Provincie Drenthe

Provinciaal uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2006 - Provincie timmert dit jaar flink aan de weg
11 Apr 2006

Het jaar 2006 is een topjaar als het gaat om onderhoud en verbetering van het provinciaal en gemeentelijke wegennet. Het college heeft het Provinciaal Uitvoeringsprogramma 2006 (PUP) vastgesteld met daarin alle beleids- en uitvoeringsprojecten voor dit jaar. Provincie en gemeenten besteden in 2006 aan het wegennet om Drenthe veilig en bereikbaar te houden. Steeds nadrukkelijker is de samenwerking met de Drentse gemeenten rond verkeer en vervoer. Daartoe worden dit jaar met alle Drentse gemeenten convenanten gesloten.

In het PUP zijn projecten en activiteiten voor 2006 in Drenthe opgenomen die door de overheden en andere organisaties worden voorbereid en uitgevoerd. Het PUP geeft daarmee een breed beeld van alle inspanningen in onze provincie om Drenthe veilig en bereikbaar te maken en te houden. Zo is eind 2006 ongeveer tweederde van alle provinciale wegen ingericht volgens de nieuwe landelijke richtlijnen.

Het beleid van de provincie en de gemeenten ten aanzien van de verkeersveiligheid is de laatste jaren zichtbaar toegenomen. In 1999 vielen nog 1.507 verkeersslachtoffers terwijl dat in 2003 met 20 procent was verlaagd tot 1224. Met name de aanpak van `black spots', kruispunten waar verhoudingsgewijs veel verkeersslachtoffers vallen, heeft bijgedragen aan meer veiligheid op de weg. Dat is volgens VVD-gedeputeerde Swierstra ook de belangrijkste reden om de focus de komende jaren te verleggen naar gedrag in het verkeer. Uit onderzoek blijkt dat gedrag in het verkeer veruit de belangrijkste oorzaak is van verkeersongevallen. Meer dan 90 procent van alle ongevallen zijn direct of indirect het gevolg van menselijke fouten.

Verkeershandhaving
Verkeershandhaving is belangrijk onderdeel van het beïnvloeden van een beter verkeersgedrag en verbetering van de verkeersveiligheid. Binnen het Verkeer en Vervoersberaad Drenthe is afgesproken dat de activiteiten die daaruit voortvloeien in 2006 nog beter op elkaar worden afgestemd, waarbij in de handhaving ook de specifieke Drentse problemen de nodige aandacht zullen krijgen. De voortgang en effecten zullen vanaf 2006 nadrukkelijker naar buiten worden gebracht in het kader van verkeersveiligheid.

Financiering
Met het PUP 2006 is in totaal ongeveer 69 miljoen euro gemoeid. Dat is exclusief de bijdrage van 18 miljoen euro voor het openbaar vervoer. De provincie draagt daaraan 14 miljoen euro bij. Het resterende deel van de kosten wordt gefinancierd via eigen bijdragen van de gemeenten, bijdragen vanuit de regio en bijdragen vanuit de Brede doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU).