Bijna helft van alle mobiliteit in de vrije tijd
Op weg in de vrije tijd: context, kenmerken en dynamiek.
· Vrije tijd is de belangrijkste reden voor mobiliteit: aan
bijna 45% van alle verreden kilometers en bijna 40% van alle gemaakte
verplaatsingen ligt een sociaal-recreatief motief ten grondslag.
· Nederlanders maken jaarlijks in hun vrije tijd in 2,5
miljard uur ruim 6,5 miljard verplaatsingen over een totale afstand
van ruim 80 miljard kilometer.
· Bezoek aan familie en vrienden vormt het grootste deel van
de vrijetijdsmobiliteit, goed voor bijna 40% van alle
vrijetijdsverplaatsingen en bijna de helft van de bijbehorende
kilometers.
· Met meer dan de helft van alle verplaatsingen en 80% van de
verreden kilometers is de auto het meest gebruikte vervoermiddel in de
vrije tijd. Voor maar één op de 30 verplaatsingen in de vrije tijd
wordt het openbaar vervoer gebruikt.
· Tweederde van alle verplaatsingen blijft binnen de
gemeentegrenzen. Een kwart van alle verplaatsingen betreft een afstand
van meer dan 10 kilometer, één op de tien gaat over een afstand van
meer dan 30 kilometer.
· Bijna de helft (45%) van alle vrijetijdsverplaatsingen wordt
gemaakt tijdens het weekend.
· De mobiliteit in de vrije tijd leidt niet tot een vergroting
van het fileprobleem.
Dit zijn enkele conclusies uit de SCP-publicatie Op weg in de vrije
tijd: context, kenmerken en dynamiek die op dinsdag 11 april jl. is
verschenen. In het rapport, gebaseerd op gegevens uit 2004, geeft
onderzoeker drs. Lucas Harms een beeld van de aard, omvang en
reikwijdte van de vrijetijdsmobiliteit. Daarbij wordt onder meer
ingegaan op de vraag welke ontwikkelingen van invloed zijn op de
mobiliteit in de vrije tijd, hoeveel verplaatsingen zich voordoen over
welke afstanden, welk vervoermiddel wordt gebruikt en wie wanneer
waarom waarheen gaat. Het rapport kwam tot stand in samenwerking met
Rijkswaterstaat Adviesdienst Verkeer en Vervoer en in opdracht van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Vrije tijd belangrijkste reden voor mobiliteit
In de totale mobiliteit van Nederlanders heeft de vrije tijd een
belangrijk aandeel: 38% van alle verplaatsingen en 44% van alle
afgelegde kilometers. Dat is aanzienlijk meer dan het woon-werkverkeer
en ook meer dan alle huishoudelijke trips zoals boodschappen doen en
het brengen en halen van de kinderen. Tezamen maken de Nederlanders op
jaarbasis 6,6 miljard verplaatsingen in de vrije tijd (inclusief
fietsen en wandelen) met een totale afstand van 82 miljard kilometer
en een tijdsduur van 2,5 miljard uur, wat neerkomt op ruim 150 uur en
ruim 5.000 kilometer per Nederlander per jaar. Er zijn overigens wel
verschillen in vrijetijdsmobiliteit. Hoe hoger de opleiding en hoe
hoger het inkomen, des te hoger is ook de vrijetijdsmobiliteit. Verder
trekken autobezitters er vaker op uit in de vrije tijd, maken ze meer
kilometers en zijn ze langer onderweg dan niet-autobezitters.
Veel onderweg voor sociale en recreatieve doeleinden
Het grootste deel van de vrijetijdsmobiliteit is bedoeld voor bezoek
aan familie en vrienden, goed voor bijna 40% van alle
vrijetijdsverplaatsingen en bijna de helft van de bijbehorende
kilometers. Verder heeft 21% van de verplaatsingen en 14% van de
kilometers een recreatief doel. Dit betreft hoofdzakelijk
openluchtactiviteiten zoals wandelen, fietsen en recreatieve
autoritjes, alsook uitstapjes naar pretparken, dierentuinen en
soortgelijke attracties. Sport (12%), horecabezoek (5%) en het bezoek
aan bioscopen, musea en theaters (2%) hebben een aanzienlijk kleiner
aandeel in de vrijetijdsmobiliteit.
Auto meest gebruikte vervoermiddel
Met meer dan de helft van alle verplaatsingen en 80% van de verreden
kilometers is de auto het meest gebruikte vervoermiddel in de vrije
tijd. Het fietsen (22% van de verplaatsingen, 6% van de kilometers) en
het lopen (23% van de verplaatsingen, 2% van de kilometers) komen
minder vaak voor en zijn in de vrije tijd vaak een doel op zichzelf.
Het openbaar vervoer wordt voor verplaatsingen in de vrije tijd
nauwelijks gebruikt (3% van de verplaatsingen, 9% van de kilometers)
en dan vooral ten behoeve van bestemmingen in stedelijke gebieden.
Vrijetijdsbestemmingen meestal dichtbij huis
De geografische reikwijdte van verplaatsingen in de vrije tijd is zeer
beperkt. Tweederde (66%) van alle verplaatsingen blijft binnen de
gemeentegrenzen. Eén op de vier verplaatsingen (27%) betreft een
afstand van meer dan 10 kilometer, één op de tien (11%) gaat over een
afstand van meer dan 30 kilometer. Voor dagtochten, zoals het bezoek
aan een attractiepark of evenement, is men wel bereid wat grotere
afstanden af te leggen: voor bijna één op de vijf dagtochten (18%)
worden afstanden overbrugd die groter zijn dan 30 kilometer, 60%
betreft een bestemming buiten de eigen gemeente.
Zwaartepunt verplaatsingen in weekend
Een groot deel (45%) van alle vrijetijdsverplaatsingen wordt gemaakt
tijdens het weekend. Op de momenten dat de meeste verplaatsingen
worden gemaakt, op de doordeweekse ochtendspitsen rond 8.20 uur, zijn
er nauwelijks mensen om vrijetijdsredenen onderweg. Tijdens de
avondspitsen worden wel relatief veel vrijetijdsverplaatsingen
gemaakt: met één op de drie verplaatsingen (29%) is het rond de klok
van 17.00 uur na de woon-werkmobiliteit de belangrijkste reden om
onderweg te zijn. Het merendeel van deze verplaatsingen is echter van
lokaal karakter, waarbij bovendien veel wordt gelopen en gefietst.
Vrije tijd in de knel
Hoewel het vrijetijdsverkeer op sommige plaatsen en op sommige
tijdstippen filevorming kan veroorzaken, leidt dit landelijk gezien
niet tot een vergroting van het fileprobleem. Wel zal de groeiende
verkeersdrukte steeds vaker een knelpunt vormen in de bereikbaarheid
van veel vrijetijdsbestemmingen.
Meer aandacht voor mobiliteit in de vrije tijd
Het is van belang dat vrije tijd door beleidsmakers als wezenlijk en
zelfstandig onderdeel van de mobiliteit wordt herkend en erkend.
Alleen al de omvang van het vrijetijdsverkeer maakt dat het een forse
bijdrage levert aan het totale verkeersvolume, met verreikende
gevolgen voor milieu en verkeersveiligheid. Ook het toegenomen
maatschappelijke èn economische belang van de vrijetijdssector vraagt
een beleid dat rekening houdt met het eigen karakter van de
vrijetijdsmobiliteit.
SCP-publicatie 2006/9, Op weg in de vrije tijd: context, kenmerken en
dynamiek, Lucas Harms, Den Haag, Sociaal en Cultureel Planbureau,
april 2006, ISBN 90 377 0232 3, prijs EUR 14,90.
De publicatie is verkrijgbaar bij de boekhandel of te bestellen bij
het SCP via fax 070 - 340 7044,
e-mail: bestel@scp.nl of via de web-site: www.scp.nl
Sociaal en Cultureel Planbureau