De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Uw brief 21 maart 2006, kenmerk
2050609940
Ons kenmerk W&B/URP/2006/25393
Onderwerp Kamervraag/vragen van het lid De Wit (SP) Datum 10 april 2006
Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid De Wit (SP) over het
reïntegreren van Nederlandse uitkeringsgerechtigden in België. (Ingezonden 20 maart 2006)
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
2050609940
Vragen van het lid De Wit (SP) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
over het reïntegreren van Nederlandse uitkeringsgerechtigden in België. (Ingezonden 20 maart
2006)
Vraag 1.
Wat is uw reactie op het project `Open Grens' van de gemeente Hulst om Nederlandse
uitkeringsgerechtigden te reïntegreren in België? 1)
Antwoord 1.
Ik heb met belangstelling kennis genomen van het project `Open Grens', een van de
reïntegratieprojecten van de gemeente Hulst. In het project spreken mij de doelstelling aan en
de wijze waarop dit is afgestemd op de lokale situatie. Doel van het project is het reïntegreren
van uitkeringsgerechtigden bij Belgische werkgevers dan wel bij Nederlandse of internationale
Ons kenmerk W&B/URP/2006/25393
bedrijven met een vestiging in België. De gemeente Hulst beoogt 25 uitkeringsgerechtigden te
bemiddelen met als doel dat minimaal tien mensen voor een periode van minimaal zeven
maanden werk vinden en/of op andere wijze niet meer afhankelijk zijn van een uitkering. In de
toelichting geeft de gemeente aan dat Zeeuws-Vlaanderen van grondgebied en
werkgelegenheid beperkt is, maar een groot achterland heeft, België.
Vraag 2.
Kunnen gemeenten in het kader van de Wet werk en bijstand uitkeringsgerechtigden
verplichten deel te nemen aan een project gericht op werk in het buitenland? Zo ja, waaruit
blijkt dat en wat is uw oordeel hierover? Zo neen, bent u bereid gemeenten hierover in te
lichten en zo nodig aan te spreken?
Antwoord 2.
In het kader van de WWB heeft een uitkeringsgerechtigde een plicht tot meewerken aan zijn
reïntegratie en daarmee tot meewerken aan het vergroten van zijn arbeidsmarktkansen. De
inzet van reïntegratievoorzieningen is beleidsmatig en financieel naar de gemeenten
gedecentraliseerd. Dit om de gemeenten in staat te stellen om de voorzieningen zo effectief en
efficiënt mogelijk in te zetten, rekening houdend met de lokale omstandigheden. Dit kan in een
specifieke situatie leiden tot het aanbieden van een voorziening aan een uitkeringsgerechtigde
in de nabije omgeving, waartoe in grensgebieden ook het buitenland kan behoren, als daardoor
voor een uitkeringsgerechtigde meer arbeidsmarktkansen ontstaan. Uiteraard is bij het
aanbieden van een traject aansluiting bij de individuele mogelijkheden en belastbaarheid voor
een uitkeringsgerechtigde (maatwerk) leidend.
Ik kan mij voorstellen dat grensgemeenten, zoals de gemeente Hulst, bij het aanbieden van een
traject in de nabije woonomgeving van de uitkeringsgerechtigde ook het buitenland betrekken.
Hiermee sluit de gemeente aan bij de geografische situatie en de rol die grensarbeid in
grensstreken speelt. Het decentrale karakter van de WWB biedt de gemeente daarvoor ruimte
en is ook bedoeld om recht te doen aan deze specifieke lokale omstandigheden.
Vraag 3.
Vindt u het wenselijk dat uitkeringsgerechtigden, die verplicht worden werk te aanvaarden in
het buitenland, te maken krijgen met andere belastingwetgeving en andere
arbeidsomstandigheden, waardoor er financiële gevolgen kunnen ontstaan anders dan na het
aanvaarden van werk in Nederland? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo neen, waarom niet en
welke actie gaat u ondernemen?
Antwoord 3.
Uitkeringsgerechtigden zijn primair zelf verantwoordelijk om in de noodzakelijke kosten van
hun bestaan te voorzien. Grensarbeid biedt hen in bepaalde gebieden hiertoe de mogelijkheid.
Weliswaar krijgen uitkeringsgerechtigden bij het aanvaarden van werk in het buitenland te
---
Ons kenmerk W&B/URP/2006/25393
maken met andere toepasselijke wettelijke verplichtingen inzake belastingwetgeving, dit doet
echter niets af aan de plicht om zelfstandig te voorzien in de noodzakelijke kosten van het
bestaan zoals deze is opgenomen in de WWB.
Op het gebied van arbeidsomstandigheden is het arborecht in de Europese Unie vergaand
geharmoniseerd. In 1989 is een EU richtlijn vastgesteld waarin de algemene beginselen
betreffende het door werkgevers te voeren arbobeleid zijn vastgelegd. Daarnaast zijn inmiddels
nog zo'n twintig bijzondere arborichtlijnen vastgesteld, die tezamen voor vrijwel alle denkbare
arbeidsrisico's die algemene beginselen nader inkleuren. Deze richtlijnen verplichten de
lidstaten om hun werknemers ten minste een daarin gedefinieerd minimum aan bescherming te
bieden.
Ik heb geen aanleiding om aan te nemen dat financiële gevolgen van grensarbeid in strijd
komen met voorwaarden die gelden ten aanzien van algemeen geaccepteerde arbeid.
1) www.gemeentehulst.nl Nieuw perspectief: `Project open grens'
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid