Gemeente Den Haag

Voor de vijfde keer reikt de wethouder van onderwijs de Jan Ligthartprijs uit. De prijs, die wordt uitgereikt op de Haagse Onderwijsdag op 19 april 2006, is bedoeld voor mensen uit Den Haag of omgeving die bijdragen aan onderwijsvernieuwing en het effect daarvan kunnen aantonen. Voorafgaand aan de prijsuitreiking is de jaarlijkse Jan Ligthartlezing door Paul Jungbluth, Tweede Kamerlid voor Groen Links. De vier genomineerden voor de Jan Ligthartprijs zijn nu bekend.

De Jan Ligthartprijs bestaat uit 2.500,- en de Jan Ligthart-sculptuur. Het bestuur van het Jan Ligthart Genootschap vormt de jury van de Jan Ligthartprijs en heeft vier inzendingen genomineerd. De Haagse Kopklas is genomineerd omdat leerlingen er door intensieve interactie met de omgeving hun taalvaardigheid vergroten. De Kopklas biedt leerlingen van niet-Nederlandse afkomst de kans om een taalachterstand op deze manier in te lopen.

Topprestatie
De Werkgroep Vaardigheidsproeven Bewegingsonderwijs Openbaar Onderwijs is ook genomineerd. Het doel van de 'vaardigheidsproeven' is de kwaliteit van het bewegingsonderwijs op basisscholen te verbeteren, zodat ieder kind een persoonlijke topprestatie kan leveren. Met de 'vaardigheidsproeven' kunnen vakleerkrachten hun lessen goed voorbereiden en kinderen een actieve rol geven. De 'vaardigheidsproeven' staan op een cd-rom.

Bètavakken
Het tekort in technisch personeel bracht docenten Esther van der Wal en Gerard Wesselo van het Segbroek College op het idee het onderwijs in bètavakken te stimuleren. Met de introductie van het vak 'Technologisch Design' hebben beide docenten een link gelegd tussen het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven. Leerlingen gaan zélf aan de slag met probleemstellingen en onderzoeksvragen en worden uitgedaagd met oplossingen te komen. Daarom heeft de jury 'Technologisch Design' genomineerd.

Stageplaatsen
De vierde nominatie is voor de openbare Maria Montessorischool. Deze school heeft een leerafdeling voor mbo-stagiaires. De school is zich bewust van de verantwoordelijkheid om mbo-stagiaires een stageplaats te bieden. Veel onderwijsassistenten hebben namelijk moeite om een goede stageplaats te vinden. Gemiddeld werken er elk jaar twaalf stagiaires bij de Maria Montessorischool. Zij krijgen een gezamenlijk inwerkprogramma door de directeur, de IB-er, de leerkrachten en de conciërge.

Lezing
De Jan Ligthartlezing staat dit jaar in het teken van het onderscheidend vermogen van scholen en heeft de titel 'Hoeveel anders mag een school wel zijn?' Paul Jungbluth vertelt over dilemma's zoals de groeiende segregatie en de opgave voor scholen om open, eerlijk en zelfkritisch te zijn in de 'concurrentiestrijd' tussen scholen.

De lezing en de prijsuitreiking zijn initiatieven van het Jan Ligthart Genootschap. Dit genootschap zet zich in voor onderwijsvernieuwing in de kennissamenleving, vooral in de Haagse regio. Het gedachtegoed van de pedagoog Jan Ligthart (1859-1916) is daarbij het uitgangspunt.

Haagse Onderwijsdag
De Haagse onderwijsdag is het decor voor de prijsuitreiking en de lezing. Deze dag, georganiseerd door het HCO in samenwerking met de Haagse schoolbesturen, is voor iedereen die bij het Haagse onderwijs is betrokken. Aansluitend bij het thema 'Het verschil' maken bezoekers van de Onderwijsdag kennis met scholen die zich onderscheiden.