Persberichten Rijn&Venen, 10.00 uur

Utrecht, 11-04-2006

Slapen met motor aan

MONTFOORT- Op dinsdagochtend is een man aangehouden omdat hij niet in het bezit was van een identiteitsbewijs en onder invloed was van alcohol. Omstreeks 03.00 uur kregen agenten de melding dat een 48-jarige man uit Purmerend in een auto lag te slapen aan de Wilhelminastraat. De man lag te slapen in zijn auto met de lichten en motor nog aan. De man werd aangesproken en agenten roken een sterke alcohollucht. Omdat de man niet reed in zijn auto was hij niet in overtreding. De man kon echter geen identiteitsmiddel overleggen en hij werd hiervoor aangehouden.

Verkeerscontrole

BREUKELEN/LOENEN AAN DE VECHT- Van 10.30 tot 12.30 uur werd een verkeerscontrole gehouden op de Brugoprit en de Rijksstraatweg. In totaal werden 7 bekeuringen uitgeschreven voor het rijden met te hoge snelheid en rijden zonder gordel.

Auto gestolen

MIJDRECHT- Op maandag werd op klaarlichte dag een auto gestolen. Tussen 09.00 uur tot 17.30 uur werd een zwart Fiat Seicento met het kenteken 73JVLL gestolen vanaf de Prinses Margrietlaan. De politie is op zoek naar getuigen van deze diefstal. Getuigen kunnen bellen met de politie van het district Rijn&Venen; 0900-8844.

Overtreder direct staande gehouden

LEKSTROOM/HEUVELRUG - Vanaf april 2006 gaat het Bureau Verkeer Onder Controle van de Politie Utrecht zes maanden intensief controleren op het negeren van roodlicht. Verkeersdeelnemers worden direct na hun overtreding staande gehouden.

De controles vinden plaats in Vianen, IJsselstein, Nieuwegein, Vinkeveen, Doorn, Rhenen en Veenendaal. Drukke verkeerspunten met een verhoogd ongevallenrisico krijgen hierbij extra de aandacht.

Waarom controle?

Negeren van rood licht is een van de belangrijkste oorzaken van een ongeval. Nog even een stoplichtje pakken kan namelijk dramatische gevolgen hebben, vooral als er voetgangers of fietsers bij betrokken raken. Verkeerslichten staan niet voor niets op gevaarlijke of drukke kruisingen. Gelukkig stoppen vrijwel alle weggebruikers wél gewoon voor het rode licht. En op kruisingen waar vaak gesmokkeld wordt, vormen roodlichtcontroles een goede remedie. De boete voor door rood rijden bedraagt momenteel 130.

Waarom staandehouding?

Voordelen van het direct staande houden, is het verrassingseffect (locaties van roodlicht cameras zijn veelal bekend) én de mogelijkheid om in gesprek te gaan met de overtreder. Directe confrontatie dus, met de mogelijkheid om het risico van het gedrag uit te leggen. Uit onderzoek van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie blijkt namelijk dat hoe groter weggebruikers het risico van de overtreding inschatten en geconfronteerd worden met hun gedrag, des te beter zij de regels naleven.

Bureau Verkeer Onder Controle Het Bureau Verkeer Onder Controle is een team binnen de Politie Utrecht dat zich uitsluitend met verkeershandhaving bezighoudt, als aanvulling op de normale sterkte. Het BVOC wordt gefinancierd en gefaciliteerd door het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie. De controles van het BVOC concentreren zich op vijf speerpunten: alcohol, rood licht, gordel, helm en snelheid.

Extra controle helmdraagplicht

Rijn&Venen - In de maanden april tot en met september 2006 vinden in het district Rijn&Venen en in de gehele stad Utrecht extra helmcontroles plaats. Deze controles hebben tot doel het helmgebruik bij bromfietsers te stimuleren. Motoragenten van het Bureau Verkeer Onder Controle (BVOC) van de Politie Utrecht zullen de komende zes maanden in totaal 40 uur per week controleren op locaties waar veel bromfietsers rijden.

Werkwijze
De motorrijders van het BVOC gaan in tweetallen in tegengestelde richting kris kras door de politiedistricten surveilleren op locaties die door de plaatselijke politie zijn aangegeven en waar dus veel bromfietsjeugd te vinden is. Ook het regionale scooterteam van de Politie Utrecht zal in deze periode regelmatig in het district Rijn&Venen en de stad Utrecht aan het werk zijn.

Waarom? Een risicovolle doelgroep!
Brom- en snorfietsers lopen verreweg het meeste risico van alle verkeersdeelnemers. Mede door het niet of onjuist (te wijd, geen kinband, kapot) gebruik van de bromfietshelm is het aantal slachtoffers in deze categorie weggebruikers onnodig hoog.

Van de bromfietsers draagt inmiddels ruim 93% een helm. Bij passagiers ligt dat helaas anders: 15% van de bromfietspassagiers draagt geen helm. Bijrijders geven vaak aan geen helm bij zich te hebben. De argumenten van bestuurders om geen helm te dragen variëren van vergeten, korte rit, zit niet lekker, geen zin, slecht voor mijn kapsel tot slecht zicht. Uit onderzoek van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM ) blijkt dat, hoe meer bromfietsers de controles zien of erover horen, des temeer zij de pakkans inschatten. Hoe hoger die pakkans wordt ervaren, des te meer hoe meer de helm wordt gedragen.
Bureau Verkeer Onder Controle
Het Bureau Verkeer Onder Controle is een team binnen de Politie Utrecht dat zich uitsluitend met verkeershandhaving bezighoudt, als aanvulling op de normale sterkte. Het BVOC wordt gefinancierd en ondersteund door het BVOM. De controles van het BVOC concentreren zich op vijf speerpunten: alcohol, rood licht, gordel, helm en snelheid.