Persbericht
Unieke masteropleiding maakt hogeronderwijsdocenten wijzer
Teaching in higher education
Met ingang van het komend cursusjaar start de Vrije Universiteit met een nieuwe masteropleiding voor docenten in het hoger onderwijs, de master Teaching in Higher Education (THE Master). Prof.dr. Jos Beishuizen, directeur van het Onderwijscentrum van de Vrije Universiteit, maakte dat bekend op de Open Onderwijsmiddag van het Onderwijscentrum op 11 april. De opleiding is een belangrijke impuls voor de verdere ontwikkeling van het docentschap in het hoger onderwijs.
THE Master, enig in zijn soort
THE Master is de eerste masteropleiding die de docent in het hoger onderwijs centraal stelt. Waar leraren in het basis- en voortgezet onderwijs een uitgebreide opleiding volgen, moeten de meer dan 30.000 docenten in het hoger onderwijs het, afgezien van enkele cursussen, zonder training stellen. En dat terwijl het beroep van docent in het hoger onderwijs steeds complexer wordt. De diversiteit aan studenten neemt immers toe en van afgestudeerden wordt steeds nadrukkelijker verlangd dat zij een sleutelrol kunnen spelen in de kennissamenleving. Docenten klagen dat er geen waardering is voor hun professionaliteit en dat managers en staf hen tot uitvoerders maken. THE Master speelt in op de behoefte om meer aandacht te besteden aan de kwaliteit van het docentschap in het hoger onderwijs. .
Meerwaarde voor docent en opleiding
De nieuwe opleiding bestaat uit drie delen. In het eerste deel verwerven beginnende docenten in het wetenschappelijk of hoger beroepsonderwijs didactische vaardigheden en ontwikkelen zij een eigen doceerstijl op basisniveau. Het tweede deel richt zich op ervaren docenten, die behoefte hebben aan verdieping van hun docentschap. Samen met collega's leren zij hun handelen in complexe onderwijssituaties te verbeteren. De opleiding wordt afgerond met een masterthese, op basis van een studie naar de eigen onderwijspraktijk. Aan het eind van de opleiding kunnen de docenten hun handelen onderbouwen met praktijkgericht onderzoek, en hebben zij een concrete bijdrage geleverd aan evidence based onderwijsontwikkeling in hun opleiding.
THE Master wordt aangeboden door het Onderwijscentrum van de Vrije Universiteit. Verschillende van deze trajecten zijn als afzonderlijk te volgen onderdelen opgenomen in de masteropleiding. Nieuw zijn de onderlinge samenhang, de uitbreiding naar expert-niveau en de grote rol van praktijkonderzoek in THE Master.
THE Master wordt voorgedragen voor accreditatie bij de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie NVAO.
Vrije Universiteit Amsterdam