Gemeente Aalten


13-04-2006


Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ)

In het kader van de Wet WOZ zijn de gemeenten belast met de periodieke taxaties van alle onroerende zaken. De vastgestelde waarden dienen daarna als grondslag voor de belastingheffing van de OZB (gemeente), de waterschapslasten (Waterschap Rijn en IJssel) en het eigen-woningforfait inkomstenbelasting (Rijksbelastingdienst).

Vanaf 1 januari 2005 geldt een nieuw WOZ-tijdvak, dat loopt tot en met 31 december 2006.
De WOZ-waarden zijn daarbij gebaseerd op het waardeniveau per 1 januari 2003.

Bij de taxaties wordt de economische waarde vastgesteld. Dat is de prijs die een pand bij verkoop in ongebruikte staat oplevert, zonder rekening te houden met eventuele zakelijke (bijv. vruchtgebruik) en/of persoonlijke rechten (bijv. huur).

Sinds 2005 krijgt u géén afzonderlijke WOZ-beschikkingsbiljet meer, maar staat de WOZ-beschikking op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Het is raadzaam dit aanslagbiljet goed te bewaren omdat u deze bijvoorbeeld nodig kan hebben voor het invullen van uw belastingaangifte.

In veel gevallen zal de waarde voor 2006 gelijk zijn aan die van vorig jaar. Alleen de objecten die in de afgelopen tijd gewijzigd zijn door bijvoorbeeld bouw, verbouw, verbetering, afbraak of vernietiging kunnen als gevolg daarvan een nieuwe waarde verwachten. Ook alle nieuwe objecten hebben een waarde gekregen. Daarbij zijn ze ook getaxeerd naar de economische waarde per 1 januari 2003, alsof het object op dat moment bestond. De stichtingskosten worden daarbij buiten beschouwing gelaten aangezien deze niets zeggen over vrije verkoopwaarde van een object.

Als u inzicht wilt hebben in de aan de waardering ten grondslag liggende gegevens, zoals soort object, bouwjaar, oppervlakte of inhoud objectdelen, kadastrale percelen, verwijzing naar referentiepanden etc., dan kunt u een taxatieverslag opvragen. Hebt u een woning klik dan hier.
Met behulp van uw sofi-nummer, geboortedatum, postcode en huisnummer krijgt u uitsluitend toegang tot de gegevens van uw pand. Hebt u een niet-woning (agrarisch bedrijf, kantoor, winkel, onbebouwd perceel etc.) dan kunt u alleen schriftelijk een taxatieverslag opvragen. U moet daarvoor gebruik maken van de aanvraagkaart op bladzijde 15 van de met de aanslag meegezonden belastinggids.