Gemeente Alphen aan den Rijn

ondertekend

Contracten Stationsomgeving Alphen aan den Rijn ondertekend

(11 april 2006)

Dinsdag 11 april 2006 ondertekenden wethouder Bas Wienbelt en Paul Rutte, directeur Ontwikkeling van NS Vastgoed, een overeenkomst over de stationsomgeving. In deze overeenkomst is onder meer vastgelegd hoeveel woningen, appartementen en winkelruimten NS Vastgoed in de omgeving van het station zal gaan realiseren. Ook is vastgelegd welke bijdrage NS Vastgoed gaat leveren aan de kosten voor de inrichting van de straten en pleinen in de stationsomgeving. Gemeente en NS Vastgoed hebben duidelijk naar elkaar uitgesproken beide als doel te hebben dat het stationsgebied er zo goed mogelijk uit gaat zien. In totaal gaat het in het project stationsomgeving om een investering van circa 350 miljoen euro.

Bij het station gaat veel veranderen. Zo zal onder andere de gelijkvloerse overgang over het spoor worden vervangen door een brede tunnel. Hierdoor kunnen de fietsers en voetgangers sneller en veiliger het station passeren. De gemeente gaat de tunnel bouwen samen met de beheerder van het spoor, ProRail.
In de tunnel komen liften en trappen naar de perrons. Ook komen er twee stationspleinen: één aan de kant van de stad en een tweede aan de kant van de wijk Kerk en Zanen. Daarnaast komen er nieuwe fietsenstallingen en een nieuw busstation. Om een geschikte aanrijstrook voor fietsers naar de tunnel te kunnen realiseren, zal de Prins Bernhardlaan ter hoogte van het station worden verlegd.

De overeenkomst tussen de gemeente en ProRail over de bouw van de tunnel werd in december 2005 ondertekend. In die overeenkomst is onder andere vastgelegd dat ProRail ruim 1 miljoen euro bijdraagt aan de bouw van de tunnel. Daarnaast draagt ook de provincie bij met een subsidie van 1,3 miljoen euro voor de bouw van de onderdoorgang als onderdeel van de toegangsweg naar de te bouwen kantoren langs het spoor. ProRail draagt ook bij aan de bouw van de onbewaakte fietsenstallingen. Deze bijdrage komt uit het programma 'Ruimte voor de Fiets'.

In de tunnel komen niet alleen trappen en liften naar de NS-perrons, maar ook naar de toekomstige perrons voor de RijnGouwelijn. Met de RijnGouwelijn zijn afspraken gemaakt over de betaling van deze trap en lift. Gemeente, ProRail, RijnGouwelijn en NS werken nauw samen om de onderdoorgang en perronopgangen zo goed mogelijk in te richten.

Nu alle noodzakelijke overeenkomsten met de betrokken partijen zijn afgesloten, is de financiering van de herinrichting van de stationsknoop rond. De gemeente kan de procedures starten die nodig zijn om met de werkzaamheden te beginnen. Het eerste gebied dat wordt ontwikkeld is het Singelkwartier. De verwachting is dat in oktober van dit jaar de verkoop begint van 49 vrije sector koop woningen en 75 appartementen. Volgens de huidige planning starten de werkzaamheden eind 2006.

Omdat het nieuwe bestemmingsplan nog niet klaar is, heeft de gemeente voor de werkzaamheden ten behoeve van de tunnel en het verleggen van de Prins Bernhardlaan aparte artikel 19 procedures opgestart. (Door middel van een artikel 19 procedure kan het college van burgemeester en wethouders vrijstelling verlenen van de voorschriften uit het huidige bestemmingsplan.)
Het ontwerp voor het nieuwe bestemmingsplan voor de stationsomgeving ligt van 30 maart tot en met 10 mei 2006 op het stadhuis ter inzage.