Saxion Hogescholen
BR>

do 13 april 2006

Benoeming Lector Daltononderwijs PABO-Deventer

Op de PABO van Saxion Hogescholen, locatie Deventer, is dr. Piet van der Ploeg benoemd als lector Daltononderwijs. Het lectoraat en de kenniskring starten per 1 september aanstaande. Dr. Piet van der Ploeg is momenteel Universitair Hoofddocent Algemene Pedagogiek aan de Universiteit van Utrecht en houdt zich bezig met verbetering en vernieuwing van de didactiek en het programma van de opleiding Pedagogiek.

Lector en kenniskring

In het jaar dat de Nederlandse Daltonvereniging 75 jaar bestaat, start de PABO van Saxion Hogescholen in Deventer met een lectoraat. Een lectoraat bestaat uit een lector (hooggekwalificeerde specialist blijkend uit onder andere gepromoveerd zijn en ruime ervaring met onderzoek) en een kenniskring die gezamenlijk proberen het bewuste kennisgebied verder te ontwikkelen en deze kennis uit te dragen aan anderen.

Daltononderwijs

Dat het Daltononderwijs in Nederland uiterst populair is, blijkt uit feit dat al meer dan 10% van de basisscholen een Daltonschool is en het aantal Daltonscholen jaarlijks flink groeit. Bij het Daltononderwijs gaat het om de kernprincipes "vrijheid in gebondenheid", "zelfstandig werken" en "samenwerkend leren". De populariteit van het Daltononderwijs wordt mede bepaald door het feit dat het een mooie mix vormt van oud en nieuw leren. Het Daltononderwijs baseert zich op het gedachtegoed van de Amerikaanse pedagoge Helen Parkhurst (1886-1973).

Mede vanwege de sterk toenemende belangstelling voor en verbreiding van het Daltononderwijs verdient het praktijkadequate en professionele, maar ook wetenschappelijk bijdetijdse en verantwoorde ondersteuning, evaluatie, reflectie en innovatie. Het door een lectoraat en kenniskring op te zetten kenniscentrum, verbonden aan de Academie voor Pedagogiek en Onderwijs in Deventer (Saxion Hogescholen) en ondersteund door de Nederlandse Daltonvereniging, moet hierin voorzien.


------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------