AutoRai

Saab en Chevrolet boeken verkooprecords in eerste kwartaal 2006

(4/10/2006)
In het eerste kwartaal van 2006 verkocht General Motors (GM) 522.200 autoâs op de Europese markt; dat zijn er 8.100 of 1,6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In het eerste kwartaal steeg het marktaandeel van GM licht ten opzichte van het marktaandeel voor heel 2005, van 9,4% naar 9,5%.
In maart van 2006 verkocht GM 241.160 autoâs in Europa, een stijging van 6.570 exemplaren of 2,8%, hetgeen een marktaandeel van 10,2% vertegenwoordigt. Dit is 0,2% minder dan het recordaandeel van 10,4% van vorig jaar. De verkoop van GM in het eerste kwartaal, tegenover dezelfde periode vorig jaar, steeg vooral in Rusland (+ 25,6%), Nederland (+ 22,6%), Zweden (+ 20,6%) en Ierland (+ 17,9%).

âWe zijn zeer tevreden over de groei van Chevrolet en Saab in het eerste kwartaal. Wat Opel en Vauxhall betreft, werpt onze strategie om de kwaliteit van onze verkoop te verbeteren zijn vruchten af, met een gemiddelde netto-verkoopstijging van ruim â¬500 per auto in het eerste kwartaal, in vergelijking met een jaar geleden,â aldus Jonathan Browning, GM Europe Vice President, Sales, Marketing & Aftersales. âAl onze regioâs droegen bij aan de verbeteringen en er is op de markt duidelijk een sterke vraag naar de nieuwe modellen die we introduceren.â

Verkoop van Cadillac,Corvette en Hummer groeit gestaag In het eerste kwartaal van 2006 verkocht Cadillac 520 autoâs in Europa, waarvan 190 in maart. De nieuwe Cadillac BLS, een vierdeurs luxe-middenklasser, zal te koop zijn vanaf 8 april. Het is de eerste Cadillac met een turbodieselmotor. Corvette verkocht 270 autoâs in het eerste kwartaal van 2006 en introduceerde onlangs zijn Z06 in Europa. In Europa verkocht Hummer 340autoâs in het eerste kwartaal van 2006.

Saab breekt internationale en Europese verkooprecords De verkoop van Saab blijft in een recordtempo groeien, met de hoogste verkoopvolumes ooit op internationaal en Europees vlak, in het eerste kwartaal van 2006. De wereldwijde verkoop steeg tot 34.190 autoâs in de eerste drie maanden van het jaar; een toename van 24% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In Europa steeg de verkoop met 29% (+ 5.310) tot 24.540 autoâs. Beide resultaten zijn historische verkooprecords in de geschiedenis van het merk en verdere verbetering van de al zeer goede verkoopresultaten van vorig jaar. In alle top tien automobielmarkten waarin Saab is vertegenwoordigd (goed voor 85% van de totale verkoop) steeg de verkoop, met historische recordverkopen in Groot-Brittannië, Spanje en België. In Zweden, de thuismarkt van Saab, werden 6.160 autoâs verkocht in het eerste kwartaal, ofwel 1.760 stuks of 40% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De prestatie van Saab in Groot-Brittannië met â 7.760 verkochte autoâs, 20% of 1.160 autoâs meer tegenover het eerste kwartaal van 2005 â is bijzonder indrukwekkend omdat het merk hiermee de recordgroei van vorig jaar vasthoudt. In maart 2006 verkocht Saab 11.840 autoâs in Europa, goed voor een stijging van het marktaandeel van 0,5% (2.360 exemplaren of 25% meer dan in maart 2005). De introductie van de Saab 9-3 SportCombi, de introductie van de nieuwe 2.8 V6 âtop off the lineâ turbomotor en het grote succes van de Saab 9-5 BioPower in Zweden, waar dit model de meest verkochte milieuvriendelijke auto op ethanol is, hebben bijgedragen aan de sterke prestaties van Saab.

Europese verkoop van Opel/Vauxhall sterk gestegen in maart De Europese verkoop van Opel/Vauxhall steeg sterk in maart 2006. Er werden 195.740 autoâs verkocht ten opzichte van de 105.600 exemplaren in februari. Hierdoor steeg het marktaandeel van Opel/Vauxhall van 7,0% naar 8,3%. De Opel/Vauxhall-verkoop nam licht toe in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (195.600 exemplaren). Aangezien de totale markt iets sterker groeide, lag het marktaandeel van Opel/Vauxhall ongeveer 0,4% lager. Het totale Europese marktaandeel bedroeg 7,6% in het eerste kwartaal (januariâmaart 2005: 8%), wat overeenkomt met 421.050 autoâs (januariâmaart 2005: 425.200 autoâs). De Europese verkoop van Opel/Vauxhall verdubbelde bijna in maart 2006 ten opzichte van februari; dit is vooral te danken aan de Opel-modellen Tigra, Vectra / Signum en Corsa. Opel veroverde ook een groter marktaandeel ten opzichte van maart 2005 op belangrijke markten zoals Frankrijk (+ 0,7%), Nederland (+ 3,2%), en Scandinavië (+ 0,4%).
Het succesverhaal op het vlak van lichte bedrijfswagens uit de voorbije jaren kreeg een vervolg in het eerste kwartaal van 2006, met 43.100 verkochte autoâs (januari â maart 2005: 40.600 autoâs), wat overeenkomt met 5,3%.

In het eerste kwartaal verkocht Vauxhall in totaal 99.750 autoâs in Groot-Brittannië, goed voor een marktaandeel van 12,9%. In maart verkocht Vauxhall 60.170 autoâs, mede dankzij een uitzonderlijk sterke verkoop in het particuliere verkoopsegment. Het totale marktaandeel in maart was goed voor 12,1%. De Astra en Corsa bezetten respectievelijk de derde en vierde plaats op de âbestsellersâ lijst van meest verkochte autoâs in Groot-Brittannië in de maand maart en de verkoop van de Vectra aan particuliere klanten verdubbelde tegenover maart vorig jaar. In de fleetverkopen waren zowel de Corsa als de Zafira de best verkochte autoâs in hun klasse.

Chevrolet verkoopt in het eerste kwartaal van 2006 75.490 autoâs In geheel Europa verhoogde Chevrolet zijn verkopen in het eerste kwartaal van 2006 met 75.490 autoâs, vergeleken met 69.660 in dezelfde periode vorig jaar. Hiermede realiseert men opnieuw een record voor het merk. Dit is inclusief de 8.650 autoâs die geproduceerd zijn door GM Avtovaz en ook inclusief de 1.230 autoâs uit de US-productie. De totale stijging in marktaandeel is zonder GM Avtovaz en de US productie 16,3%. In het eerste kwartaal is het marktaandeel 1,4%. Het hoogste groeipercentage voor het eerste kwartaal werd opnieuw gerealiseerd in Rusland, waar de kwartaalverkopen stegen van 13.950 naar 17.560 (+26%) In maart 2006 verkocht Chevrolet 33.360 autoâs inclusief Avtovaz en US-productie, hiermede werd in maart een totaal marktaandeelpercentage van 1,4% in heel Europa gerealiseerd. Buitengewone verkoopresultaten werden gescoord in België(+25%), Spanje (+26,4%), Italië (+26,8%), Portugal (+55,6%) en Ierland (+49,6%).

BedrijfsautoRAI.nl