Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Uw brief 21 maart 2006, kenmerk 2050609940 Ons kenmerk W&B/URP/2006/25393 Onderwerp Kamervraag/vragen van het lid De Wit (SP) Datum 10 april 2006

Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid De Wit (SP) over het reïntegreren van Nederlandse uitkeringsgerechtigden in België. (Ingezonden 20 maart 2006)

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)

2050609940

Vragen van het lid De Wit (SP) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het reïntegreren van Nederlandse uitkeringsgerechtigden in België. (Ingezonden 20 maart 2006)

Vraag 1.
Wat is uw reactie op het project `Open Grens' van de gemeente Hulst om Nederlandse uitkeringsgerechtigden te reïntegreren in België? 1)

Antwoord 1.
Ik heb met belangstelling kennis genomen van het project `Open Grens', een van de reïntegratieprojecten van de gemeente Hulst. In het project spreken mij de doelstelling aan en de wijze waarop dit is afgestemd op de lokale situatie. Doel van het project is het reïntegreren van uitkeringsgerechtigden bij Belgische werkgevers dan wel bij Nederlandse of internationale

Ons kenmerk W&B/URP/2006/25393

bedrijven met een vestiging in België. De gemeente Hulst beoogt 25 uitkeringsgerechtigden te bemiddelen met als doel dat minimaal tien mensen voor een periode van minimaal zeven maanden werk vinden en/of op andere wijze niet meer afhankelijk zijn van een uitkering. In de toelichting geeft de gemeente aan dat Zeeuws-Vlaanderen van grondgebied en werkgelegenheid beperkt is, maar een groot achterland heeft, België.

Vraag 2.
Kunnen gemeenten in het kader van de Wet werk en bijstand uitkeringsgerechtigden verplichten deel te nemen aan een project gericht op werk in het buitenland? Zo ja, waaruit blijkt dat en wat is uw oordeel hierover? Zo neen, bent u bereid gemeenten hierover in te lichten en zo nodig aan te spreken?

Antwoord 2.
In het kader van de WWB heeft een uitkeringsgerechtigde een plicht tot meewerken aan zijn reïntegratie en daarmee tot meewerken aan het vergroten van zijn arbeidsmarktkansen. De inzet van reïntegratievoorzieningen is beleidsmatig en financieel naar de gemeenten gedecentraliseerd. Dit om de gemeenten in staat te stellen om de voorzieningen zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten, rekening houdend met de lokale omstandigheden. Dit kan in een specifieke situatie leiden tot het aanbieden van een voorziening aan een uitkeringsgerechtigde in de nabije omgeving, waartoe in grensgebieden ook het buitenland kan behoren, als daardoor voor een uitkeringsgerechtigde meer arbeidsmarktkansen ontstaan. Uiteraard is bij het aanbieden van een traject aansluiting bij de individuele mogelijkheden en belastbaarheid voor een uitkeringsgerechtigde (maatwerk) leidend.

Ik kan mij voorstellen dat grensgemeenten, zoals de gemeente Hulst, bij het aanbieden van een traject in de nabije woonomgeving van de uitkeringsgerechtigde ook het buitenland betrekken. Hiermee sluit de gemeente aan bij de geografische situatie en de rol die grensarbeid in grensstreken speelt. Het decentrale karakter van de WWB biedt de gemeente daarvoor ruimte en is ook bedoeld om recht te doen aan deze specifieke lokale omstandigheden.

Vraag 3.
Vindt u het wenselijk dat uitkeringsgerechtigden, die verplicht worden werk te aanvaarden in het buitenland, te maken krijgen met andere belastingwetgeving en andere arbeidsomstandigheden, waardoor er financiële gevolgen kunnen ontstaan anders dan na het aanvaarden van werk in Nederland? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo neen, waarom niet en welke actie gaat u ondernemen?

Antwoord 3.
Uitkeringsgerechtigden zijn primair zelf verantwoordelijk om in de noodzakelijke kosten van hun bestaan te voorzien. Grensarbeid biedt hen in bepaalde gebieden hiertoe de mogelijkheid. Weliswaar krijgen uitkeringsgerechtigden bij het aanvaarden van werk in het buitenland te
---

Ons kenmerk W&B/URP/2006/25393

maken met andere toepasselijke wettelijke verplichtingen inzake belastingwetgeving, dit doet echter niets af aan de plicht om zelfstandig te voorzien in de noodzakelijke kosten van het bestaan zoals deze is opgenomen in de WWB.

Op het gebied van arbeidsomstandigheden is het arborecht in de Europese Unie vergaand geharmoniseerd. In 1989 is een EU richtlijn vastgesteld waarin de algemene beginselen betreffende het door werkgevers te voeren arbobeleid zijn vastgelegd. Daarnaast zijn inmiddels nog zo'n twintig bijzondere arborichtlijnen vastgesteld, die tezamen voor vrijwel alle denkbare arbeidsrisico's die algemene beginselen nader inkleuren. Deze richtlijnen verplichten de lidstaten om hun werknemers ten minste een daarin gedefinieerd minimum aan bescherming te bieden.

Ik heb geen aanleiding om aan te nemen dat financiële gevolgen van grensarbeid in strijd komen met voorwaarden die gelden ten aanzien van algemeen geaccepteerde arbeid.


1) www.gemeentehulst.nl Nieuw perspectief: `Project open grens'


---