek)wapens, drugs en brandveiligheid. De volledige tekstvan het convenant kunt u downloaden.

Met nadruk wijzen wij erop dat de horeca een bepaald deurbeleid dient te voeren. Er zijn twee mogelijkheden om te zorgen dat er niemand maar na 2.00 uur binnenkomt. Of de ondernemer zorgt dat zijn deur om 2.00 uur gesloten is, of er staat een gecertificeerde portier die niemand na 2.00 uur meer binnenlaat.
Tevens verwachten wij van de horeca-ondernemers dat zij niet alleen gemeente en politie, maar ook elkaar kunnen en moeten aanspreken op overtredingen van de afspraken.


* Veilig uitgaan.pdf