Ford en Grönholm eindigen als tweede in de Corsicaanse Bergen
(4/10/2006)
Ford World Rally Team rijder Marcus Grönholm behaalde dit weekend
zijn vierde podiumplaats in vijf rallies door als tweede te eindigen
in de Rallye de France Tour op Corsica. De Fin won drie
klassementsproeven en was in zijn Ford Focus RS World Rally Car de
snelste in de derde omloop over de bochtige en uitdagende bergwegen
van Corsica.
Teamgenoot Mikko Hirvonen finishte op de vierde plaats in een
identieke Focus RS en realiseerde daarmee zijn beste resultaat in het
WK Rallies tot nu toe. Ford verstevigde door deze dubbele puntenscore
de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, op slechts drie
punten van de koploper. De tweede plaats bij de rijders blijft ook
stevig in handen van Grönholm, terwijl Hirvonen is opgeklommen naar
de zevende plek.
De rally, alweer de vijftigste uitvoering, wordt beschouwd als de
ultieme asfaltrally in de serie, met twaalf veeleisende
klassementsproeven in de ruige bergstreek van Corsica over een afstand
van 355,16 wedstrijd-kilometers. Normaal gesproken vergt het
onstabiele weer het uiterste van de deelnemers en met name van de
banden, maar dit jaar werd de rally in uitsluitend zonnige
omstandigheden verreden.
Grönholm ging de laatste omloop op een comfortabele tweede plaats van
start, maar had geen kans meer om de uiteindelijke winnaar Sébastien
Loeb van de eerste plaats te verdringen. Ook stond zijn klassering
niet onder druk door de nummer drie. De 38-jarige Fin nam dan ook de
gelegenheid te baat om een paar modificaties aan het centrale
differentieel van zijn Focus te testen. Desondanks was hij de snelste
op de laatste twee KPâs en bracht hij zijn totaal aan KP-overwinningen
op drie.
âDe tweede plaats is goed hoewel een rijder natuurlijk nooit echt
tevreden is met de runner-up positie. Dat ben ik wel met de acht
punten,â verklaarde de Fin aan de finish. âIk had hier tegen Loeb geen
kans om te winnen. Ik kan hem op asfalt met de Focus wel verslaan,
maar ik weer alleen nog niet waar en wanneer. Ik heb gewoon nog niet
voldoende ervaring met de Focus op verhard onder
wedstrijdomstandigheden. Dit was de eerste keer op Corsica met deze
auto en we hebben op dit soort wegen nog niet getest, dus leren we nog
steeds. Ik ben iets te kort gekomen, maar ik weet niet precies wat.
Het team staat echter op slechts drie punten van de eerste plek en dat
geeft ons een prima uitgangspositie voor de komende drie, onverharde
evenementen.â
Hirvonen begon de laatste dag als vierde en was in een adembenemend
gevecht gewikkeld met Dani Sordo voor de derde podiumplaats. De
25-jarige Fin bracht zijn achterstand terug tot een minimale marge van
slechts 0,4 seconde op de eerste proef, maar de Spanjaard pareerde en
vergrootte het verschil halverwege de laatste dag tot 7,7 sec.
Hirvonen beperkte het verschil nog tot 5,2 seconden, maar moest
ditmaal toch zijn meerdere erkennen in Sordo.
âIk heb erg genoten van mijn gevecht met Dani,â aldus Hirvonen. âDerde
was mooi geweest, maar ik ben blij dat ik niet ergens halverwege een
berghelling lig. Zoân 8,5 km na de start van de laatste proef slipte
ik weg in een bocht het gravel op. De auto was helemaal naast de weg
en ik dacht we over het randje naar beneden zouden tuimelen. Gelukkig
ging het nog net goed en ik heb het daarna iets kalmer aan gedaan
omdat de punten voor het kampioenschap belangrijk zijn.â
Ford team directeur Malcolm Wilson was tevreden met de
constructeurs-punten. âWe blijven daardoor volop in de running, zeker
ook met het oog op de komende rallies, die meer geschikt zijn voor
onze rijders en auto. Ik ben ook blij voor Mikko dat hij is
opgeklommen in de rangschikking. Los van Citroën waren wij hier de
enigen die snelste tijden op de klokken hebben gezet.â
Ford TeamRS directeur Jost Capito: âDe drie snelste tijden van Marcus
en die ene voor Mikko tonen aan dat onze auto ook competitief is op
asfalt. De Focus RS kan echter nog steeds beter en ik denk dat we dat
de volgende verharde rally, in augustus in Duitsland, zullen zien.â
Volgende rally
Het kampioenschap verhuist later deze maand naar Zuid Amerika voor de
Rally Argentina, van 27 t/m 30 april, met het rallyhoofdkwartier in
Cordoba.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai