Centraal Bureau Levensmiddelen
Pasen goed voor supermarkten
Paasdagen goed voor supermarkt
De Nederlandse consument besteedt veel aandacht aan de paasviering.
Pasen wordt veel in huiselijke kring gevierd, dit constateert het
Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) aan de hand van de verkopen
voorafgaand aan de paasdagen.
Supermarkten spelen in op de paasdagen met een uitgebreider
assortiment. Dit zijn producten in een speciale paasvariant of extra
luxe producten omdat de consument zichzelf, zijn gezin en familie en
vrienden tijdens deze vrije dagen wil verwennen. In deze drukke
tijden zijn de paasdagen een rustpunt waarop men met familie en
vrienden bij elkaar komt. Het huis wordt 'aangekleed' en men haalt
lekkere hapjes en drankjes in huis. Voor veel mensen zijn de paasdagen
pas compleet met een paasontbijt of -brunch en uitgebreid paasdiner.
Tenslotte haalt de consument extra in huis om ook op tweede Paasdag
lekker te eten. In de magazines, folders en op hun websites geven
supermarkten recepten voor paasbrunches, feestelijke hapjes en het
paasdiner. Voor de kinderen zijn er kleurplaten en paasknutselideeën.
Absolute toppers zijn natuurlijk eieren, paasbroden en roomboter. Van
chocola, beschilderd maar ook de volière, gras- en viergraneneieren
zijn populair met Pasen. Daarnaast zijn luxe producten als
afbakbroodjes, croissantjes, verse sappen, franse kazen, luxe
vleeswaren, champagne, luxe soepen, zalm en paling en quiche. Ook
fondue- en gourmetschotels zijn populair. Ook zijn er vele
paasartikelen in de supermarkt te koop, zoals paaseitjes, servetjes,
kaarsen, versiersels voor in paastakken, narcissen, eierverf en
eierdopjes.
Vorig jaar waren de paasverkopen in de supermarkt goed voor 560
miljoen euro. Dit jaar verwacht het CBL dat de paasomzet dit jaar voor
het eerst de 600 miljoen eurogrens zal overschrijden. Daarmee levert
de paasomzet net als de kerstomzet een belangrijke impuls aan de
jaaromzet van de supermarkt. De paasomzet krijgt dit jaar een extra
impuls: omdat Pasen dit jaar half april valt hangt het voorjaarsgevoel
in de lucht. Hierdoor is men meer in de stemming om de paasdagen
feestelijk te vieren en symbolisch het winterkleed af te werpen. Een
normale weekomzet is ongeveer 470 miljoen euro.
De top 5 van meest verkochte producten ziet er als volgt uit:
1. eieren (waaronder ook de chocolade eieren)
2. paasstol
3. roomboter
4. sappen
5. luxe broodjes
* Outdare
* Eric Dietz