Extra persbericht maandag 10 april 2006
Eindhoven, 10-04-2006 o Berichten uit de regio
Verkeersresultaten 2005: Brabant Zuid-Oost veiliger dan andere jaren
De verkeersveiligheid nam ten opzichte van vorige jaren in de regio
Brabant Zuid-Oost wederom toe. In 2005 daalde in de regio Brabant
Zuid-Oost het aantal verkeersdoden en ziekenhuisgewonden. Zo kwamen in
2005 na een verkeersongeval vierenveertig mensen om en waren er 1.252
letselongevallen. In 2004 vielen er nog achtenveertig doden en hadden
we te maken met 1.381 letselongevallen. Al met al een forse besparing
op maatschappelijk leed en kosten.
Een exacte verklaring voor deze jaarlijkse daling begonnen in 2000 -
is er niet. Voor een deel is de afname van het aantal
verkeersslachtoffers toe te schrijven aan de intensivering van de
verkeerscontroles en het aangepaste rijgedrag van de weggebruiker. De
intensieve controles richten zich vooral op de speerpunten gordel,
rood, alcohol, snelheid en helm. Daarnaast wordt er veelvuldig
gecontroleerd op asociaal rijgedrag en de verplichting
fietsverlichting te voeren bij slecht en/of donker weer.
Taakstelling
Er zijn in 2005 ook minder verkeersovertredingen door de weggebruikers
begaan en dat heeft deels te maken met het verbeterde rijgedrag van de
weggebruikers. Jaarlijks wordt op basis van ervaringsgegevens de
politiekorpsen een taakstelling opgelegd voor wat betreft het aantal
bekeuringen. Bij snelheid werd voor de regio Brabant Zuid-Oost de
taakstelling van 260.000 niet gehaald en bleef steken bij 214.548.
Datzelfde beeld is te zien bij rood licht (14.636 in plaats van de
gestelde 17.000), alcohol (1.274 in plaats van 1.400) en helm (3.217
in plaats van 3.700). Het aantal gordelovertredingen kwam wel ruim
boven de taakstelling uit (9.394 in plaats van 6.800).
Resultaten fietsverlichtingscampagne
Aan de jaarlijks terugkerende fietsverlichtingscampagne Licht aan,
daar kun je mee thuiskomen besteed Politie Brabant Zuid-Oost veel
aandacht. Begonnen met vooral preventieve acties in de regio in de
maanden september, oktober tot half november, startte vanaf half
november tot en met half januari 2006 de strenge handhaving. In de
controleperiode kregen 3.945 fietsers een bekeuring voor defecte of
niet brandende fietsverlichting. Ten opzichte van 2004 zijn dat
vierhonderd verbalen minder. Oorzaak ligt voor een deel bij de
fietsers die vaker en sneller met de verplichte verlichting rijden.
Dat is vooral te merken naarmate het aantal controles werd opgevoerd.
De controles vinden ieder jaar plaats, want fietsers en bromfietsers
vormen immers een kwetsbare groep in het verkeer. Zon eenentwintig
procent van alle verkeersdoden in Nederland is fietser. Daarvan
overleed een kwart in het donker (Bron: SWOV).
Tijd ontvangen boete bekort
Belangrijk is dat de tijd tussen bekeuren van een verkeersovertreding
en dat de bekeuring op de deurmat valt bij de overtreder middels een
accept giro, wordt bekort. Daarmee wordt de overtreder snel
geconfronteerd met zijn overtreding en herhaling mogelijk voorkomen.
Landelijk gezien doen we het op dit vlak erg goed. Politie Brabant
Zuid-Oost heeft een gemiddelde aanlevertijd aan het Centraal
Justitieel Incasso Bureau (CJIB) van zestien dagen, terwijl het
landelijke gemiddelde op drieëntwintig staat. Mede door het gebruik
van nieuwe digitale (flits)apparatuur wil Politie Brabant Zuid-Oost
ervoor zorgen dat deze aanlevertijd gemiddeld veertien dagen gaat
bedragen.
Toekomst
In 2006 zal Politie Brabant Zuid-Oost, gezien de gunstige
verkeersongevallencijfers overstappen, naar een meer kwalitatieve
handhaving. Dat zal gebeuren door de mensen die ongewenst
verkeersgedrag vertonen vaker direct aan te spreken. Bij deze
staandehoudingen zal ook gericht worden gevraagd naar het rijbewijs.
Naast het feit dat er een identificatieplicht is, neemt het aantal
rijbewijzen waarmee iets aan de hand is toe, zoals bijvoorbeeld een
rijontzegging. Het komt nu nog te vaak voor dat mensen geen rijbewijs
bij zich hebben. Vooral ook gelet op de maatregelen die genomen zijn
onder de categorie beginnende bestuurder is het voor de politie van
belang met wie ze van doen hebben. Een voorbeeld hiervan is de
alcohollimiet van 0,2 voor jongere en minder ervaren bestuurders die
sinds 1 januari dit jaar is ingegaan. Inmiddels, van 1 januari tot 17
maart, zijn in de regio van zestien beginnende bestuurders de
rijbewijzen ingevorderd omdat ze de grens van 0,2 promille
overschreden.
Invorderingen rijbewijzen
In 2005 werden in de politieregios Brabant-Noord en Brabant Zuid-Oost
om uiteenlopende redenen 1.459 rijbewijzen ingevorderd. Dat kan
bijvoorbeeld zijn voor asociaal rijgedrag, bijvoorbeeld extreme
snelheidsovertredingen of rijden met teveel drank op. Het Centraal
Bureau voor Rijvaardigheden ontving in 2005 van Politie Brabant
Zuid-Oost in totaal 489 mededelingen. Een mededeling wil zeggen dat
iemand een EMA-cursus moet volgen, een psychologisch onderzoek moet
doen of een rijproef moet ondergaan om te bezien of deze persoon nog
in staat is een motorvoertuig te besturen. De verplichte cursus
Educatieve Maatregel (EMA) is bedoeld voor bestuurders die met teveel
drank achter het stuur zaten en waarvan het rijbewijs door de politie
is ingevorderd.
Niet handsfree bellen
Sinds 30 maart 2002 mag er alleen nog maar handsfree gebeld worden in
een auto. Landelijk deelde de politie in 2005 - ondanks de handige
handsfree attributen die te koop zijn zoals oortelefoontjes - echter
een recordaantal boetes uit voor niet handsfree bellen in de auto.
Maar liefst 117.000 mensen kregen een bekeuring; vijftien procent meer
dan in 2004. In 2005 kregen in de regio Brabant Zuid-Oost 2.865
bestuurders hiervoor een bekeuring. Opvallend daarbij is dat
bestuurders van vooral grotere en duurdere autos in de fout gaan.
Gezien het aantal overtredingen zal er daarom ook in 2006 veelvuldig
gecontroleerd worden of bestuurders al dan niet handsfree bellen.
Trends verkeersongevallen
2002
2003
2004
2005
Dodelijk
68
64
48
---
Letsel
1.614
1.418
1.381
1.252
Materieel
10.967
10.261
10.891
10.095
Totaal
12.649
11.743
12.320
11.391
Totaal Politieregio Brabant Zuidoost
Speerpunt
Taakstelling
Uitgevoerd
%
Snelheid
260.600
214.548
82%
Rood licht
17.000
14.636
87%
Alcohol
1.400
1.274
86%
Gordel
6.800
9.394
140%
Helm
3.700
3.217
87%