Unicef



Veel media-aandacht voor actie 'Geen kind in de cel' 11 april 2006, Den Haag - De actie 'Geen kind in de cel', gericht tegen het opsluiten van vreemdelingenkinderen in gevangenissen, trekt sinds vandaag veel aandacht van de media. Reden voor de hausse is de constatering in het Algemeen Dagblad van vanochtend dat het intypen van de zoekterm 'Verdonk' in zoekmachine Google een advertentie van Unicef oplevert.

Dankzij een wereldwijde samenwerking met Google kan Unicef Nederland sinds mei 2004 gratis zoektermen aanleveren die relevant zijn voor het werk van Unicef. In het kader van de handtekeningenactie 'Geen kind in de cel' zijn veertig zoektermen gereserveerd, variërend van 'detentiecentrum' en 'justitie' tot 'donner' en 'verdonk'. Alle termen verwijzen naar de website www.geenkindindecel.nl, waar bezoekers worden opgeroepen tot het tekenen van een petitie.

Een samenwerkingsverband van diverse organisaties zijn van plan de petitie in juni aan de ministers Verdonk en Donner aan te bieden. Deze organisaties - naast Unicef Nederland ook Amnesty International, Defence for Children International Nederland, Stichting INLIA, Kerkinactie, Stichting Allleenstaande Minderjarige Asielzoekers Humanitas (SAMAH), Raad van Kerken en VluchtelingenWerk Nederland - willen dat de ministers vreemdelingenkinderen niet langer opsluiten in afwachting van hun uitzetting.

Gratis
In sommige media wordt de suggestie gewekt dat Unicef voor de advertenties in Google betaalt. Dat is dus niet juist; de zoekmachine heeft aan Unicef gratis advertenties beschikbaar gesteld ter waarde van duizend dollar per dag.

Unicef hoopt dat de petitie op de site www.geenkindindecel.nl door veel Nederlanders zal worden getekend. "Wij vinden het onaanvaardbaar dat onschuldige kinderen gevangen worden gezet omdat ze vreemdeling zijn. De actie is gericht tegen dit aspect van het vreemdelingenbeleid van de Nederlandse overheid," zegt een woordvoerder van Unicef Nederland.

www.geenkindindecel.nl