http://www.evo.nl
PERSBERICHT
11 april 2006
evo: 'grote groep ondernemers dupe van nieuwe rij- en rusttijdenverordening'
Vandaag heeft de Europese Commissie de nieuwe rij- en rusttijdenverordening gepubliceerd. Hierin staat dat 1 mei a.s. de digitale tachograaf verplicht wordt voor nieuwe voertuigen. EVO heeft grote moeite met het feit dat een grote groep ondernemers in de toekomst niet langer is vrijgesteld van deze verplichtingen. Hierdoor worden markthandelaren en hoveniersbedrijven die slechts een paar uur in de week lokaal rijden op een zelfde manier behandeld als internationale transporteurs. Daardoor worden ook zij belast worden met zeer zware administratieve verplichtingen en moeten zij onder andere een digitale tachograaf installeren. EVO vindt dat de Europese Commissie hier op een gigantische manier miskleunt en dringt erop aan dat de regeling alsnog wordt aangepast.
Controles op het aantal uren dat de chauffeur achter het stuur zit, moeten leiden tot grotere verkeersveiligheid. Dat uitgangspunt gaat op voor een beroepschauffeur. Maar het is volstrekt onzinnig om een hovenier die in zijn eigen woonplaats ergens een tuin moet aanleggen op te zadelen met deze administratieve last. Hij is immers maar een paar uur per week onderweg.
De kosten voor hoveniers en markthandelaren zijn hoog. De inbouw en aanschaf van een digitale tachograaf bedraagt ruim 2000 euro, maar daarmee begint de ellende pas. Want vervolgens kosten het werkgever en chauffeur uren extra in de maand om de administratie bij te houden. Het Europees Parlement had er eerder op aangedrongen de vrijstelling voor deze groep te behouden, maar de Raad en Commissie hebben dit verzoek zonder argumentatie geweigerd.
Maar EVO heeft meer zorgen. Ook de controleperiode verandert door deze nieuwe regeling. Moest een chauffeur bij aanhouding tot nu toe zijn rij- en rusttijdgegevens over de laatste week kunnen tonen, vanaf mei wordt die periode verlengd naar een week en de voorgaande 15 dagen. In 2008 wordt dit nog langer, namelijk 28 dagen. Op deze wijze wordt de vrachtautocabine een rijdend administratiekantoor. Ook omdat over de dagen dat niet gewerkt is de werkgever de chauffeur bovendien nog eens een verklaring moet meegeven dat de chauffeur echt thuis zat en niet achter het stuur.
Al met al wordt de nieuwe regeling een administratief wangedrocht. EVO vreest een klopjacht op chauffeurs waarbij administratieve foutjes bestraft worden met hoge boetes. Terwijl dit de verkeersveiligheid niet ten goede komt, toch het oorspronkelijke uitgangspunt van de nieuwe regeling.
Achtergrondinformatie
Met de digitale tachograaf verandert de manier van registratie van rij- en rusttijden. Werd voorheen gebruik gemaakt van kartonnen tachograafschijven, in de nieuwe tachograaf moet gebruik worden gemaakt van een bestuurderskaart met chip waarin de gegevens voor 28 dagen worden opgeslagen. De bestuurderskaart moet elke drie weken worden uitgelezen en de gegevens moeten digitaal op het bedrijf worden opgeslagen. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat tijdig de bestuurderskaart en bedrijfskaart en andere benodigde apparatuur worden aangeschaft.