Saxion Hogescholen
BR>
do 13 april 2006
Benoeming Lector Daltononderwijs PABO-Deventer
Op de PABO van Saxion Hogescholen, locatie Deventer, is dr. Piet van
der Ploeg benoemd als lector Daltononderwijs. Het lectoraat en de
kenniskring starten per 1 september aanstaande. Dr. Piet van der Ploeg
is momenteel Universitair Hoofddocent Algemene Pedagogiek aan de
Universiteit van Utrecht en houdt zich bezig met verbetering en
vernieuwing van de didactiek en het programma van de opleiding
Pedagogiek.
Lector en kenniskring
In het jaar dat de Nederlandse Daltonvereniging 75 jaar bestaat, start
de PABO van Saxion Hogescholen in Deventer met een lectoraat. Een
lectoraat bestaat uit een lector (hooggekwalificeerde specialist
blijkend uit onder andere gepromoveerd zijn en ruime ervaring met
onderzoek) en een kenniskring die gezamenlijk proberen het bewuste
kennisgebied verder te ontwikkelen en deze kennis uit te dragen aan
anderen.
Daltononderwijs
Dat het Daltononderwijs in Nederland uiterst populair is, blijkt uit
feit dat al meer dan 10% van de basisscholen een Daltonschool is en
het aantal Daltonscholen jaarlijks flink groeit. Bij het
Daltononderwijs gaat het om de kernprincipes "vrijheid in
gebondenheid", "zelfstandig werken" en "samenwerkend leren". De
populariteit van het Daltononderwijs wordt mede bepaald door het feit
dat het een mooie mix vormt van oud en nieuw leren. Het
Daltononderwijs baseert zich op het gedachtegoed van de Amerikaanse
pedagoge Helen Parkhurst (1886-1973).
Mede vanwege de sterk toenemende belangstelling voor en verbreiding
van het Daltononderwijs verdient het praktijkadequate en
professionele, maar ook wetenschappelijk bijdetijdse en verantwoorde
ondersteuning, evaluatie, reflectie en innovatie. Het door een
lectoraat en kenniskring op te zetten kenniscentrum, verbonden aan de
Academie voor Pedagogiek en Onderwijs in Deventer (Saxion Hogescholen)
en ondersteund door de Nederlandse Daltonvereniging, moet hierin
voorzien.
------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------