KPN is Nederlandse winnaar op digitale markt

Kabelmaatschappijen minder kansrijk op deze vechtmarkt

ROTTERDAM, 20060407 -- De Nederlandse consument verwacht dat KPN van alle Nederlandse ondernemingen het meest kansrijk is op de digitale convergentiemarkt. Dit is de markt waarin verschillende digitale technologieën en marktpartijen naar elkaar toe groeien. De Nederlandse (tv)kabelmaatschappijen worden het minst goed in staat geacht om succesvol te zijn op deze Europese vechtmarkt. Dit blijkt uit onderzoek van het internationale adviesbureau OC&C Strategy Consultants onder 1300 consumenten in West-Europa.


Op de Nederlandse markt heeft de consument het meeste vertrouwen in Microsoft, KPN en Sony. KPN scoort met name goed op het gebied van service-kwaliteit en technische knowhow. KPN doet het daarmee duidelijk beter dan haar 'vaste net'-collega's in andere West-Europese landen en ook beter dan de mobiele telecomaanbieders in Nederland. De Nederlandse kabelmaatschappijen worden door de consument het minst goed in staat geacht om convergentiediensten aan te bieden. Dit komt onder meer door een negatief merkimago.

De Nederlandse consument blijkt overigens, in vergelijking met de Europese consument, het beste op de hoogte van de 'digitale convergentie'. Maar liefst 76 procent kent het begrip, zo blijkt uit het onderzoek.

Digitale convergentie-markt in Europa 570 miljard euro
OC&C berekent de gezamenlijke omzet van de sectoren op het gebied van de digitale convergentie in West-Europa, ook wel de 'digitale convergentie'-markt genoemd, op 570 miljard euro in 2006. Van deze reusachtige markt nemen informatie- en communicatie-apparatuur voor de consumentenmarkt 25 procent voor hun rekening, de media 35 procent, en telecommunicatie 40 procent. Telecombedrijven zoals France Telecom, Deutsche Telekom, Telecom Italia, Telefonica, British Telecom, Belgacom en KPN zullen de komende drie jaar meer dan 70 miljard euro aan kasmiddelen vrijmaken en beschikken daarmee over de noodzakelijk middelen om snel te kunnen handelen.

Jaarlijkse groei slechts twee procent
Uit het onderzoek blijkt verder dat, ondanks de stormachtige technologische ontwikkeling en volumegroei, de omzet in de gezamenlijke West-Europese markt voor telefonie, media en apparatuur, de komende jaren met slechts twee procent per jaar zal toenemen. Oorzaak is de keiharde concurrentie tussen bestaande en nieuwe marktpartijen die de prijzen en de winstgevendheid van de bedrijven onder druk zet. De omzet in vaste telefonie daalt naar verwachting met ongeveer een kwart. Hierdoor ontstaat een verdringingsmarkt, constateert OC&C. "De concurrentie wordt steeds feller omdat de winst van de één het verlies van de ander betekent, terwijl het aantal partijen in de markt sterk toeneemt", aldus Max Groeneveld, partner bij OC&C Strategy Consultants in Rotterdam.

Over OC&C Strategy Consultants
OC&C Strategy Consultants is een internationale strategische adviesfirma, werkend vanuit kantoren in Brussel, Düsseldorf, Hamburg, Londen, New York, Bombay, Parijs, Abu Dhabi, Dubai, San Francisco en Rotterdam en gelieerde kantoren in Milaan, Rome en Sao Paulo. OC&C assisteert grote, meestal internationale ondernemingen en nationale overheden in het oplossen van strategische vraagstukken. In de Benelux is OC&C actief sinds 1992, en bedienen circa 40 professionals cliënten in vele bedrijfssectoren, met name in consumentenproducten, detailhandel, transport, telecom en media.




Ingezonden persbericht