AutoRai

Jeep Wrangler Unlimited: onbegrensd avontuur

(4/12/2006)
In Detroit debuteerde de nieuwe Jeep Wrangler en autotentoonstelling van New York heeft de primeur van de Unlimited ofwel de vierdeurs versie. De Wrangler Unlimited is niet alleen uniek vanwege zijn onbegrensde terreineigenschappen, maar ook omdat hij de enige én ruimste vierdeurs cabriolet in zijn klasse is.
De Wrangler is zelfs voor Jeep-begrippen een icoon. Hij is in alle opzichten de meest directe afstammeling van de oer-Jeep: de Willyâs MB uit 1941. Dat neemt niet weg dat de Wrangler Unlimited van vandaag nog steeds beschikt over de sterke karaktereigenschappen van zijn stamvader. Dat maakt hem simpelweg tot âthe best 4x4 money can buy.â

Vierdeurs cabriolet
De Wrangler Unlimited is gebaseerd op de driedeurs versie, maar vergeleken daarmee heeft hij een wielbasis van 2,95 m â een toename van 52 cm. Daardoor biedt hij zowel passagiers als bagage alle ruimte. Daarbij heeft de Unlimited twee achterdeuren. Deze vergemakkelijken de instap nog eens extra doordat ze onder een hoek van 90 graden kunnen openen. De inzittenden kunnen open rijden in diverse gradaties beleven dankzij de Jeep Freedom Top die bestaat uit drie afzonderlijk verwijderbare panelen. In de zomer kan de auto worden voorzien van een softtop met geïntegreerde sunroof. Deze softtop, die tot de standaarduitrusting behoort, is geheel of gedeeltelijk te openen

Karakteristiek authentiek
De nieuwe Wrangler oogt nog indrukwekkender dankzij de toegenomen afmetingen, maar hij blijft trouw aan zijn authentieke karakter. Dat blijkt ook uit zijn pure en simpele lijnvoering, die nog eens wordt versterkt door details als de zichtbare scharnieren van de uitneembare deuren en de neerklapbare voorruit.

Robuuste techniek én elektronica
Wrangler Unlimited is in technisch opzicht vrijwel identiek aan de driedeurs Wrangler. Dat betekent dat hij is voorzien van âheavy dutyâ starre assen en de nieuwe Off-Road Rock-Trac⢠reductiebak met elektronische sperdifferentiëlen voor de vóór- en achteras. Daarbij beschikt hij over het Active Sway Bar System (ASBS) waarmee de stabilisator vóór elektronisch uitschakelbaar is. Hierdoor worden de veerwegen verlengd en dat komt de terreinvaardigheid ten goede.

De stabiliteit van de Wrangler wordt ook elektronisch in de gaten gehouden: het speciale offroad ABS en een ESP-systeem met drie standen (aan, uit of gedeeltelijk aan) zijn standaard. Bovendien is het unieke Rollover Mitigation System beschikbaar. De sensors van dit systeem herkennen kritieke situaties. Ingrepen in motormanagement en/of de remmen zorgen ervoor dat de auto in een vroegtijdig stadium wordt gestabiliseerd om over de kop slaan te voorkomen. Uiteraard is ook de nieuwe Wrangler Unlimited, Jeep Trail Rated.

Ook op de verharde weg is de Wrangler Unlimited beter dan ooit. De sterk toegenomen torsiestijfheid, de vergrote wielbasis en spoorbreedte en de verbeterde ophanging en stuurinrichting, verbeteren het comfort en zorgen daarbij voor een nog stabieler weggedrag.

Compacte kracht
De nieuwe Wrangler heeft een nieuwe 3.8 liter V6 benzinemotor. Deze nieuwe zescilinder is met een vermogen van 205 pk en een koppel van 325 Nm niet alleen krachtiger dan zijn voorganger, maar door de V-configuratie ook compacter â de vierliter zescilinder van het vorige model, was een lijnmotor. De V6 wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak â een automaat is optioneel.

In 2007 start de levering van de nieuwe Jeep Wrangler Unlimited met benzine- of dieselmotor en op dit moment zijn de prijzen en specificaties nog niet bekend.

BedrijfsautoRAI.nl