Commissie Stedelijke Distributie presenteert jaarverslag 2005
Cie. stedelijke distributie
Zonder bevoorrading geen vitale en leefbare binnensteden
DEN HAAG, 12 april 2006. De bevoorrading van winkelgebieden vraagt bij uitstek om de
juiste balans tussen economie, leefbaarheid en vitale binnensteden of gezonde dorpen. Dit
kan alleen worden bereikt door samenwerking tussen alle partijen die bij de bevoorrading
een rol spelen.
Voorzitter Alexander Sakkers (burgemeester van Eindhoven) over het werk van de Commissie
Stedelijke Distributie: 'We realiseren ons dat een effectievere bevoorrading energie
vraagt van alle belanghebbenden en alleen tot stand komt als dit voor alle betrokkenen
iets oplevert. De Commissie heeft daarom ook gezocht naar de maatregelen die het meest
rendabel zijn voor de samenleving én voor de bedrijven. Uit deze verkenning,
uitgevoerd in 2005, blijkt dat met de gelijktijdige verruiming van tijdsvensters door
gemeenten en het inzetten van extra schone voertuigen de meeste bedrijfseconomische
én maatschappelijke winst is te behalen.' In het jaarverslag van de Commissie
Stedelijke Distributie, dat vandaag verschijnt, geeft de commissie aan hoe de
werkzaamheden vorderen.
De Commissie is ingesteld door de minister van Verkeer en Waterstaat als onafhankelijke
commissie ter ondersteuning van de regionale samenwerking en afstemming tussen overheid
en bedrijfsleven bij de bevoorrading van steden. De Commissie heeft als opdracht deze
regionale samenwerking aan te jagen door advisering, onderzoek en desnoods arbitrage.
De Commissie heeft in de tweede helft van 2005 een omvangrijk onderzoeksprogramma
uitgevoerd gericht op het ontwikkelen van verschillende instrumenten en het belichten van
geslaagde voorbeelden. De resultaten hiervan zijn vastgelegd in de Instrumentenmap die
tijdens de Landelijke Manifestatie Goederenvervoer in Stedelijke Gebieden in december is
gepresenteerd.
Daarnaast heeft de Commissie in het najaar specifiek aandacht gevraagd voor de voordelen
van samenwerking tussen gemeenten en vervoerders als het gaat om het aanpakken van de
problemen rond luchtkwaliteit en vrachtvervoer in steden. Dit is een extra stimulans
geweest voor de recente ontwikkeling van het convenant tussen gemeenten, rijk en
vervoerders, gericht op schoon vrachtvervoer en de instelling van milieuzones. En waarbij
de Commissie in een bemiddelende rol actief is geweest.
Aan het eind van dit jaar zal de Commissie Stedelijke Distributie conclusies trekken en
aangeven wat de meest effectieve manier is waarop stedelijke distributie in de komende
jaren door gemeenten, leveranciers, vervoerders, detailhandel en horeca kan worden
vormgegeven. Daarnaast levert de commissie in 2006 een referentiemodel met inhoudelijk
houvast voor alle partijen die dagelijks met elkaar zoeken naar concrete en lonende
resultaten.
Essentieel is dat voor de detailhandel en de horeca inzichtelijk wordt wat er bij ander
bestelgedrag of andere bedrijfsactiviteiten kan worden gewonnen, bijvoorbeeld door een
verbeterde en goedkopere bevoorrading en een beter winkelklimaat. Dit vraagt om
commitment van alle partijen bij stedelijke distributie. De regierol van gemeenten is
hierbij een absolute voorwaarde.
/////// EINDE BERICHT