Unicef



Irak: meisjes studeren bij de sjeik 10 april 2006, Bagdad - Door al het gewelddadige nieuws uit Irak, zou je bijna vergeten dat er ook nog 'gewone' problemen zijn. Kinderen die niet naar school gaan bijvoorbeeld. Hoewel het land relatief goed scoort als het gaat om onderwijsparticipatie, zijn er toch nog 600.000 kinderen die geen onderwijs volgen. En ruim 75 procent van deze kinderen is meisje. Samen met de Iraakse overheid heeft Unicef een versneld programma opgezet om deze kinderen toch lessen aan te bieden. En met succes; honderden kinderen vragen of ze het programma ook mogen volgen.

Het Accelerated Learning Programme (ALP) zoals het programma officieel heet, is gestart in september 2005. Ruim 14.000 kinderen in heel Irak volgen nu een spoedcursus die uitzicht biedt op een reguliere opleiding.

Afhakers die aanhaken
De redenen waarom ruim 600.000 kinderen in Irak niet naar school gaan, zijn divers. Het komt door de instabiele situatie in het algemeen, maar ook doordat meisjes vaak nog worden thuisgehouden omdat de ouders menen dat onderwijs voor hen niet nodig is. "Ruim 20 procent van de meisjes gaat niet naar de basisschool", vertelt Roger Wright van Unicef, "En 24 procent van alle kinderen maakt de lagere school niet af."

Het ALP is speciaal gericht op deze afhakers en de kinderen die überhaupt niet naar school zijn gegaan. Ze variëren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Door het ALP te volgen, kunnen ze over een tijdje hopelijk weer aanhaken bij het reguliere onderwijs. Het programma duurt drie jaar en in deze periode worden de zes jaar basisonderwijs gegeven. Pittig is het dus wel, deze 'spoedcursus'.

Enthousiast
De eerste resultaten zijn hoopvol. Ruim 14.000 afhakers volgen intussen het programma en het Iraakse ministerie van Onderwijs krijgt veel aanvragen van kinderen uit heel het land om ook te mogen deelnemen. Hoewel in sommige districten ouders nog steeds afwijzend staan om meisjes alsnog naar de schoolbankjes te sturen, zijn er ook veel districten waar iedereen enthousiast is.

Sommige districten melden bomvolle meisjesklassen. In sommige zitten zelfs getrouwde vrouwen die alsnog willen leren lezen. Het enthousiasme slaat over naar de vertegenwoordigers van de districten. Zij hebben aan het ministerie van Onderwijs en Unicef gevraagd of er ook een ALP-school kan worden opgezet in hun gebied.

Steun van de sjeik
Steun van overheid en leiders in de gemeenschap zijn altijd belangrijk om een programma zoals het ALP te laten slagen. Daarom is het ook een goed teken dat een regionale sjeik positief is over het programma. Hij heeft ruimtes in zijn eigen paleis ter beschikking gesteld voor meisjes die willen leren. Als dat geen klasseonderwijs is!