Provincie Limburg

5,5 miljoen en 6.500 uren minder lasten voor klanten Provincie 30% administratieve lastenvermindering in 2006:

In 2006 gaan wij de administratieve lasten voor onze klanten met 30% verminderen. Dit betekent 5,5 miljoen en 6.500 uren minder lasten. We waren al begonnen, maar nu zit de vaart er echt in, aldus Herman Vrehen. Zon twintig verbetervoorstellen zijn door Gedeputeerde Staten vastgesteld. De opbrengst: een flinke reductie aan adminstratieve lasten voor burgers, bedrijven, maatschappelijke instellingen en andere overheden én meer aandacht voor de wens van de klant.

Halverwege de coalitieperiode is een onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken van de regeldruk van de Provincie Limburg. Hierin zijn de administratieve lasten die de Provincie Limburg in 2005 bij haar klanten (bedrijven, (georganiseerd) burgers, maatschappelijke instellingen en andere overheden) oplegt in beeld gebracht. Het kostte de klanten ongeveer 18,5 miljoen en ruim 22.000 uren om in 2005 aan alle informatieverplichtingen die de Provincie Limburg oplegt te kunnen voldoen. Gedeputeerde Herman Vrehen: Reden genoeg om in de resterende tijd van de coalitieperiode nog meer vaart erin te zetten. We gaan voor 30% vermindering. Dit betekent 5,5 miljoen en 6.500 uren minder lasten voor onze klanten.

Zon twintig* zaken worden er opgepakt. Zo worden de verschillende subsidies gebundeld, geen 39 maar 15 subsidies. En komen er nog maar 3 in plaats van 23 aanvraagformulieren voor subsidies. Vanaf het derde kwartaal 2006 is het ook mogelijk subsidies digitaal aan te vragen. Verder wordt de digitale handtekening (de DigiD) ingevoerd, hoeven vergunningsaanvragen niet meer in twaalfvoud te worden ingediend en wordt het Lex Silencio principe (zwijgen-is-toestemmen) bij een aanvraag gehanteerd. En, organisatoren van grootschalige evenementen zullen blij zijn met de invoer van één evenementenverordening waarin alle vergunningen, toestemmingen en vergunningen worden geregeld. De klant centraal stellen en je belofte nakomen. Zorgen voor een betere dienstverlening en onze klanten meer en beter betrekken bij het bedenken en uitvoeren van nieuwe projecten. Hiertoe gaan wij een burgerforum oprichten. Kortom, de bezem wordt er flink doorheen gehaald, zoals beloofd overigens, aldus Herman Vrehen.

Ook via de kunst zal blijvend de aandacht gevestigd worden op het onderwerp klantdenken. De Provincie Limburg gaat een aantal Limburgse kunstenaars vragen een kunstwerk te maken over overbodige regels. De kunstenaar moet uit zijn/haar eigen netwerk inspiratie opdoen voor een kunstwerk dat een overbodige regel of overbodig beleid uitbeeldt. Medio 2007 vindt er in een van de provinciale musea een tentoonstelling van de kunstwerken plaats.

Deze coalitie is voortvarend aan de slag gegaan met initiatieven om de regeldruk van de Provincie Limburg te verlagen. In de eerste jaren is op het terrein van de ruimtelijke ordening een flinke slag geslagen; van toelatings- naar ontwikkelingsbeleid. Ook op het termijn van toezicht gemeentefinanciën heeft de Provincie Limburg een flinke stap gezet. In het verleden werd iedere gemeente jaarlijks gecontroleerd. Nu vindt nog eens in de vier jaar een uitgebreide controle per gemeente plaats. De 1 site vergunning van Chemelot is gerealiseerd. Subsidies zijn gebundeld en de eerste aanzetten om meer digitaal met de Provincie Limburg te communiceren zijn op de website www.limburg.nl te vinden.

De Provincie Limburg wil de lastenvermindering niet alleen binnen haar eigen organisatie doorvoeren. Zij wil ook de Limburgse gemeenten hiertoe aansporen. Een aantal gemeenten heeft al aangegeven te starten met een onderzoek naar de lastendruk die zij veroorzaken bij burgers, bedrijven en maatschappelijke instellingen. Het resultaat van het onderzoek is ook een pakket aan activiteiten die de lastendruk moet verlagen, de dienstverlening moet verbeteren en de klanten (bedrijven, burgers, maatschappelijke instellingen) beter betrekken bij het uitvoeren van het beleid.

---

Bijlage Project Vermindering Administratieve Lasten
1. Invoeren van de digitale handtekening (DigiD) met ingang van april 2006 voor subsidies; uiterlijk in het 3e kwartaal van 2007 ook voor vergunningen, ontheffingen en meldingen.
2. Openen van een digitaal subsidieloket: gebundelde informatie over alle overheidssubsidies (april 2006); mogelijkheid om subsidies digitaal aan te vragen worden gefaseerd ingevoerd.
3. Subsidieregelingen worden gebundeld en ontschot (van 39 naar ca. 15); nieuwe subsidieregelingen worden alleen nog gemaakt als aangetoond is dat private overeenkomsten en/of samenwerkingsverbanden niet geschikt zijn.

4. Verminderen van het aantal aanvraagformulieren subsidies en standaardformulieren voor rapportages (zowel tussen als eindrapportages).

5. Gefaseerd invoeren van een uniform (digitaal) klantendossier, te beginnen met subsidies en uiterlijk het 3e kwartaal 2007 compleet.
6. Gegevens die bij de Provincie Limburg bekend zijn of relatief eenvoudig zijn op te vragen worden niet meer bij een aanvraag gevraagd.

7. Invoeren van het principe Lex Silencio (zwijgen is toestemmen)
8. Het schrappen van regelingen en wijzigen van manier van toezicht houden.

9. Het rijk aanspreken op het niet meer uitvoeren van wettelijk bepaalde regelingen en manieren van toezichthouden.
10. Werken met algemene regels en meldingen als principe en alleen daar waar dit niet mogelijk is met ontheffingen.
11. Indienen van aanvragen voor vergunningen in 6-voud.
12. Het verminderen van de lastendruk bij vergunningsvoorschriften.
13. Knelpunten tussen overheid en bedrijfsleven aanpakken samen met LWV en implementeren met de regios.

14. Beslistermijnen zo kort mogelijk houden.
15. Geldigheidsduur van verplichtingen waar mogelijk verlengen.
16. Verordening voor grote evenementen opstellen.
17. Terugdringen administratieve lasten bij Limburgse gemeenten.
18. Invoeren kwaliteitshandvesten.

19. Kunst als inspiratiebron voor overbodige regels.

12-4-2006 09:33