Jeep Wrangler Unlimited: onbegrensd avontuur
(4/12/2006)
In Detroit debuteerde de nieuwe Jeep Wrangler en autotentoonstelling
van New York heeft de primeur van de Unlimited ofwel de vierdeurs
versie. De Wrangler Unlimited is niet alleen uniek vanwege zijn
onbegrensde terreineigenschappen, maar ook omdat hij de enige én
ruimste vierdeurs cabriolet in zijn klasse is.
De Wrangler is zelfs voor Jeep-begrippen een icoon. Hij is in alle
opzichten de meest directe afstammeling van de oer-Jeep: de Willyâs MB
uit 1941. Dat neemt niet weg dat de Wrangler Unlimited van vandaag nog
steeds beschikt over de sterke karaktereigenschappen van zijn
stamvader. Dat maakt hem simpelweg tot âthe best 4x4 money can buy.â
Vierdeurs cabriolet
De Wrangler Unlimited is gebaseerd op de driedeurs versie, maar
vergeleken daarmee heeft hij een wielbasis van 2,95 m â een toename
van 52 cm. Daardoor biedt hij zowel passagiers als bagage alle ruimte.
Daarbij heeft de Unlimited twee achterdeuren. Deze vergemakkelijken de
instap nog eens extra doordat ze onder een hoek van 90 graden kunnen
openen. De inzittenden kunnen open rijden in diverse gradaties beleven
dankzij de Jeep Freedom Top die bestaat uit drie afzonderlijk
verwijderbare panelen. In de zomer kan de auto worden voorzien van een
softtop met geïntegreerde sunroof. Deze softtop, die tot de
standaarduitrusting behoort, is geheel of gedeeltelijk te openen
Karakteristiek authentiek
De nieuwe Wrangler oogt nog indrukwekkender dankzij de toegenomen
afmetingen, maar hij blijft trouw aan zijn authentieke karakter. Dat
blijkt ook uit zijn pure en simpele lijnvoering, die nog eens wordt
versterkt door details als de zichtbare scharnieren van de uitneembare
deuren en de neerklapbare voorruit.
Robuuste techniek én elektronica
Wrangler Unlimited is in technisch opzicht vrijwel identiek aan de
driedeurs Wrangler. Dat betekent dat hij is voorzien van âheavy dutyâ
starre assen en de nieuwe Off-Road Rock-Trac⢠reductiebak met
elektronische sperdifferentiëlen voor de vóór- en achteras.
Daarbij beschikt hij over het Active Sway Bar System (ASBS) waarmee de
stabilisator vóór elektronisch uitschakelbaar is. Hierdoor worden de
veerwegen verlengd en dat komt de terreinvaardigheid ten goede.
De stabiliteit van de Wrangler wordt ook elektronisch in de gaten
gehouden: het speciale offroad ABS en een ESP-systeem met drie standen
(aan, uit of gedeeltelijk aan) zijn standaard. Bovendien is het unieke
Rollover Mitigation System beschikbaar. De sensors van dit systeem
herkennen kritieke situaties. Ingrepen in motormanagement en/of de
remmen zorgen ervoor dat de auto in een vroegtijdig stadium wordt
gestabiliseerd om over de kop slaan te voorkomen. Uiteraard is ook de
nieuwe Wrangler Unlimited, Jeep Trail Rated.
Ook op de verharde weg is de Wrangler Unlimited beter dan ooit. De
sterk toegenomen torsiestijfheid, de vergrote wielbasis en
spoorbreedte en de verbeterde ophanging en stuurinrichting, verbeteren
het comfort en zorgen daarbij voor een nog stabieler weggedrag.
Compacte kracht
De nieuwe Wrangler heeft een nieuwe 3.8 liter V6 benzinemotor. Deze
nieuwe zescilinder is met een vermogen van 205 pk en een koppel van
325 Nm niet alleen krachtiger dan zijn voorganger, maar door de
V-configuratie ook compacter â de vierliter zescilinder van het vorige
model, was een lijnmotor. De V6 wordt standaard geleverd met een
handgeschakelde zesversnellingsbak â een automaat is optioneel.
In 2007 start de levering van de nieuwe Jeep Wrangler Unlimited met
benzine- of dieselmotor en op dit moment zijn de prijzen en
specificaties nog niet bekend.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai