Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

7-4-2006

Ruim 40 procent van de zeeschepen lekt te veel koelmiddel. Dat blijkt uit een onderzoek van de VROM-Inspectie, dat staatssecretaris Van Geel naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Veel koelmiddelen tasten de ozonlaag aan en versterken het broeikaseffect.

Over de afgelopen drie jaar had ruim 42 procent van de 76 door de VROM-Inspectie gecontroleerde zeeschepen een lekpercentage van boven de 40 procent. Dat is te hoog. Een lekpercentage van 40 betekent dat één keer per 2,5 jaar de totale hoeveelheid koelmiddel moet worden vervangen. Vorig jaar mocht het lekverlies maximaal 40 procent bedragen, dit jaar is dat 30 en in 2011 5 procent. Alle negen gecontroleerde rederijen waren in overtreding. Tegen zes rederijen is strafrechtelijk en bestuursrechtelijk opgetreden. De maximale dwangsom bedraagt 1 miljoen euro per schip.
De lekkages ontstaan doordat leidingen niet meer goed sluiten als gevolg van het stampen en trillen van het schip. Een veelgebruikt koelmiddel is hcfk-22, dat nog tot 2015 is toegestaan. Daarna mag alleen nog gerecycelde hcfk-22 worden gebruikt. Op termijn zullen alle koelschepen moeten overschakelen op alternatieve en minder milieuschadelijke koelsystemen.

Hoewel uit het onderzoek ook blijkt dat de lekpercentages in de afgelopen jaren geleidelijk zijn gedaald, vindt de staatssecretaris toch dat de branche tekort schiet. De regelgeving is bij de doelgroep goed bekend, maar door een laag normbesef en door een lage controlekans is de naleving nog steeds erg laag, aldus Van Geel. De VROM-Inspectie zal dan ook de komende jaren streng blijven controleren. Daarnaast is Van Geel van plan ook andere EU-landen aan te sporen tot handhaving bij de zeescheepvaart. 'Gebleken is dat in andere Europese landen de regelgeving nauwelijks lijkt te worden gehandhaafd.' Verder ontwikkelt de VROM-Inspectie voor het betrokken bedrijfsleven een handreiking. Deze moet rederijen helpen de lekverliezen verder te beperken door middel van technische en organisatorische maatregelen.

Download


* Rapport van de VROM-Inspectie (pdf, 91 KB)
* Brief aan de Tweede Kamer (pdf, 19 KB)