5,5 miljoen en 6.500 uren minder lasten voor klanten Provincie
30% administratieve lastenvermindering in 2006:
In 2006 gaan wij de administratieve lasten voor onze klanten met 30%
verminderen. Dit betekent 5,5 miljoen en 6.500 uren minder lasten. We
waren al begonnen, maar nu zit de vaart er echt in, aldus Herman
Vrehen. Zon twintig verbetervoorstellen zijn door Gedeputeerde Staten
vastgesteld. De opbrengst: een flinke reductie aan adminstratieve
lasten voor burgers, bedrijven, maatschappelijke instellingen en
andere overheden én meer aandacht voor de wens van de klant.
Halverwege de coalitieperiode is een onderzoek uitgevoerd naar de
stand van zaken van de regeldruk van de Provincie Limburg. Hierin zijn
de administratieve lasten die de Provincie Limburg in 2005 bij haar
klanten (bedrijven, (georganiseerd) burgers, maatschappelijke
instellingen en andere overheden) oplegt in beeld gebracht. Het kostte
de klanten ongeveer 18,5 miljoen en ruim 22.000 uren om in 2005 aan
alle informatieverplichtingen die de Provincie Limburg oplegt te
kunnen voldoen. Gedeputeerde Herman Vrehen: Reden genoeg om in de
resterende tijd van de coalitieperiode nog meer vaart erin te zetten.
We gaan voor 30% vermindering. Dit betekent 5,5 miljoen en 6.500 uren
minder lasten voor onze klanten.
Zon twintig* zaken worden er opgepakt. Zo worden de verschillende
subsidies gebundeld, geen 39 maar 15 subsidies. En komen er nog maar 3
in plaats van 23 aanvraagformulieren voor subsidies. Vanaf het derde
kwartaal 2006 is het ook mogelijk subsidies digitaal aan te vragen.
Verder wordt de digitale handtekening (de DigiD) ingevoerd, hoeven
vergunningsaanvragen niet meer in twaalfvoud te worden ingediend en
wordt het Lex Silencio principe (zwijgen-is-toestemmen) bij een
aanvraag gehanteerd. En, organisatoren van grootschalige evenementen
zullen blij zijn met de invoer van één evenementenverordening waarin
alle vergunningen, toestemmingen en vergunningen worden geregeld. De
klant centraal stellen en je belofte nakomen. Zorgen voor een betere
dienstverlening en onze klanten meer en beter betrekken bij het
bedenken en uitvoeren van nieuwe projecten. Hiertoe gaan wij een
burgerforum oprichten. Kortom, de bezem wordt er flink doorheen
gehaald, zoals beloofd overigens, aldus Herman Vrehen.
Ook via de kunst zal blijvend de aandacht gevestigd worden op het
onderwerp klantdenken. De Provincie Limburg gaat een aantal Limburgse
kunstenaars vragen een kunstwerk te maken over overbodige regels. De
kunstenaar moet uit zijn/haar eigen netwerk inspiratie opdoen voor een
kunstwerk dat een overbodige regel of overbodig beleid uitbeeldt.
Medio 2007 vindt er in een van de provinciale musea een
tentoonstelling van de kunstwerken plaats.
Deze coalitie is voortvarend aan de slag gegaan met initiatieven om de
regeldruk van de Provincie Limburg te verlagen. In de eerste jaren is
op het terrein van de ruimtelijke ordening een flinke slag geslagen;
van toelatings- naar ontwikkelingsbeleid. Ook op het termijn van
toezicht gemeentefinanciën heeft de Provincie Limburg een flinke stap
gezet. In het verleden werd iedere gemeente jaarlijks gecontroleerd.
Nu vindt nog eens in de vier jaar een uitgebreide controle per
gemeente plaats. De 1 site vergunning van Chemelot is gerealiseerd.
Subsidies zijn gebundeld en de eerste aanzetten om meer digitaal met
de Provincie Limburg te communiceren zijn op de website www.limburg.nl
te vinden.
De Provincie Limburg wil de lastenvermindering niet alleen binnen haar
eigen organisatie doorvoeren. Zij wil ook de Limburgse gemeenten
hiertoe aansporen. Een aantal gemeenten heeft al aangegeven te starten
met een onderzoek naar de lastendruk die zij veroorzaken bij burgers,
bedrijven en maatschappelijke instellingen. Het resultaat van het
onderzoek is ook een pakket aan activiteiten die de lastendruk moet
verlagen, de dienstverlening moet verbeteren en de klanten (bedrijven,
burgers, maatschappelijke instellingen) beter betrekken bij het
uitvoeren van het beleid.
---
Bijlage Project Vermindering Administratieve Lasten
1. Invoeren van de digitale handtekening (DigiD) met ingang van april
2006 voor subsidies; uiterlijk in het 3e kwartaal van 2007 ook
voor vergunningen, ontheffingen en meldingen.
2. Openen van een digitaal subsidieloket: gebundelde informatie over
alle overheidssubsidies (april 2006); mogelijkheid om subsidies
digitaal aan te vragen worden gefaseerd ingevoerd.
3. Subsidieregelingen worden gebundeld en ontschot (van 39 naar ca.
15); nieuwe subsidieregelingen worden alleen nog gemaakt als
aangetoond is dat private overeenkomsten en/of
samenwerkingsverbanden niet geschikt zijn.
4. Verminderen van het aantal aanvraagformulieren subsidies en
standaardformulieren voor rapportages (zowel tussen als
eindrapportages).
5. Gefaseerd invoeren van een uniform (digitaal) klantendossier, te
beginnen met subsidies en uiterlijk het 3e kwartaal 2007 compleet.
6. Gegevens die bij de Provincie Limburg bekend zijn of relatief
eenvoudig zijn op te vragen worden niet meer bij een aanvraag
gevraagd.
7. Invoeren van het principe Lex Silencio (zwijgen is toestemmen)
8. Het schrappen van regelingen en wijzigen van manier van toezicht
houden.
9. Het rijk aanspreken op het niet meer uitvoeren van wettelijk
bepaalde regelingen en manieren van toezichthouden.
10. Werken met algemene regels en meldingen als principe en alleen
daar waar dit niet mogelijk is met ontheffingen.
11. Indienen van aanvragen voor vergunningen in 6-voud.
12. Het verminderen van de lastendruk bij vergunningsvoorschriften.
13. Knelpunten tussen overheid en bedrijfsleven aanpakken samen met
LWV en implementeren met de regios.
14. Beslistermijnen zo kort mogelijk houden.
15. Geldigheidsduur van verplichtingen waar mogelijk verlengen.
16. Verordening voor grote evenementen opstellen.
17. Terugdringen administratieve lasten bij Limburgse gemeenten.
18. Invoeren kwaliteitshandvesten.
19. Kunst als inspiratiebron voor overbodige regels.
12-4-2006 09:33
Provincie Limburg