Persbericht
Bedrijfsopleidingen stimuleren arbeidsproductiviteit MKB
4/12/2006
nummer: 2349
In het MKB worden minder trainingen gegeven en wordt minder uitgegeven
aan bedrijfsopleidingen dan in het grootbedrijf. EIM heeft onderzocht
hoe het MKB het rendement van bedrijfsopleidingen kan verhogen. Een
belangrijke conclusie is dat als de MKB-ondernemer meer investeert in
bedrijfsopleidingen dit kan leiden tot een hogere
arbeidsproductiviteit. Voorwaarde is wel dat deze investeringen worden
afgestemd op de bedrijfsstrategie.
Bedrijfsstrategie bepalend voor rendement bedrijfsopleidingen
De bedrijfsstrategie bepaalt voor een belangrijk deel welke kennis en
vaardigheden werknemers nodig hebben om hun werk nu en in de toekomst
uit te kunnen voeren. De vraag wie welke bedrijfsopleiding zou moeten
volgen wordt dus mede bepaald door deze bedrijfsstrategie. Dit klinkt
logisch, echter slechts 20% van de MKB-bedrijven heeft een officieel
op papier uitgeschreven bedrijfsplan. Nu zal iedere ondernemer in de
praktijk zijn plan wel trekken maar het belang om dit te expliciteren
wordt door de meeste ondernemers in het MKB onderschat. Voor deze
ondernemers kan het lastiger zijn bedrijfsopleidingen af te stemmen op
de bedrijfsstrategie. Op basis van gegevens uit het 'EIM MKB
beleidspanel' (2000 MKB-bedrijven uit negen sectoren) is uit onderzoek
naar voren gekomen dat er een positieve invloed uitgaat van het
aanbieden van bedrijfsopleidingen op de arbeidsproductiviteit van
werknemers. Voor zover bekend is dit nog niet eerder bij het MKB
aangetoond. Verder blijkt dat afstemming van de bedrijfsstrategie op
de bedrijfsopleidingen een positief effect heeft op de
bedrijfsprestaties. Hierbij is het van belang om zowel de inhoudelijke
kenmerken als het aantal werknemers dat een bedrijfsopleiding volgt op
de bedrijfsstrategie af te stemmen.
Opleidingskenmerken verschillen per bedrijfsstrategie
In de afstemming van strategie op kenmerken van bedrijfsopleidingen is
er een verschil tussen MKB-ondernemers die producten/diensten
aanbieden met een hoog onderscheidend karakter (differentiatie) en MKB
ondernemers die hun prijzen zo laag mogelijk houden
(kostenleiderschap). De eerstgenoemde groep kan de omzet per werknemer
verhogen door meer werknemers een bedrijfsopleiding te laten volgen.
De laatstgenoemde groep doet er waarschijnlijk beter aan om relatief
weinig werknemers een bedrijfsopleiding te laten volgen. Bedrijven die
een differentiatiestrategie hebben zullen naar verwachting de
arbeidsproductiviteit met 2,3 % omhoog zien gaan, als 1% extra
werknemers een bedrijfsopleiding volgt. Voorwaarde is dat de
werknemers bedrijfsopleidingen volgen die gericht zijn op: meerdere
onderwerpen en vaardigheden, de groep (teamverband) en de lange
termijn. Bedrijven met een kostenleiderschap strategie kunnen een
hogere arbeidsproductiviteit realiseren als de werknemers
bedrijfsopleidingen volgen die gericht zijn op: het verhogen van
efficiëntie, één onderwerp of vaardigheid, het individu en de korte
termijn. Het is duidelijk dat bedrijfsopleidingen stimulerend zijn
voor de arbeidsproductiviteit in het MKB, in iedere sector.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 343 06 04
EIM