FIA WTCC Ronde 1 en 2 - Monza

Onverwacht verloop eerste races FIA-WTCC

Vooraf werd er driftig gespeculeerd wie er het best zou presteren tijdens het openingsweekend van het FIA-WTCC 2006. Plaats van handeling vormde het vermaarde race-asfalt in het groene hart van het Italiaanse Monza.

Hier zouden de 33 deelnemers in een race over 11 en één over 9 ronden beslissen wie de seizoensstart voor zich op zou mogen eisen. Meer dan 45.000 toeschouwers waren getuige van deze voor velen onverwacht geëindigde races.

Tom in Monza
Met zijn door GR-ASIA ingezette oranje SEAT Team Holland Toledo Cupra begon Tom Coronel aan de vrije training. "Het was de oude fabrieksauto van Jordi Gene en die voelde eigenlijk gelijk geweldig goed aan. Met name het onderstel was anders dan ik kende van mijn vorige auto. Toch kende ik in de eerste ronden met de auto wat problemen met de remmen."

"Je hebt hier nogal wat curbstones en wanneer je daar overheen rijdt trillen de remblokken van de schijven en mis je bij het aanremmen de nodige druk op het pedaal. Dat kun je ondervangen door op het rechte stuk al een paar keer met je linkervoet de druk op te bouwen, waardoor het probleem zich in de bocht niet meer voordoet. Maar zo rijden gaat wel ten koste van je snelheid. Uiteindelijk stond ik na de training op een vijftiende plaats en was daarmee de tweede privateer op de startgrid."

Teamgenoot van Tom Coronel

Teamgenoot van Tom Coronel in het seizoen 2006 is Maurizio Ceresoli. Deze 22-jarige Italiaan manifesteerde zich voorheen in de Formule Ford en de Formule 3. Evenals Tom rijdt Maurizio vooralsnog in een Toledo Cupra, maar nadat Tom zijn nieuwe Leon WTCC heeft ontvangen, zal het wachten voor de Italiaan ook niet al te lang meer duren.

Je eigen SEAT racer
Wil je net als Tom Coronel een Leon WTCC rijden? Dat kan, voor de nieuwe Leon is een speciale kit te bestellen waarmee je uiterlijk een identieke auto als de SEAT WTCC rijders kan rijden. TOM is SEAT ambassadeur
Xeno Grimmelt, directeur van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car is enthousiast over de deelname van Tom Coronel aan het FIA-WTCC 2006 en zijn inzet voor de SEAT-organisatie.

"Zowel SEAT Sport, de afdeling van de fabriek die alle autosportactiviteiten coördineert, als wij hier in Nederland, zijn erg onder de indruk van de prestaties van Tom het afgelopen seizoen op autogebied, maar ook wat Tom inmiddels voor ons merk betekent. Hij is een echte SEAT ambassadeur. Dit was doorslaggevend in het besluit een nieuwe Leon WTCC voor hem in te willen zetten. Daarmee is de eerste stap gezet. Inmiddels is bekend dat de auto is ondergebracht bij hetzelfde team als vorig jaar; GR ASIA van Paul Ridgway. De sponsors van dit nieuwe project zijn net als wij enorm enthousiast over deze nieuwe uitdaging van SEAT TEAM Holland." Reacties van enkele nieuwe SEAT Sport rijders na afloop

Yvan Muller: "Ik ben moe. De eerste race was goed maar de tweede was adembenemend. In ieder van de negen ronden gebeurde er wel iets. Het was geweldig. Ik was gefocust op het aankomen en punten pakken. De auto was perfect maar ik behaalde mijn resultaten door wat geluk. Om de titel te kunnen pakken zullen we op deze manier verder moeten gaan en iedere keer tenminste in de Top 5 eindigen."

James Thompson: "Wij hadden niet verwacht hier om de racewinst te strijden. Eigenlijk gingen we voor de punten en waren erg blij verrast met deze resultaten. We hebben in de voorbereiding en tijdens de trainingen goed samengewerkt en daarmee creëer je een goed uitgangspunt voor de race. De auto was fantastisch en wanneer ik naar de beide races terugkijk was die tweede een van de meest vreemde uit mijn carrière. Ik reed in het midden tussen Priaulx en Muller en van het ene op het andere moment verdwenen ze alle twee richting vangrails."

Jaime Puig, directeur SEAT Sport aan het woord

"Ik ben dik tevreden. Wij wisten vooraf dat Monza heel moeilijk voor ons zou worden. Maar de bochten waren zoals wij dat verwachtten en de rechte stukken liepen beter dan wij dachten. We hebben de afgelopen winter met het hele team hard gewerkt en ik dank ze nu voor die inzet. We zagen in de training al hoe sterk we waren, maar als iemand mij aan het begin van de racedag had gezegd dat wij hier met twee tweede plaatsen en een derde plek vandaan zouden gaan, had ik hem niet geloofd. Nu zie je al hoe sterk het kampioenschap is en ik ben er zeker van dat wij tot het eind moeten strijden voor onze kansen".

FIA-WTCC op televisie

In de weekenden dat het WTCC verreden wordt, zendt Eurosport zowel op zaterdag als op zondag in meerdere reportages de verrichtingen van teams en coureurs uit. De beide races zijn zelfs live te bekijken.

Agenda WTCC 2006

30 april Magny Cours
21 mei Brands Hatch
4 juni Oschersleben
2 juli Curitiba
30 juli Puebla
3 september Brno
24 september Istanbul
8 oktober Valencia
19 november Macau

Cijfers en standen

De WTCC-races op Monza zijn gewonnen door Andy Priaulx (BMW) en Augusto Farfus (Alfa).