Voor de vijfde keer reikt de wethouder van onderwijs de Jan
Ligthartprijs uit. De prijs, die wordt uitgereikt op de Haagse
Onderwijsdag op 19 april 2006, is bedoeld voor mensen uit Den Haag of
omgeving die bijdragen aan onderwijsvernieuwing en het effect daarvan
kunnen aantonen. Voorafgaand aan de prijsuitreiking is de jaarlijkse
Jan Ligthartlezing door Paul Jungbluth, Tweede Kamerlid voor Groen
Links. De vier genomineerden voor de Jan Ligthartprijs zijn nu bekend.
De Jan Ligthartprijs bestaat uit 2.500,- en de Jan Ligthart-sculptuur.
Het bestuur van het Jan Ligthart Genootschap vormt de jury van de Jan
Ligthartprijs en heeft vier inzendingen genomineerd. De Haagse Kopklas
is genomineerd omdat leerlingen er door intensieve interactie met de
omgeving hun taalvaardigheid vergroten. De Kopklas biedt leerlingen
van niet-Nederlandse afkomst de kans om een taalachterstand op deze
manier in te lopen.
Topprestatie
De Werkgroep Vaardigheidsproeven Bewegingsonderwijs Openbaar Onderwijs
is ook genomineerd. Het doel van de 'vaardigheidsproeven' is de
kwaliteit van het bewegingsonderwijs op basisscholen te verbeteren,
zodat ieder kind een persoonlijke topprestatie kan leveren. Met de
'vaardigheidsproeven' kunnen vakleerkrachten hun lessen goed
voorbereiden en kinderen een actieve rol geven. De
'vaardigheidsproeven' staan op een cd-rom.
Bètavakken
Het tekort in technisch personeel bracht docenten Esther van der Wal
en Gerard Wesselo van het Segbroek College op het idee het onderwijs
in bètavakken te stimuleren. Met de introductie van het vak
'Technologisch Design' hebben beide docenten een link gelegd tussen
het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven.
Leerlingen gaan zélf aan de slag met probleemstellingen en
onderzoeksvragen en worden uitgedaagd met oplossingen te komen. Daarom
heeft de jury 'Technologisch Design' genomineerd.
Stageplaatsen
De vierde nominatie is voor de openbare Maria Montessorischool. Deze
school heeft een leerafdeling voor mbo-stagiaires. De school is zich
bewust van de verantwoordelijkheid om mbo-stagiaires een stageplaats
te bieden. Veel onderwijsassistenten hebben namelijk moeite om een
goede stageplaats te vinden. Gemiddeld werken er elk jaar twaalf
stagiaires bij de Maria Montessorischool. Zij krijgen een gezamenlijk
inwerkprogramma door de directeur, de IB-er, de leerkrachten en de
conciërge.
Lezing
De Jan Ligthartlezing staat dit jaar in het teken van het
onderscheidend vermogen van scholen en heeft de titel 'Hoeveel anders
mag een school wel zijn?' Paul Jungbluth vertelt over dilemma's zoals
de groeiende segregatie en de opgave voor scholen om open, eerlijk en
zelfkritisch te zijn in de 'concurrentiestrijd' tussen scholen.
De lezing en de prijsuitreiking zijn initiatieven van het Jan Ligthart
Genootschap. Dit genootschap zet zich in voor onderwijsvernieuwing in
de kennissamenleving, vooral in de Haagse regio. Het gedachtegoed van
de pedagoog Jan Ligthart (1859-1916) is daarbij het uitgangspunt.
Haagse Onderwijsdag
De Haagse onderwijsdag is het decor voor de prijsuitreiking en de
lezing. Deze dag, georganiseerd door het HCO in samenwerking met de
Haagse schoolbesturen, is voor iedereen die bij het Haagse onderwijs
is betrokken. Aansluitend bij het thema 'Het verschil' maken bezoekers
van de Onderwijsdag kennis met scholen die zich onderscheiden.
Gemeente Den Haag