Energiebedrijven analyseren het Rapport-Kist
Essent nv
http://www.essent.nl
Energiebedrijven analyseren het 'Rapport-Kist'
Dit is geen validatie van de onderzoeken
naar de effecten van splitsing
Arnhem, 6 april - Grondige analyse van het rapport Bevindingen van de Commissie Validatie
'Splitsing Energiebedrijven', het zogenoemde Rapport-Kist, heeft de energiebedrijven
Essent, NUON, Eneco en Delta tot de volgende waarnemingen geleid.
Op de hoofdpunten waarover de Tweede Kamer duidelijkheid hoopte te krijgen, is geen
uitsluitsel verschaft.
- Kosten en baten worden niet voldoende gekwantificeerd.
Er wordt bovendien methodisch onzuiver met soorten kosten en baten
omgesprongen.
- Het cruciale CBL-vraagstuk over te verwachten miljardenclaims uit de VS
is niet serieus beoordeeld . De Commissie heeft zelfs geen enkel
individueel CBL-contract ingezien en concludeert dan ook: 'Dit noopt
tot voorzichtigheid in het trekken van stellige conclusies' (p.3,
Samenvatting). Dat is een juiste, maar pijnlijke constatering voor een
Commissie die als taak het valideren van onderzoek had.
Er kleven nog andere bedenkelijke aspecten aan het Rapport-Kist.
- Kist c.s. zijn op zijn minst onzorgvuldig in hun conclusies.
. Zo wordt wel gemeld dat splitsing de afzonderlijke delen van de
ondernemingen een hogere waarde zal verschaffen, maar wordt niet
vermeld dat er na splitsing vanwege alle dynamiek die de
aandeelhouderswaarde juist omlaag brengt, per saldo géén hogere
aandeelhouderswaarde zal zijn. -----
. Kist geeft een eenzijdige voorstelling van zaken bij de
kostendoorberekening. De minister wil niet dat de honderden
miljoenen aan extra-kosten per jaar die splitsing zal meebrengen,
worden doorberekend aan de consument. Maar iemand zal die kosten
toch moeten absorberen. Dat gaat dus hetzij ten koste van de
financiële soliditeit van de ondernemingen, hetzij ten koste van
het dividend voor provincies en gemeenten. Als die minder geld
ontvangen, zullen de lasten voor de burger omhoog moeten. Of krijgt
de burger minder aan voorzieningen. Kortom, de burger betaalt
altijd. De Commissie-Kist vergeet dit te melden.
- Bovendien is de Commissie haar boekje te buiten gegaan door een
inhoudelijk oordeel uit te spreken over de splitsing. Dat was haar
taak niet.
Nu zij zich nu wel aan een dergelijk waardeoordeel waagt, vergeet zij
essentiële ontwikkelingen in de beschouwing te betrekken. Zoals de
fusiekoorts in Europa; de instrumentatie van het energiebeleid die
wegvalt als onze ondernemingen worden gesplitst en uitverkocht; en dat
niet meer maar juist minder concurrentie ontstaat; enz.
Over de waarde van haar totale bijdrage is de Commissie-Kist verrassend openhartig, want
zij stelt: 'Het rapport dient in zijn algemeenheid met de nodige voorzichtigheid te
worden gelezen'(p.3, Samenvatting).
CONCLUSIE: dit is geen validatie !
Dit rapport geeft geen goed houvast voor een verantwoorde besluitvorming.
Energiebedrijven analyseren rapport Kist
Inhoudsopgave
1. De conclusies in het rapport worden niet onderbouwd
2. Baten worden niet gekwantificeerd. Nieuw-Zeeland is juist het
tegendeel van een goed voorbeeld van een geslaagde
eigendomssplitsing
3. Er worden onterechte baten opgevoerd
4. De kosten van splitsing zijn verkeerd ingeschat
5. De Commissie Kist is op zijn minst onzorgvuldig in zijn Conclusies
door niet te melden dat er na splitsing per saldo géén hogere
aandeelhouderswaarde zal zijn
6. Het cruciale CBL-vraagstuk is niet serieus beoordeeld
7. De Commissie Kist geeft een eenzijdige voorstelling van zaken bij
de kostendoorberekening
8. De juridische strijdigheid met het EU-verdrag wordt volledig gemist
9. De effecten worden ten onrechte bezien op basis van een
privatiseringsscenario
10. Bestaande alternatieven voor eigendomssplitsing zijn niet bezien
11. De gevolgen voor onze concurrentiepositie zijn niet bezien
12. Effecten van de recente fusiegolf in Europa zijn niet meegewogen
13. De Commissie-Kist toont zich naïef t.a.v. de werking van de
energiemarkt
14. Nóg meer regels invoeren zoals 'Kist' bepleit, is strijdig met
kabinetsbeleid
15. Het werkgelegenheidseffect wordt te gemakkelijk afgedaan; de
effecten op onze kennisinfrastructuur zijn niet meegenomen
16. Uitverkoop van productiebedrijven ontneemt Nederland een tool voor
nationaal energiebeleid. Dit is niet bekeken
17. Verkoop van Tennet mag, de Commissie vergeet dit af te zetten tegen
het niet-volledig mogen privatiseren van de netwerken
18. De Commissie ziet geen materiele lacunes in het
onderzoeksmateriaal, maar noemt de fiscale aspecten niet
19. De Commissie is haar boekje te buiten gegaan door zich uit te
spreken over de wenselijkheid van eigendomssplitsing
Volledige analyse op te vragen via pressoffice@essent.nl
---
Perscontacten:
Eneco Energie: Marc Kombrink, via 010 - 4576983
Delta: Mirjam van Zuilen, via 0118 - 882041
NUON: Bart Sikking, via 020 - 5974200
Essent: Jan Veenstra, via 026 - 8511042