13-04-2006
Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ)
In het kader van de Wet WOZ zijn de gemeenten belast met de periodieke
taxaties van alle onroerende zaken. De vastgestelde waarden dienen
daarna als grondslag voor de belastingheffing van de OZB (gemeente),
de waterschapslasten (Waterschap Rijn en IJssel) en het
eigen-woningforfait inkomstenbelasting (Rijksbelastingdienst).
Vanaf 1 januari 2005 geldt een nieuw WOZ-tijdvak, dat loopt tot en met
31 december 2006.
De WOZ-waarden zijn daarbij gebaseerd op het waardeniveau per 1
januari 2003.
Bij de taxaties wordt de economische waarde vastgesteld. Dat is de
prijs die een pand bij verkoop in ongebruikte staat oplevert, zonder
rekening te houden met eventuele zakelijke (bijv. vruchtgebruik) en/of
persoonlijke rechten (bijv. huur).
Sinds 2005 krijgt u géén afzonderlijke WOZ-beschikkingsbiljet meer,
maar staat de WOZ-beschikking op het aanslagbiljet gemeentelijke
belastingen. Het is raadzaam dit aanslagbiljet goed te bewaren omdat u
deze bijvoorbeeld nodig kan hebben voor het invullen van uw
belastingaangifte.
In veel gevallen zal de waarde voor 2006 gelijk zijn aan die van vorig
jaar. Alleen de objecten die in de afgelopen tijd gewijzigd zijn door
bijvoorbeeld bouw, verbouw, verbetering, afbraak of vernietiging
kunnen als gevolg daarvan een nieuwe waarde verwachten.
Ook alle nieuwe objecten hebben een waarde gekregen. Daarbij zijn ze
ook getaxeerd naar de economische waarde per 1 januari 2003, alsof het
object op dat moment bestond. De stichtingskosten worden daarbij
buiten beschouwing gelaten aangezien deze niets zeggen over vrije
verkoopwaarde van een object.
Als u inzicht wilt hebben in de aan de waardering ten grondslag
liggende gegevens, zoals soort object, bouwjaar, oppervlakte of inhoud
objectdelen, kadastrale percelen, verwijzing naar referentiepanden
etc., dan kunt u een taxatieverslag opvragen. Hebt u een woning klik
dan hier.
Met behulp van uw sofi-nummer, geboortedatum, postcode en huisnummer
krijgt u uitsluitend toegang tot de gegevens van uw pand.
Hebt u een niet-woning (agrarisch bedrijf, kantoor, winkel, onbebouwd
perceel etc.) dan kunt u alleen schriftelijk een taxatieverslag
opvragen. U moet daarvoor gebruik maken van de aanvraagkaart op
bladzijde 15 van de met de aanslag meegezonden belastinggids.