P E R S B E R I C H T
Alkmaar, 11 April 2006
'reclame? weet wat je ziet' een unieke uitgave van vives media in samenwerking met stichting de kinderconsument voor kinderen , over reclame
Deel 2 in de succesvolle ITS4KIDS serie
Het aantal commerciële boodschappen gericht op kinderen is de laatste jaren enorm toegenomen en dat terwijl uit onderzoek is gebleken dat kinderen pas op hun 12e jaar over de kennis en vaardigheden beschikken om de commerciële omgeving goed te kunnen interpreteren.
Kinderen van tegenwoordig maken veel meer gebruik van media dan de vorige generatie. In het tijdperk van de commerciële televisie, het internet en de mobiele communicatie vormen de media een belangrijke bron van informatie voor kinderen. Om volledig te kunnen begrijpen wat zij zien en horen, moeten kinderen een kritisch en onderscheidend vermogen ontwikkelen, zodat zij een betrouwbaar oordeel kunnen vormen.
Kinderen vormen een interessante doelgroep voor bedrijven. Het is namelijk aangetoond dat kinderen al vanaf hele jonge leeftijd in staat zijn merkvoorkeuren op te bouwen. Zo herkent 99 procent van de tweejarige kinderen al het symbool 'M' van voedselketen McDonald's. Het is voor een bedrijf een goede zaak wanneer kinderen onder de tien jaar al een voorkeur voor hun product of merk hebben opgebouwd omdat uit onderzoek blijkt dat deze voorkeur met grote waarschijnlijkheid de rest van zijn of haar leven in stand blijft. Trouwe klanten dus.
Er is in dit kader grote behoefte aan een aantrekkelijk vormgegeven boekje, rechtstreeks gericht op kinderen tussen de 6 en 12 jaar oud, dat kinderen ondersteunt bij het zelfstandig leren interpreteren van de commercie in al zijn vormen om hen op die manier weerbaarder te maken tegen de vermeende effecten van reclame.
Dit boek is samengesteld voor en door kinderen, geschreven door Liesbeth Hop van De Kinderconsument. Propvol met tekeningen over reclames die de kinderen kennen. Uitspraken van de kinderen hoe zij reclame ervaren. Er wordt op de vele uitingsvormen van reclame ingegaan: tv, kleding, posters, internet en mobieltje. Er worden tips gegeven om met reclame om te leren gaan. Van de ja/nee stickers op de brievenbus tot software om internet pop ups tegen te gaan. Maar ook om zelf reclame te maken zoals een storyboard. Het boekje is bedoeld voor kinderen van groep 7-8 (maar ouders en leerkrachten mogen het boekje natuurlijk ook lezen!).
'Reclame,weet wat je ziet' is het tweede deel in de succesvolle its4kids reeks
'Reclame, weet wat je ziet' is verkrijgbaar via de boekhandel of te bestellen via
---