De Nederlandse Bank
Rapportage Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer gezonden aan
minister Zalm
Nieuwsbericht
Datum leeg 13/04/2006
In de gisteren aan de Minister van Financiën aangeboden jaarraportage
van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) worden voor het
lopende jaar 2006 de volgende aandachtspunten vermeld.
* Verdere efficiencyverbeteringen door stimuleren elektronisch
betalen
* Gevolgen van de Single Euro Payments Area voor consument en
ondernemer
* Gebruiksvriendelijkheid betaalautomaten
Verdere efficiencyverbeteringen door stimuleren elektronisch betalen
Banken, winkeliers, horeca en de olie-industrie hebben op 17 november
2005 een Convenant Betalingsverkeer afgesloten dat moet leiden tot een
efficiënter en veiliger betalingsverkeer. In het convenant zijn
verschillende afspraken vastgelegd. Behalve een kortingsregeling voor
PIN-tarieven willen de partijen ook een verdere efficiency in het
betalingsverkeer doorvoeren en de veiligheid vergroten. Dit betekent
onder meer het verder stimuleren van elektronisch betalen, en het
terugdringen van contante betalingen. Het MOB zal betrokken zijn bij
de verdere uitwerking van de gezamenlijke plannen.
Gevolgen SEPA voor de consument en ondernemer
In het MOB is een sterk groeiende aandacht voor Europese
ontwikkelingen in het betalingsverkeer, vooral rond de vorming van de
Single Euro Payments Area (SEPA). Het doel van SEPA is het voor
burgers en ondernemers mogelijk maken dat ze op eenzelfde wijze kunnen
betalen en ontvangen in de verschillende landen in het eurogebied, met
uniforme producten en vanuit één betaalrekening. Om betrokkenen te
informeren over de gevolgen van SEPA zijn in MOB-verband twee seminars
georganiseerd. Banken en bedrijven moeten de nodige (technische)
aanpassingen aanbrengen in de systemen voor de verwerking van de
betalingen met pan-Europese producten. Duidelijkheid bij alle
betrokken partijen over het tijdpad en de manier waarop pan-Europese
producten worden ingevoerd, is cruciaal om SEPA succesvol te
realiseren. Hierbij zijn naast maatschappelijke efficiëntie ook de
veiligheid en toegankelijkheid belangrijke aandachtspunten.
Gebruiksvriendelijkheid betaalautomaten
In 2006 zal het MOB richtlijnen vaststellen die de toegankelijkheid
betaalautomaten beogen te verbeteren voor mensen met een
functiebeperking. Elektronisch betalen in winkels is niet voor alle
consumenten zonder problemen. Er zijn groepen consumenten, zoals
visueel gehandicapten, mensen met een motorische handicap en ook
ouderen, die moeite hebben met de bediening van de huidige
betaalautomaten. De gebruiksvriendelijkheid moet daarom worden
verbeterd. Hiertoe zal een set technische richtlijnen voor
betaalautomaten worden opgesteld.
In 2005 heeft het MOB zich onder meer beziggehouden
Advies collectieve ontheffing venstertijden
Het MOB heeft bij de minister van Verkeer en Waterstaat aangedrongen
spoedig de toegezegde wetswijziging voor collectieve ontheffing van
gemeentelijke venstertijden (toegangsmogelijkheden voor vrachtvervoer
in de stad) voor het geldtransport door te voeren. Dit ter verhoging
van de veiligheid en verbetering van de efficiency voor betrokkenen.
Valse euros
Het aantal aangetroffen valse bankbiljetten lijkt zich te
stabiliseren. Om consumenten en bedrijven voor te lichten over hoe te
handelen bij het aantreffen van verdachte bankbiljetten zijn in 2005
een aantal voorlichtende teksten uitgebracht.
Identiteitsfraude
Om het bewustzijn te verhogen van de gevaren van identiteitsfraude in
het betalingsverkeer heeft het MOB een aantal voorlichtende teksten
geschreven. Op basis daarvan hebben betrokken partijen hun eigen
voorlichting vorm gegeven. Zo zijn de gezamenlijke Nederlandse banken
begonnen met de advertentiecampagne ´Pas op je persoonlijke gegevens´.
Tevens zijn er tips voor bedrijven geformuleerd waarin op de risicos
van identiteitsdiefstal wordt gewezen.
Perscontacten
Tobias Oudejans, tel 020-524 3100, 06-524 96 961 en Herman Lutke
Schipholt, tel 020- 524 2712, 06-524 96 900
Het MOB is in 2002 door de Minister van Financiën ingesteld ter
bevordering van de maatschappelijke efficiëntie in het Nederlandse
retailbetalingsverkeer. Het MOB staat onder voorzitterschap van de
Nederlandsche Bank en is voorts breed samengesteld uit instanties die
aanbieders en gebruikers van het betalingsverkeer vertegenwoordigen.
De Nederlandsche Bank verzorgt tevens de secretariaatsfunctie. Het MOB
komt twee keer per jaar bijeen en heeft als doelstellingen:
* periodiek overleg over knelpunten en maatschappelijke gevolgen van
ontwikkelingen in het betalingsverkeer
* het samenwerken bij het verzamelen en analyseren van cijfermatige
gegevens
* het maken van principeafspraken
Downloads
Download leeg MOB rapportage 2005