Persberichten Rijn&Venen, 10.00 uur
Utrecht, 11-04-2006
Slapen met motor aan
MONTFOORT- Op dinsdagochtend is een man aangehouden omdat hij niet in
het bezit was van een identiteitsbewijs en onder invloed was van
alcohol. Omstreeks 03.00 uur kregen agenten de melding dat een
48-jarige man uit Purmerend in een auto lag te slapen aan de
Wilhelminastraat. De man lag te slapen in zijn auto met de lichten en
motor nog aan. De man werd aangesproken en agenten roken een sterke
alcohollucht. Omdat de man niet reed in zijn auto was hij niet in
overtreding. De man kon echter geen identiteitsmiddel overleggen en
hij werd hiervoor aangehouden.
Verkeerscontrole
BREUKELEN/LOENEN AAN DE VECHT- Van 10.30 tot 12.30 uur werd een
verkeerscontrole gehouden op de Brugoprit en de Rijksstraatweg. In
totaal werden 7 bekeuringen uitgeschreven voor het rijden met te hoge
snelheid en rijden zonder gordel.
Auto gestolen
MIJDRECHT- Op maandag werd op klaarlichte dag een auto gestolen.
Tussen 09.00 uur tot 17.30 uur werd een zwart Fiat Seicento met het
kenteken 73JVLL gestolen vanaf de Prinses Margrietlaan. De politie is
op zoek naar getuigen van deze diefstal. Getuigen kunnen bellen met de
politie van het district Rijn&Venen; 0900-8844.
Overtreder direct staande gehouden
LEKSTROOM/HEUVELRUG - Vanaf april 2006 gaat het Bureau Verkeer Onder
Controle van de Politie Utrecht zes maanden intensief controleren op
het negeren van roodlicht. Verkeersdeelnemers worden direct na hun
overtreding staande gehouden.
De controles vinden plaats in Vianen, IJsselstein, Nieuwegein,
Vinkeveen, Doorn, Rhenen en Veenendaal. Drukke verkeerspunten met een
verhoogd ongevallenrisico krijgen hierbij extra de aandacht.
Waarom controle?
Negeren van rood licht is een van de belangrijkste oorzaken van een
ongeval. Nog even een stoplichtje pakken kan namelijk dramatische
gevolgen hebben, vooral als er voetgangers of fietsers bij betrokken
raken. Verkeerslichten staan niet voor niets op gevaarlijke of drukke
kruisingen. Gelukkig stoppen vrijwel alle weggebruikers wél gewoon
voor het rode licht. En op kruisingen waar vaak gesmokkeld wordt,
vormen roodlichtcontroles een goede remedie. De boete voor door rood
rijden bedraagt momenteel 130.
Waarom staandehouding?
Voordelen van het direct staande houden, is het verrassingseffect
(locaties van roodlicht cameras zijn veelal bekend) én de mogelijkheid
om in gesprek te gaan met de overtreder. Directe confrontatie dus, met
de mogelijkheid om het risico van het gedrag uit te leggen. Uit
onderzoek van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie blijkt
namelijk dat hoe groter weggebruikers het risico van de overtreding
inschatten en geconfronteerd worden met hun gedrag, des te beter zij
de regels naleven.
Bureau Verkeer Onder Controle
Het Bureau Verkeer Onder Controle is een team binnen de Politie
Utrecht dat zich uitsluitend met verkeershandhaving bezighoudt, als
aanvulling op de normale sterkte. Het BVOC wordt gefinancierd en
gefaciliteerd door het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie.
De controles van het BVOC concentreren zich op vijf speerpunten:
alcohol, rood licht, gordel, helm en snelheid.
Extra controle helmdraagplicht
Rijn&Venen - In de maanden april tot en met september 2006 vinden in
het district Rijn&Venen en in de gehele stad Utrecht extra
helmcontroles plaats. Deze controles hebben tot doel het helmgebruik
bij bromfietsers te stimuleren. Motoragenten van het Bureau Verkeer
Onder Controle (BVOC) van de Politie Utrecht zullen de komende zes
maanden in totaal 40 uur per week controleren op locaties waar veel
bromfietsers rijden.
Werkwijze
De motorrijders van het BVOC gaan in tweetallen in tegengestelde
richting kris kras door de politiedistricten surveilleren op locaties
die door de plaatselijke politie zijn aangegeven en waar dus veel
bromfietsjeugd te vinden is. Ook het regionale scooterteam van de
Politie Utrecht zal in deze periode regelmatig in het district
Rijn&Venen en de stad Utrecht aan het werk zijn.
Waarom? Een risicovolle doelgroep!
Brom- en snorfietsers lopen verreweg het meeste risico van alle
verkeersdeelnemers. Mede door het niet of onjuist (te wijd, geen
kinband, kapot) gebruik van de bromfietshelm is het aantal
slachtoffers in deze categorie weggebruikers onnodig hoog.
Van de bromfietsers draagt inmiddels ruim 93% een helm. Bij passagiers
ligt dat helaas anders: 15% van de bromfietspassagiers draagt geen
helm. Bijrijders geven vaak aan geen helm bij zich te hebben. De
argumenten van bestuurders om geen helm te dragen variëren van
vergeten, korte rit, zit niet lekker, geen zin, slecht voor mijn
kapsel tot slecht zicht. Uit onderzoek van het Bureau
Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM ) blijkt dat, hoe meer
bromfietsers de controles zien of erover horen, des temeer zij de
pakkans inschatten. Hoe hoger die pakkans wordt ervaren, des te meer
hoe meer de helm wordt gedragen.
Bureau Verkeer Onder Controle
Het Bureau Verkeer Onder Controle is een team binnen de Politie
Utrecht dat zich uitsluitend met verkeershandhaving bezighoudt, als
aanvulling op de normale sterkte. Het BVOC wordt gefinancierd en
ondersteund door het BVOM. De controles van het BVOC concentreren zich
op vijf speerpunten: alcohol, rood licht, gordel, helm en snelheid.