Omwonenden Schiphol krijgen invloed
Platform nederlandse luchtvaar
Het huidige Schipholbeleid kenmerkt zich door een eenzijdige focus op het beperken van
decibellen ter vermindering van de hinder. Niet-akoestische factoren, zoals de mate van
zeggenschap over het geluid, spelen tot nu toe geen rol in de aanpak van geluidshinder.
De resultaten van het geëvalueerde Schipholbeleid kunnen hier voor de toekomst
verandering in brengen. De regio krijgt de mogelijkheid samen met de luchtvaartsector te
zoeken naar verbeteringen in aanvliegroutes en vliegprocedures door middel van
experimenten. Het welslagen van deze experimenten hangt echter voor een zeer groot deel
af van de ruimte die de overheid hieraan geeft.
Het kabinet heeft verschillende adviezen gekregen waarin wordt aangedrongen op ruimte voor
Schiphol en omwonenden, om gezamenlijk invulling te geven aan een beleid waarin hinder
zoveel mogelijk beperkt wordt. Ook de commissie die het evaluatieproces kritisch heeft
gevolgd, de Commissie Derksen, geeft dit advies mee. Het ziet er naar uit dat het kabinet
deze adviezen overneemt vanuit de gedachte dat efficiënte hinderbestrijding het best
regionaal kan plaatsvinden. Dit is positief! Het betekent ook dat Schiphol zich
daadwerkelijk moet committeren aan de omgeving in plaats van vrijblijvend afstemming te
zoeken. Schiphol heeft de bereidheid hiertoe al uitgesproken.
Of verbetermaatregelen, zoals andere vliegprocedures, de hinder daadwerkelijk verminderen
kan alleen maar in de praktijk worden getoetst. Daarom is het noodzakelijk dat Schiphol
en omwonenden de ruimte krijgen om door middel van experimenten mogelijke verbeteringen
uit te testen. Staatssecretaris Schultz heeft reeds aangekondigd deze ruimte juridisch
mogelijk te willen maken. Hierbij dreigt echter wel het gevaar dat ambtenaren in Den Haag
de ruimte voor de experimenten sterk inperken door te strakke randvoorwaarden en door
bureaucratische toetsingsprocedures op rijksniveau voor te schrijven. Dit zou neerkomen
op het via de achterdeur terugnemen van het vertrouwen, dat via de voordeur aan de
samenwerking tussen regio en Schiphol wordt gegund. Dat maakt elk experiment op voorhand
kansloos en het versterkt tegelijkertijd het onderlinge wantrouwen, omdat echte invloed
op de leefomgeving voor de omwonenden een wassen neus blijkt.
Diverse kamerleden zien ook het grote nut van de experimenten. Zij moeten in staat zijn
het kabinet ervan te overtuigen dat de ministeries van V&W en VROM daadwerkelijk
vertrouwen aan de regio geven en minder zelf centraal aan de knoppen willen draaien. De
luchtvaartsector en de omwonenden kunnen het proces alvast in gang zetten en daarmee het
vertrouwen voor zich winnen. Bepaalde experimenten, zoals hoger aanvliegen, zijn namelijk
nu al mogelijk. Daar is de beloofde juridische ruimte niet voor nodig. Tot slot is het
zoeken naar verbeteringen door middel van experimenten een continu proces. Dat houdt niet
op zodra één of twee verbeteringen zijn onderzocht en doorgevoerd.
Platform Nederlandse Luchtvaart
www.pnl.nl