Verbeterde service aan inwoners
Datum: 12/04/2006
Om onze service als gemeente aan de inwoners nog verder te kunnen
verbeteren, heeft de gemeente Soest een aantal servicenormen
vastgesteld. De aanleiding voor de invoering van betere servicenormen
is het klanttevredenheidsonderzoek dat vorig jaar onder de klanten van
de gemeente is gehouden. Uit het onderzoek kwam naar voren dat men
redelijk tevreden is over de dienstverlening van de gemeente, maar dat
die dienstverlening niet altijd aan de verwachtingen voldoet.
De dienstverlening aan de balies Publiekszaken en de receptie van het
gemeentehuis werden met respectievelijk 7,6 en 7,4 weliswaar goed
gewaardeerd, maar de waardering voor schriftelijke contacten en
afhandeling via e-mail of de website lag onder de zes. Dat willen we
als gemeente verbeteren. Op zeven aandachtsgebieden (het Meldpunt
Woonomgeving, de balies Publiekszaken en Bouwzaken, internet, e-mail
en telefonische en schriftelijke vragen), willen we in het volgende
klanttevredenheidsonderzoek dus minimaal een zeven scoren.
Servicenormen
De gemeente heeft de volgende normen vastgesteld:
* voor het aanvragen van een paspoort, uittreksels uit de
Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en/of rijbewijs is de
wachttijd, vanaf het verkregen nummer totdat u aan de balie wordt
geholpen, niet langer dan 15 minuten. Daarom kunt u in de periode
1 april tot half juli ook op de woensdagmiddag terecht bij de
balie;
* uittreksels uit de GBA en Burgelijke Stand kunnen op drie manieren
aangevraagd worden, via de balie, schriftelijk en een via een
digitaal formulier;
* een melding bij het Meldpunt Woonomgeving wordt binnen 5 werkdagen
verholpen of u krijgt binnen 5 werkdagen een bericht wanneer de
afhandeling van de melding plaatsvindt;
* een aanvraag van een uittreksel (schriftelijk of via een digitaal
formulier) wordt binnen 5 werkdagen na ontvangst toegestuurd via
de post met een rekening;
* binnen 10 werkdagen wordt een reactie gegeven op een brief. Dit is
een inhoudelijk antwoord of een tussenbericht waarin wordt
uitgelegd wanneer de beantwoording verwacht kan worden en waarom
het langer duurt;
* binnen 5 werkdagen wordt een reactie gegeven op een e-mail die is
binnengekomen via "postbus2000@soest.nl". Dit is een inhoudelijk
antwoord of een tussenbericht waarin wordt uitgelegd wanneer de
beantwoording verwacht kan worden en waarom het langer duurt.
Met deze normen weten klanten van de gemeente wat zij kunnen
verwachten. De komende tijd zullen medewerkers met meer ideeën komen
om de service nog verder te verbeteren.
© 2004 Gemeente Soest - Disclaimer
Gemeente Soest