De Nederlandse Bank


Rapportage Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer gezonden aan minister Zalm
Nieuwsbericht

Datum leeg 13/04/2006

In de gisteren aan de Minister van Financiën aangeboden jaarraportage van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) worden voor het lopende jaar 2006 de volgende aandachtspunten vermeld.


* Verdere efficiencyverbeteringen door stimuleren elektronisch betalen

* Gevolgen van de Single Euro Payments Area voor consument en ondernemer

* Gebruiksvriendelijkheid betaalautomaten

Verdere efficiencyverbeteringen door stimuleren elektronisch betalen Banken, winkeliers, horeca en de olie-industrie hebben op 17 november 2005 een Convenant Betalingsverkeer afgesloten dat moet leiden tot een efficiënter en veiliger betalingsverkeer. In het convenant zijn verschillende afspraken vastgelegd. Behalve een kortingsregeling voor PIN-tarieven willen de partijen ook een verdere efficiency in het betalingsverkeer doorvoeren en de veiligheid vergroten. Dit betekent onder meer het verder stimuleren van elektronisch betalen, en het terugdringen van contante betalingen. Het MOB zal betrokken zijn bij de verdere uitwerking van de gezamenlijke plannen.

Gevolgen SEPA voor de consument en ondernemer
In het MOB is een sterk groeiende aandacht voor Europese ontwikkelingen in het betalingsverkeer, vooral rond de vorming van de Single Euro Payments Area (SEPA). Het doel van SEPA is het voor burgers en ondernemers mogelijk maken dat ze op eenzelfde wijze kunnen betalen en ontvangen in de verschillende landen in het eurogebied, met uniforme producten en vanuit één betaalrekening. Om betrokkenen te informeren over de gevolgen van SEPA zijn in MOB-verband twee seminars georganiseerd. Banken en bedrijven moeten de nodige (technische) aanpassingen aanbrengen in de systemen voor de verwerking van de betalingen met pan-Europese producten. Duidelijkheid bij alle betrokken partijen over het tijdpad en de manier waarop pan-Europese producten worden ingevoerd, is cruciaal om SEPA succesvol te realiseren. Hierbij zijn naast maatschappelijke efficiëntie ook de veiligheid en toegankelijkheid belangrijke aandachtspunten.

Gebruiksvriendelijkheid betaalautomaten
In 2006 zal het MOB richtlijnen vaststellen die de toegankelijkheid betaalautomaten beogen te verbeteren voor mensen met een functiebeperking. Elektronisch betalen in winkels is niet voor alle consumenten zonder problemen. Er zijn groepen consumenten, zoals visueel gehandicapten, mensen met een motorische handicap en ook ouderen, die moeite hebben met de bediening van de huidige betaalautomaten. De gebruiksvriendelijkheid moet daarom worden verbeterd. Hiertoe zal een set technische richtlijnen voor betaalautomaten worden opgesteld.

In 2005 heeft het MOB zich onder meer beziggehouden

Advies collectieve ontheffing venstertijden
Het MOB heeft bij de minister van Verkeer en Waterstaat aangedrongen spoedig de toegezegde wetswijziging voor collectieve ontheffing van gemeentelijke venstertijden (toegangsmogelijkheden voor vrachtvervoer in de stad) voor het geldtransport door te voeren. Dit ter verhoging van de veiligheid en verbetering van de efficiency voor betrokkenen.

Valse euros
Het aantal aangetroffen valse bankbiljetten lijkt zich te stabiliseren. Om consumenten en bedrijven voor te lichten over hoe te handelen bij het aantreffen van verdachte bankbiljetten zijn in 2005 een aantal voorlichtende teksten uitgebracht.

Identiteitsfraude
Om het bewustzijn te verhogen van de gevaren van identiteitsfraude in het betalingsverkeer heeft het MOB een aantal voorlichtende teksten geschreven. Op basis daarvan hebben betrokken partijen hun eigen voorlichting vorm gegeven. Zo zijn de gezamenlijke Nederlandse banken begonnen met de advertentiecampagne ´Pas op je persoonlijke gegevens´. Tevens zijn er tips voor bedrijven geformuleerd waarin op de risicos van identiteitsdiefstal wordt gewezen.

Perscontacten
Tobias Oudejans, tel 020-524 3100, 06-524 96 961 en Herman Lutke Schipholt, tel 020- 524 2712, 06-524 96 900

Het MOB is in 2002 door de Minister van Financiën ingesteld ter bevordering van de maatschappelijke efficiëntie in het Nederlandse retailbetalingsverkeer. Het MOB staat onder voorzitterschap van de Nederlandsche Bank en is voorts breed samengesteld uit instanties die aanbieders en gebruikers van het betalingsverkeer vertegenwoordigen. De Nederlandsche Bank verzorgt tevens de secretariaatsfunctie. Het MOB komt twee keer per jaar bijeen en heeft als doelstellingen:
* periodiek overleg over knelpunten en maatschappelijke gevolgen van ontwikkelingen in het betalingsverkeer

* het samenwerken bij het verzamelen en analyseren van cijfermatige gegevens

* het maken van principeafspraken

Downloads

Download leeg MOB rapportage 2005