Gemeente Elburg
ALGEMEEN TERRASSENBELEID
---
Inleiding
Door de jaren heen zijn in Elburg allerlei regels ontstaan hoe om te gaan met terrassen. Deze regels worden in de
vorm van voorschriften onderdeel van de vergunning. Echter deze voorschriften zijn tot nu toe niet formeel in be-
leidsregels vastgelegd. Alhoewel dit in de praktijk in het algemeen niet tot problemen heeft geleid, is het, ook gezien
de eisen van de Algemene wet bestuursrecht, zoals bijvoorbeeld het kenbaar maken van beleid, zaak één en ander in
een terrassenbeleid vast te leggen. Er is nog een reden tot het vaststellen van een terrassenbeleid. Deze reden ligt
voornamelijk in het feit dat terrassen grote invloed kunnen hebben op de openbare orde, veiligheid en leefbaarheid.
Het gaat dan ook om de bruikbaarheid en veiligheid van de weg.
Juridisch kader
Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
De grondslag voor het al dan niet verstrekken van een terrasvergunning is gelegen in artikel 2.1.5.1. Dit artikel be-
paalt dat de burgemeester beslist in geval van een vergunningaanvraag die betrekking heeft op een of meer bij het
horecabedrijf behorende terrassen voor zover deze zich op de weg bevinden over de ingebruikneming van die weg
ten behoeve van het terras.
Op grond van artikel 2.3.1.1 wordt onder horecabedrijf verstaan:
De voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was
logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid
of verstrekt. Onder een horecabedrijf worden in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria,
snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis.
Onder horecabedrijf wordt mede verstaan: een bij dit bedrijf behorend terras en de andere aanhorigheden.
Deskundig advies
Bij aanvragen voor nieuwe terrasvergunning of het wijzigen van bestaande terrasvergunningen wordt advies ge-
vraagd aan de volgende deskundigen:
- Politie Elburg : openbare orde en veiligheid
- Brandweer Elburg : (brand)veiligheid
- Afdeling Projectontwikkeling & Verkeer : verkeersveiligheid
- Afdeling Bouwen & Wonen : uiterlijk aanzien en bescherming monumenten
---
Vanwege de aandacht voor de inrichting van de openbare ruimte in de gemeente Elburg door toepassing van mooie
materialen is het vanzelfsprekend dat ook aan de inrichting van terrassen aanvullende eisen worden gesteld. Deze
staan hieronder beschreven:
Periode en sluitingstijd van terrassen
Periode
Een terrasvergunning worden verleend gedurende de periode dat het zgn. kruis in de binnenstad van Elburg is af-
gesloten voor het verkeer. Dit is vanaf de week voor Pinksteren tot en met de Botterdagen (2e zaterdag van sep-
tember).
Sluitingstijd
In het horecaconvenant is tussen de partijen overeengekomen dat de sluitingstijd van terrassen op 24.00 uur
wordt vastgesteld. Na vaststelling van het horecaconvenant is dit tijdstip ook vastgelegd in artikel 2.3.1.4., lid 3
van de APV.
Inrichting van het terras
Om de doorstroming van de hulpdiensten, het bevoorradingsverkeer, het voetgangersverkeer en het fietsverkeer te
waarborden zijn er voorwaarden opgesteld voor de inrichting van een terras. Dit om de overlast voor andere wegge-
bruikers zo klein mogelijk te houden.
Minimale diepte van een terras
Tussen het terras en de openbare weg dient een vrije ruimte beschikbaar te blijven van 1,50 meter. Deze ruimte
moet vrij blijven voor o.a. voetgangers, rolstoelgebruikers en wandelwagens.
Een terras moet een minimale diepte van 1,80 meter hebben. Dit is de ruimte die één tafel met stoelen aan beide
kanten in gebruik neemt.
Bij elkaar opgeteld dient de beschikbare ruimte dat vóór een horecabedrijf aanwezig moet zijn dus minimaal 3,30
meter te bedragen. Bij minder ruimte voor het terras behoort exploitatie niet tot de mogelijkheden.
Maximale oppervlakte van een terras
Rekening houdend met het hiervoor gestelde ten aanzien van vrije ruimte en minimale diepte wordt per situatie
de maximale oppervlakte berekend.
Uiterlijk aanzien
Aangezien onder meer in het straatbeeld van de gemeente Elburg kwaliteit wordt nagestreefd, ligt het voor de
hand dat dit ook ten aanzien van de inrichting van terrassen geldt. Het terrasmeubilair moet van hoogwaardige
kwaliteit zijn en passen in het straatbeeld en karakter van de directe omgeving voor wat betreft sfeer en uitstra-
ling. Het terrasmeubilair mag ook geen belemmeringen opwerpen voor het gebruik van de openbare ruimte.
Exploitatie van het terras
Sommige ondernemers verzoeken om op feestdagen en tijdens evenementen een extra biertap op het terras te mo-
gen plaatsen. In de APV is de bepaling opgenomen dat de burgemeester de vergunning voor het hebben van een
terras verleent. Hij kan aan deze vergunning voorwaarden verbinden. In de vergunning dient als voorwaarden opge-
nomen te worden dat het plaatsen van een biertap op het terras niet is toegestaan.
Muziek
Naar aanleiding van de besluitvorming inzake de 12-dagen regeling is besloten dat geen muziek op terrassen (die
onderdeel uitmaken van de openbare weg) mag worden gemaakt. Deze voorwaarde zal aan de vergunning verbonden
worden. Overigens dient geluidsoverlast vanaf een terras zoveel mogelijk beperkt te worden.
Vrije doorgang hulpverleningsvoertuigen
Hulpverlenende diensten hebben bij calamiteiten een vrije doorgang van 3 tot 3,5 meter nodig. Deze vrije doorgang
voor de hulpdiensten moet over deze breedte een vrije hoogte hebben van 4 meter, zodat ook met parasols hiermee
rekening gehouden moet worden.
De afdeling POV is van mening dat de vrije doorgang gewaarborgd moet zijn ook al heeft dit consequenties voor de
afmetingen van het terras.
De brandweercommandant ondersteunt het advies van de afdeling POV.
---
Verhuur van de loopstrook
Sinds jaren kunnen de horecaondernemers zelf kiezen of zij de loopstrook erbij willen huren of niet. Het ene horeca-
bedrijf moet dan ook de loopstrook vrij houden voor voetgangers, de andere mag het afsluiten. In de praktijk is dit
niet duidelijk. Het was wenselijk om hier een eenduidig beleid in te voeren.
Het meeverhuren van de loopstrook had de voorkeur. Handhaving van het vrijhouden van de loopstrook is moeilijk,
omdat het om een hele smalle strook gaat. Wanneer een stoel iets naar achteren wordt geschoven kunnen voetgan-
gers er niet meer door. Het is voor voetgangers ook niet prettig om dwars over een vol terras te lopen. Omdat het
"kruis" voor het verkeer is afgesloten hebben de voetgangers voldoende ruimte op de straat. Besloten is om de
loopstrook als onderdeel van het terras aan te merken en deze mee te verhuren.
Obstakelvrije zone op en boven de weg
Normale omstandigheden in acht genomen kunnen terrassen niet geplaatst worden op de voor de rijbaan bestemde
gedeelten van de weg. Op de voor de voetgangers bestemde gedeelten van de openbare weg zijn wel mogelijkheden.
Hierbij wordt een absolute minimumnorm voor een vrije ruimte van 1,5m gehanteerd. Een eventueel aanwezige blin-
dengeleidestrook moet in het midden van deze vrije ruimte vallen.
De vrije ruimte boven dit gedeelte van de weg moet minimaal 2,30 bedragen.
Handhaving
Op de naleving van de regels zal consequent moeten worden toegezien, wil de doelstelling van het beleid effect heb-
ben. Hierin ligt een gezamenlijke taak van gemeente en politie.
Geldigheid vergunning
De vergunning wordt voor bepaalde tijd, één kalenderjaar, verleend.
Leges en precario
Voor de aanvraagafhandeling is leges verschuldigd. Daarnaast dient een precariobelasting te worden betaald in ver-
band met het gebruik van de gemeentegrond.
---
Bijlage
Concept terrasvergunning
Terrassen
Vergunning voor het aanwezig
hebben van terrassen op de weg
(art. 2.1.5.1 Apv)
Gemeente: Elburg Datum: Kenmerk:
De Burgemeester van Elburg;
Gezien het verzoek van :
Adres :
Postcode en Woonplaats :
Ingekomen op :
Gelet op
- het bepaalde bij het artikel 2.1.5.1 Apv;
BESLUIT:
Aan de aanvrager de gevraagde vergunning te verlenen voor het aanwezig hebben van een terras op de weg.
Op het adres:
Bedrijf :
Adres :
Postcode en Woonplaats :
Telefoonnummer :
Aan deze vergunning zijn de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:
1. De vergunning is geldig van .... tot ... 2005.
2. De vergunning geldt alleen voor het hebben van een terras gedurende de openingstijden van uw ho-
recabedrijf zulks tot uiterlijk 24.00 uur, met dien verstande dat een terras mag worden ingericht tus-
sen 12.00 uur en 24.00 uur.
3. Het terrasmeubilair (stoelen, tafels, parasols, etc) moet buiten de openingstijden worden opgeruimd,
zodanig dat het niet uitnodigt tot het gebruik ervan.
4. Het terras mag alleen worden ingericht op het gedeelte van de openbare weg zoals in kleur is aange-
geven op de situatietekening. De vergunninghouder is ervoor verantwoordelijk en dient er op toe te
zien dat de grenzen van dit gedeelte niet worden overschreden. Zonodig dient hij preventieve maat-
regelen te nemen (bijv. plaatsen van afschermende voorzieningen).
5. Het is niet toegestaan buiten dit gedeelte van de openbare weg voorwerpen te plaatsen of te hebben.
---
6. De vergunninghouder dient er voor zorg te dragen dat ten behoeve van de hulpverleningsvoertuigen
er te allen tijde een minimale vrije doorgang met een breedte van 3,50 meter en een hoogte van
4.00 meter is tussen het terras en eventuele (al dan niet permanente) obstakels.
7. De directe omgeving van brandkranen en andere veiligheidsvoorzieningen moeten ten alle tijde vrij
gehouden worden
8. Op het terras mag geen extra schenk / tappunt voor alcoholhoudende drank worden gecreëerd.
9. Op het terras mag geen levende muziek worden gemaakt dan wel mogen geen geluidsboxen worden
geplaatst.
10. Het terras dient dagelijks schoon te worden gehouden.
11. Op het terras dienen voldoende afvalemmers aanwezig te zijn.
12. Het is verboden op het terras alcoholhoudende dranken te verstrekken aan personen die geen ge-
bruik maken van de op het terras aanwezige zitplaatsen.
13. Rondom het terras mogen afschermende voorzieningen worden aangebracht. Bij het plaatsen van de-
ze voorzieningen moet rekening gehouden worden met de vrije doorgang, punt 5. Het eventueel
plaatsen van (losse) afschermende voorzieningen dient door u en voor uw rekening te geschieden. De
kleur, afmeting en de vormgeving van de voorzieningen dienen vooraf te worden goedgekeurd door
de afdeling Bouwen en Wonen.
14. Er mag geen verandering in het bestratingtype worden aangebracht.
15. Wanneer op de in gebruik genomen plaats, of in de naaste omgeving werkzaamheden door wie dan
ook en van welke aard dan ook- aan de bestrating of in de onderliggende grond moet worden ver-
richt, dient u op eerste aanzegging het terras tot nader order te ontruimen.
16. Alle aanwijzingen door of namens de gemeente, de brandweer en/of de politie te geven in het belang
van de openbare orde en/of de openbare veiligheid dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.
17. U bent verplicht de redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen om te voorkomen dat de gemeen-
te en/of derden door het gebruik van de vergunning schade lijden.
18. Het wordt dringend geadviseerd om tijdens evenementen, zoals koninginnedag, midweekfeest, bot-
terdagen, na 16.00 uur geen glaswerk, zoals glazen of flessen, op het terras te verkopen of te ge-
bruiken, doch gebruik te maken van het plastic alternatief.
19. Het is verboden het terras geheel of gedeeltelijk te overkappen, hieronder valt ook het gebruik van
zo genaamde partytenten.
20. Het is verboden een element met een openvuur karakter op het terras te plaatsen, zoals een vuur-
korf.
21. U bent verplicht de schade te vergoeden die u door het gebruik van de vergunning aan gemeente-
eigendommen en aan eigendommen van derden toebrengt.
22. U vrijwaart de gemeente voor alle vorderingen die derden kunnen doen gelden op vergoeding van
schade welke in verband staat met het gebruik maken van deze vergunning.
23. Deze vergunning kan, in ieder geval, worden gewijzigd of (gedeeltelijk) worden ingetrokken:
a. Indien de omstandigheden, op grond waarvan deze vergunning is afgegeven zijn gewijzigd
b. Indien de openbare orde en/of veiligheid door de aanwezigheid van het terras in gevaar worden
gebracht
c. Indien het woon- en/of leefklimaat in de omgeving van het terras op ontoelaatbare wijze nadelig
wordt beïnvloed door de aanwezigheid van het terras
d. Indien wordt gehandeld in strijd met aan de vergunning verbonden voorwaarden.
Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is
betrokken binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij Bur-
gemeester van Elburg.
Burgemeester van de gemeente Elburg,
Namens deze,
Medewerker stafafdeling, openbare orde & veiligheid
DEZE VERGUNNING OF EEN AFSCHRIFT HIERVAN DIENT IN DE INRICHTING AANWEZIG TE ZIJ