Commissie Stedelijke Distributie presenteert jaarverslag 2005

Cie. stedelijke distributie

Zonder bevoorrading geen vitale en leefbare binnensteden

DEN HAAG, 12 april 2006. De bevoorrading van winkelgebieden vraagt bij uitstek om de juiste balans tussen economie, leefbaarheid en vitale binnensteden of gezonde dorpen. Dit kan alleen worden bereikt door samenwerking tussen alle partijen die bij de bevoorrading een rol spelen.

Voorzitter Alexander Sakkers (burgemeester van Eindhoven) over het werk van de Commissie Stedelijke Distributie: 'We realiseren ons dat een effectievere bevoorrading energie vraagt van alle belanghebbenden en alleen tot stand komt als dit voor alle betrokkenen iets oplevert. De Commissie heeft daarom ook gezocht naar de maatregelen die het meest rendabel zijn voor de samenleving én voor de bedrijven. Uit deze verkenning, uitgevoerd in 2005, blijkt dat met de gelijktijdige verruiming van tijdsvensters door gemeenten en het inzetten van extra schone voertuigen de meeste bedrijfseconomische én maatschappelijke winst is te behalen.' In het jaarverslag van de Commissie Stedelijke Distributie, dat vandaag verschijnt, geeft de commissie aan hoe de werkzaamheden vorderen.

De Commissie is ingesteld door de minister van Verkeer en Waterstaat als onafhankelijke commissie ter ondersteuning van de regionale samenwerking en afstemming tussen overheid en bedrijfsleven bij de bevoorrading van steden. De Commissie heeft als opdracht deze regionale samenwerking aan te jagen door advisering, onderzoek en desnoods arbitrage.

De Commissie heeft in de tweede helft van 2005 een omvangrijk onderzoeksprogramma uitgevoerd gericht op het ontwikkelen van verschillende instrumenten en het belichten van geslaagde voorbeelden. De resultaten hiervan zijn vastgelegd in de Instrumentenmap die tijdens de Landelijke Manifestatie Goederenvervoer in Stedelijke Gebieden in december is gepresenteerd.
Daarnaast heeft de Commissie in het najaar specifiek aandacht gevraagd voor de voordelen van samenwerking tussen gemeenten en vervoerders als het gaat om het aanpakken van de problemen rond luchtkwaliteit en vrachtvervoer in steden. Dit is een extra stimulans geweest voor de recente ontwikkeling van het convenant tussen gemeenten, rijk en vervoerders, gericht op schoon vrachtvervoer en de instelling van milieuzones. En waarbij de Commissie in een bemiddelende rol actief is geweest.

Aan het eind van dit jaar zal de Commissie Stedelijke Distributie conclusies trekken en aangeven wat de meest effectieve manier is waarop stedelijke distributie in de komende jaren door gemeenten, leveranciers, vervoerders, detailhandel en horeca kan worden vormgegeven. Daarnaast levert de commissie in 2006 een referentiemodel met inhoudelijk houvast voor alle partijen die dagelijks met elkaar zoeken naar concrete en lonende resultaten.
Essentieel is dat voor de detailhandel en de horeca inzichtelijk wordt wat er bij ander bestelgedrag of andere bedrijfsactiviteiten kan worden gewonnen, bijvoorbeeld door een verbeterde en goedkopere bevoorrading en een beter winkelklimaat. Dit vraagt om commitment van alle partijen bij stedelijke distributie. De regierol van gemeenten is hierbij een absolute voorwaarde.

/////// EINDE BERICHT