Gemeente Alphen aan den Rijn
ondertekend
Contracten Stationsomgeving Alphen aan den Rijn ondertekend
(11 april 2006)
Dinsdag 11 april 2006 ondertekenden wethouder Bas Wienbelt en Paul
Rutte, directeur Ontwikkeling van NS Vastgoed, een overeenkomst over
de stationsomgeving. In deze overeenkomst is onder meer vastgelegd
hoeveel woningen, appartementen en winkelruimten NS Vastgoed in de
omgeving van het station zal gaan realiseren. Ook is vastgelegd welke
bijdrage NS Vastgoed gaat leveren aan de kosten voor de inrichting van
de straten en pleinen in de stationsomgeving. Gemeente en NS Vastgoed
hebben duidelijk naar elkaar uitgesproken beide als doel te hebben dat
het stationsgebied er zo goed mogelijk uit gaat zien. In totaal gaat
het in het project stationsomgeving om een investering van circa 350
miljoen euro.
Bij het station gaat veel veranderen. Zo zal onder andere de
gelijkvloerse overgang over het spoor worden vervangen door een brede
tunnel. Hierdoor kunnen de fietsers en voetgangers sneller en veiliger
het station passeren. De gemeente gaat de tunnel bouwen samen met de
beheerder van het spoor, ProRail.
In de tunnel komen liften en trappen naar de perrons. Ook komen er
twee stationspleinen: één aan de kant van de stad en een tweede aan de
kant van de wijk Kerk en Zanen. Daarnaast komen er nieuwe
fietsenstallingen en een nieuw busstation. Om een geschikte
aanrijstrook voor fietsers naar de tunnel te kunnen realiseren, zal de
Prins Bernhardlaan ter hoogte van het station worden verlegd.
De overeenkomst tussen de gemeente en ProRail over de bouw van de
tunnel werd in december 2005 ondertekend. In die overeenkomst is onder
andere vastgelegd dat ProRail ruim 1 miljoen euro bijdraagt aan de
bouw van de tunnel. Daarnaast draagt ook de provincie bij met een
subsidie van 1,3 miljoen euro voor de bouw van de onderdoorgang als
onderdeel van de toegangsweg naar de te bouwen kantoren langs het
spoor. ProRail draagt ook bij aan de bouw van de onbewaakte
fietsenstallingen. Deze bijdrage komt uit het programma 'Ruimte voor
de Fiets'.
In de tunnel komen niet alleen trappen en liften naar de NS-perrons,
maar ook naar de toekomstige perrons voor de RijnGouwelijn. Met de
RijnGouwelijn zijn afspraken gemaakt over de betaling van deze trap en
lift. Gemeente, ProRail, RijnGouwelijn en NS werken nauw samen om de
onderdoorgang en perronopgangen zo goed mogelijk in te richten.
Nu alle noodzakelijke overeenkomsten met de betrokken partijen zijn
afgesloten, is de financiering van de herinrichting van de
stationsknoop rond. De gemeente kan de procedures starten die nodig
zijn om met de werkzaamheden te beginnen. Het eerste gebied dat wordt
ontwikkeld is het Singelkwartier. De verwachting is dat in oktober van
dit jaar de verkoop begint van 49 vrije sector koop woningen en 75
appartementen. Volgens de huidige planning starten de werkzaamheden
eind 2006.
Omdat het nieuwe bestemmingsplan nog niet klaar is, heeft de gemeente
voor de werkzaamheden ten behoeve van de tunnel en het verleggen van
de Prins Bernhardlaan aparte artikel 19 procedures opgestart. (Door
middel van een artikel 19 procedure kan het college van burgemeester
en wethouders vrijstelling verlenen van de voorschriften uit het
huidige bestemmingsplan.)
Het ontwerp voor het nieuwe bestemmingsplan voor de stationsomgeving
ligt van 30 maart tot en met 10 mei 2006 op het stadhuis ter inzage.