Centraal Bureau Levensmiddelen


Pasen goed voor supermarkten

Paasdagen goed voor supermarkt

De Nederlandse consument besteedt veel aandacht aan de paasviering. Pasen wordt veel in huiselijke kring gevierd, dit constateert het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) aan de hand van de verkopen voorafgaand aan de paasdagen.

Supermarkten spelen in op de paasdagen met een uitgebreider assortiment. Dit zijn producten in een speciale paasvariant of extra luxe producten omdat de consument zichzelf, zijn gezin en familie en vrienden tijdens deze vrije dagen wil verwennen. In deze drukke tijden zijn de paasdagen een rustpunt waarop men met familie en vrienden bij elkaar komt. Het huis wordt 'aangekleed' en men haalt lekkere hapjes en drankjes in huis. Voor veel mensen zijn de paasdagen pas compleet met een paasontbijt of -brunch en uitgebreid paasdiner. Tenslotte haalt de consument extra in huis om ook op tweede Paasdag lekker te eten. In de magazines, folders en op hun websites geven supermarkten recepten voor paasbrunches, feestelijke hapjes en het paasdiner. Voor de kinderen zijn er kleurplaten en paasknutselideeën.

Absolute toppers zijn natuurlijk eieren, paasbroden en roomboter. Van chocola, beschilderd maar ook de volière, gras- en viergraneneieren zijn populair met Pasen. Daarnaast zijn luxe producten als afbakbroodjes, croissantjes, verse sappen, franse kazen, luxe vleeswaren, champagne, luxe soepen, zalm en paling en quiche. Ook fondue- en gourmetschotels zijn populair. Ook zijn er vele paasartikelen in de supermarkt te koop, zoals paaseitjes, servetjes, kaarsen, versiersels voor in paastakken, narcissen, eierverf en eierdopjes.

Vorig jaar waren de paasverkopen in de supermarkt goed voor 560 miljoen euro. Dit jaar verwacht het CBL dat de paasomzet dit jaar voor het eerst de 600 miljoen eurogrens zal overschrijden. Daarmee levert de paasomzet net als de kerstomzet een belangrijke impuls aan de jaaromzet van de supermarkt. De paasomzet krijgt dit jaar een extra impuls: omdat Pasen dit jaar half april valt hangt het voorjaarsgevoel in de lucht. Hierdoor is men meer in de stemming om de paasdagen feestelijk te vieren en symbolisch het winterkleed af te werpen. Een normale weekomzet is ongeveer 470 miljoen euro.

De top 5 van meest verkochte producten ziet er als volgt uit:


1. eieren (waaronder ook de chocolade eieren)


2. paasstol


3. roomboter


4. sappen


5. luxe broodjes


* Outdare

* Eric Dietz