Saab en Chevrolet boeken verkooprecords in eerste kwartaal 2006
(4/10/2006)
In het eerste kwartaal van 2006 verkocht General Motors (GM) 522.200
autoâs op de Europese markt; dat zijn er 8.100 of 1,6% meer dan in
dezelfde periode vorig jaar. In het eerste kwartaal steeg het
marktaandeel van GM licht ten opzichte van het marktaandeel voor heel
2005, van 9,4% naar 9,5%.
In maart van 2006 verkocht GM 241.160 autoâs in Europa, een stijging
van 6.570 exemplaren of 2,8%, hetgeen een marktaandeel van 10,2%
vertegenwoordigt. Dit is 0,2% minder dan het recordaandeel van 10,4%
van vorig jaar. De verkoop van GM in het eerste kwartaal, tegenover
dezelfde periode vorig jaar, steeg vooral in Rusland (+ 25,6%),
Nederland (+ 22,6%), Zweden (+ 20,6%) en Ierland (+ 17,9%).
âWe zijn zeer tevreden over de groei van Chevrolet en Saab in het
eerste kwartaal. Wat Opel en Vauxhall betreft, werpt onze strategie om
de kwaliteit van onze verkoop te verbeteren zijn vruchten af, met een
gemiddelde netto-verkoopstijging van ruim â¬500 per auto in het eerste
kwartaal, in vergelijking met een jaar geleden,â aldus Jonathan
Browning, GM Europe Vice President, Sales, Marketing & Aftersales. âAl
onze regioâs droegen bij aan de verbeteringen en er is op de markt
duidelijk een sterke vraag naar de nieuwe modellen die we
introduceren.â
Verkoop van Cadillac,Corvette en Hummer groeit gestaag
In het eerste kwartaal van 2006 verkocht Cadillac 520 autoâs in
Europa, waarvan 190 in maart. De nieuwe Cadillac BLS, een vierdeurs
luxe-middenklasser, zal te koop zijn vanaf 8 april. Het is de eerste
Cadillac met een turbodieselmotor. Corvette verkocht 270 autoâs in het
eerste kwartaal van 2006 en introduceerde onlangs zijn Z06 in Europa.
In Europa verkocht Hummer 340autoâs in het eerste kwartaal van 2006.
Saab breekt internationale en Europese verkooprecords
De verkoop van Saab blijft in een recordtempo groeien, met de hoogste
verkoopvolumes ooit op internationaal en Europees vlak, in het eerste
kwartaal van 2006. De wereldwijde verkoop steeg tot 34.190 autoâs in
de eerste drie maanden van het jaar; een toename van 24% ten opzichte
van dezelfde periode vorig jaar. In Europa steeg de verkoop met 29% (+
5.310) tot 24.540 autoâs. Beide resultaten zijn historische
verkooprecords in de geschiedenis van het merk en verdere verbetering
van de al zeer goede verkoopresultaten van vorig jaar. In alle top
tien automobielmarkten waarin Saab is vertegenwoordigd (goed voor 85%
van de totale verkoop) steeg de verkoop, met historische
recordverkopen in Groot-Brittannië, Spanje en België. In Zweden, de
thuismarkt van Saab, werden 6.160 autoâs verkocht in het eerste
kwartaal, ofwel 1.760 stuks of 40% meer dan in dezelfde periode vorig
jaar. De prestatie van Saab in Groot-Brittannië met â 7.760 verkochte
autoâs, 20% of 1.160 autoâs meer tegenover het eerste kwartaal van
2005 â is bijzonder indrukwekkend omdat het merk hiermee de
recordgroei van vorig jaar vasthoudt. In maart 2006 verkocht Saab
11.840 autoâs in Europa, goed voor een stijging van het marktaandeel
van 0,5% (2.360 exemplaren of 25% meer dan in maart 2005). De
introductie van de Saab 9-3 SportCombi, de introductie van de nieuwe
2.8 V6 âtop off the lineâ turbomotor en het grote succes van de Saab
9-5 BioPower in Zweden, waar dit model de meest verkochte
milieuvriendelijke auto op ethanol is, hebben bijgedragen aan de
sterke prestaties van Saab.
Europese verkoop van Opel/Vauxhall sterk gestegen in maart
De Europese verkoop van Opel/Vauxhall steeg sterk in maart 2006. Er
werden 195.740 autoâs verkocht ten opzichte van de 105.600 exemplaren
in februari. Hierdoor steeg het marktaandeel van Opel/Vauxhall van
7,0% naar 8,3%. De Opel/Vauxhall-verkoop nam licht toe in vergelijking
met dezelfde periode vorig jaar (195.600 exemplaren). Aangezien de
totale markt iets sterker groeide, lag het marktaandeel van
Opel/Vauxhall ongeveer 0,4% lager. Het totale Europese marktaandeel
bedroeg 7,6% in het eerste kwartaal (januariâmaart 2005: 8%), wat
overeenkomt met 421.050 autoâs (januariâmaart 2005: 425.200 autoâs).
De Europese verkoop van Opel/Vauxhall verdubbelde bijna in maart 2006
ten opzichte van februari; dit is vooral te danken aan de
Opel-modellen Tigra, Vectra / Signum en Corsa. Opel veroverde ook een
groter marktaandeel ten opzichte van maart 2005 op belangrijke markten
zoals Frankrijk (+ 0,7%), Nederland (+ 3,2%), en Scandinavië (+
0,4%).
Het succesverhaal op het vlak van lichte bedrijfswagens uit de
voorbije jaren kreeg een vervolg in het eerste kwartaal van 2006, met
43.100 verkochte autoâs (januari â maart 2005: 40.600 autoâs), wat
overeenkomt met 5,3%.
In het eerste kwartaal verkocht Vauxhall in totaal 99.750 autoâs in
Groot-Brittannië, goed voor een marktaandeel van 12,9%. In maart
verkocht Vauxhall 60.170 autoâs, mede dankzij een uitzonderlijk sterke
verkoop in het particuliere verkoopsegment. Het totale marktaandeel in
maart was goed voor 12,1%. De Astra en Corsa bezetten respectievelijk
de derde en vierde plaats op de âbestsellersâ lijst van meest
verkochte autoâs in Groot-Brittannië in de maand maart en de verkoop
van de Vectra aan particuliere klanten verdubbelde tegenover maart
vorig jaar. In de fleetverkopen waren zowel de Corsa als de Zafira de
best verkochte autoâs in hun klasse.
Chevrolet verkoopt in het eerste kwartaal van 2006 75.490 autoâs
In geheel Europa verhoogde Chevrolet zijn verkopen in het eerste
kwartaal van 2006 met 75.490 autoâs, vergeleken met 69.660 in dezelfde
periode vorig jaar. Hiermede realiseert men opnieuw een record voor
het merk. Dit is inclusief de 8.650 autoâs die geproduceerd zijn door
GM Avtovaz en ook inclusief de 1.230 autoâs uit de US-productie. De
totale stijging in marktaandeel is zonder GM Avtovaz en de US
productie 16,3%. In het eerste kwartaal is het marktaandeel 1,4%. Het
hoogste groeipercentage voor het eerste kwartaal werd opnieuw
gerealiseerd in Rusland, waar de kwartaalverkopen stegen van 13.950
naar 17.560 (+26%) In maart 2006 verkocht Chevrolet 33.360 autoâs
inclusief Avtovaz en US-productie, hiermede werd in maart een totaal
marktaandeelpercentage van 1,4% in heel Europa gerealiseerd.
Buitengewone verkoopresultaten werden gescoord in België(+25%),
Spanje (+26,4%), Italië (+26,8%), Portugal (+55,6%) en Ierland
(+49,6%).
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai