Peijs voert ideeën filevermindering uit.
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat presenteert nieuwe ideeën die
op korte termijn een bijdrage kunnen leveren aan de vermindering van
het aantal files. Het gaat om een dertigtal ideeën die deels al direct
te realiseren zijn. De plannen verminderen de dagelijkse files of zijn
juist bedoeld om files bij incidenten en wegwerkzaamheden te beperken.
Peijs schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer. Het gaat onder
andere om:
- langere invoegstroken, zodat met name vrachtwagens op snelheid
kunnen invoegen
- een doorgetrokken streep voor de meest linkerrijbaan zodat het
doorgaande verkeer bij een afslag in zijn baan blijft en onnodig weven
wordt voorkomen
- verlenging van de uitvoegstrook tot op de vluchtstrook bij druk
uitvoegend verkeer (in Duitsland heet dit `Stauventil'). Bijvoorbeeld
op de A12 bij de afslag Veenendaal-Ede, op de A20 bij de afslag
Moordrecht, op de A16 bij de afslag Capelseplein
- Op filelocaties gaan bruggen niet meer open tijdens of in aanloop
naar de spitsuren.
- Team van 25 verkeerskundigen die als "groene golf team" op verzoek
van gemeentes, provincies en Rijkswaterstaat verkeersregelinstallaties
op doorgaande wegen komen afstellen tot een groene golf
- Gecoördineerde toeritdoseringen op de A10 ring Amsterdam
- Vermindering of vermeerdering van het aantal rijstroken per
rijrichting afhankelijk van de filerichting (met verplaatsbare
barrier; machine die de middenberm verplaatst om meer rijstroken te
creëren bij files)
- Afhandelen van blikschade op een parkeerplaats of onder aan een
afrit in plaats van op de vluchtstrook (in overleg met
verzekeringsmaatschappijen)
- Snel op te zetten "antikijk fileschermen"
- Zwaailichten van hulpdiensten gaan uit bij afhandeling van
ongevallen om kijkfiles te voorkomen
- Een module in de vernieuwde rijopleiding om te leren hoe te rijden
bij filevorming om extra filevorming te voorkomen
Op de website www.vanAnaarBeter.nl staat onder het kopje
"filevermindering" meer informatie over bovengenoemde maatregelen en
de termijn waarop ze worden uitgevoerd. De plannen zijn ingezonden na
een oproep van minister Peijs aan medewerkers van Verkeer en
Waterstaat in februari. De minister deed deze oproep vanwege
vertraging in haar korte termijn fileaanpak (zoals aanleg van
spitsstroken) door problemen met de luchtkwaliteit. Ook worden er meer
files verwacht door het extra onderhoud in 2006 en 2007.
Naast de presentatie van bovengenoemde ideeën, geeft minister Peijs in
haar brief aan de Tweede Kamer inzicht in de ontwikkeling van de
filecijfers. De filegegevens over 2005 worden weergegeven in de
zogeheten Filemonitor. Hieruit blijkt dat de filezwaarte (de lengte
maal de duur van de files) over 2005 ten opzichte van 2004 met één
procent is gestegen. De stijging is vooral te wijten aan een hoger
verkeersaanbod en het relatief slechtere weer. Voorbeeld daarvan is 25
november 2005 toen door sneeuwval en ijzelvorming het verkeer op grote
delen van de dag stilstond. Deze dag komt dan ook "met stip binnen op
2" van de top 5 dagen met de grootste filezwaarte aller tijden.
De filetop 50 kent over 2005 veel wijzigingen. Vooral bij de eerste
tien plaatsen zijn veel verschuivingen. Nieuwe nummer 1, gestegen van
plaats 2, is de A13 voor Rotterdam. De nummer 1 van 2004, de A2
Everdingen richting Den Bosch, is in 2005 gezakt naar plaats 25. Dit
komt door de aanleg van extra rijstroken sinds december 2004. Verder
waren er minder werkdagen in 2005 (dus minder drukke ochtend- en
avondspitsen). Daar staat tegenover de (lichte) stijging van het
verkeersaanbod en het slechte weer in 2005.
De file top 5 voor 2005 ziet er als volgt uit (met tussen haakjes de
notering van 2004)
1 (2) A13, Delft-Zuid - Rotterdam
2 (3) A10W, Westpoort - Coentunnel
3 (11) A2, Maarssen - Utrecht
4 (7) A20, Rotterdam-Centrum - Crooswijk
5 (55) A2, Zaltbommel - Hedel
De Filemonitor 2005 met uitgebreide informatie over de
fileontwikkelingen in het afgelopen jaar is als bijlage bij de brief
aan de Tweede Kamer gevoegd.
Yvonne de Keulenaar, 070 - 351 6582
klik hier voor de brief aan de tweede kamer en hier voor de bijlage.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat