Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2007-179       |
|                                            |Arnhem|11 april 2006  |
|                                            |,     |               |
VOORLOPIGE VASTSTELLING VOORKEURSTRACÉ VOOR RONDWEG N348 ZUTPHEN EEFDE EN ZUTPHEN-NOORD EN NOORDELIJKE ONTSLUITING DE MARS Gebaseerd op Meest Milieuvriendelijke Alternatief (MMA)

Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben vandaag het voorkeurstracé voor de rondwegen N348 Eefde en Zutphen-Noord én de noordelijke ontsluiting van bedrijventerrein de Mars voorlopig vastgesteld. Het Meest Milieuvriendelijke Alternatief (MMA) met brugvariant (Stalen boogbrug) lost de leefbaarheid-, verkeersveiligheid- en bereikbaarheidsproblemen het beste op. Dit tracé is het resultaat van een integrale oplossing voor zowel de rondwegen van de N348 als een noordelijke ontsluiting van het bedrijventerrein. Het alternatief loopt in Zutphen-Noord via een vloeiende lijn tussen de wijken Polbeek en Voorsterallee door. Het voorkeurstracé loopt niet over de bestaande Eefder Brug maar wordt met nieuwe stalen boogbrug over het Twentekanaal geleid. Tegelijkertijd hebben GS het eindconcept van de Strategische Milieu Beoordeling en Milieueffectrapport (SMB/MER) vrijgegeven voor toezending aan de gemeenten Zutphen en Lochem met het verzoek om advies en commentaar te leveren. Naar verwachting zal de gecombineerde inspraak op het MER en voorontwerp Streekplanherziening in het najaar 2006 plaatsvinden.

Tijdens het laatste bestuurlijk overleg op 20 maart hebben de verantwoordelijke bestuurders hun instemming betuigd met de tracékeuzenotitie en het voorgestelde voorkeursalternatief. Ook is het Meest Milieuvriendelijke Alternatief (MMA) in een klankbordgroep besproken. Naar aanleiding van de reacties uit deze groep is de geplande fietstunnel vervangen door een fietsbrug met opritten op een aarden baan, die tevens dient als geluidswal voor de wijk Voorsterallee. De gemeente Zutphen beraadt zich nog over de verschillende voorliggende brugvarianten. Afspraak is dat de meerkosten die daarvan het gevolg kunnen zijn, voor rekening van de gemeente komen.

Vervolg
Naar verwachting zal de gecombineerde inspraak op het MER en voorontwerp Streekplanherziening in het najaar 2006 plaatsvinden. Streekplanherziening en tracévaststelling en wijziging Bestemmingsplannen in gemeenten in 2006-2007, waarna de uitvoering in 2008 kan starten.