Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Alcatel?s Genesys neemt VoiceGenie over

Overname versterkt Genesys? leidende positie in VXML-gebaseerde voice selfservice oplossingen

Huizen, 7 april 2006 ? Alcatel (Paris: CGEP.PA, NYSE: ALA) heeft bekend gemaakt dat haar dochteronderneming Genesys het bedrijf VoiceGenie zal overnemen. De details van de transactie zijn niet bekendgemaakt; beide bedrijven verwachten dat de overname binnen enkele weken afgerond zal zijn.

VoiceGenie is een leider in oplossingen voor voice selfservice, en bedient sommige van de grootste telecombedrijven en applicatie service providers (ASP?s), waaronder Orange, AT&T en Verizon. Volgens recente schattingen van Gartner/Dataquest is VoiceGenie de nummer twee qua marktaandeel en is Genesys marktleider. Door beide bedrijven te combineren, behalen zij een marktaandeel van ongeveer 25%, bijna 2,5 keer groter dan dat van de dichtstbijzijnde concurrent. Daarmee wordt Alcatel?s Genesys de onbetwiste leider in een zich snel ontwikkelende markt, die waarschijnlijk in de komende drie jaar zal verdubbelen.

VoiceGenie, dat is opgericht in 2000, heeft een sterke positie veroverd in de wereldwijde Voice Portal-markt. Haar softwareplatform is gebaseerd op Voice XML, een open standaard die gebruikt wordt door zowel ondernemingen als carriers voor het ontwikkelen van selfservice applicaties. Voice XML is een cruciale onderliggende technologie die traditioneel gebruikt wordt in contactcenters voor voice selfservice. Het wordt daarnaast veel ingezet door telecomproviders voor de ondersteuning van multimediadiensten zoals virtuele receptionistes, en directory en navigatie assistentie. Voice XML wordt ook steeds meer gebruikt in ?speech-enabled? zakelijke applicaties, zoals orderstatus.

Genesys verwacht dat het de ontwikkeling van de vervanging van gesloten legacy IVR?s (interactive voice response) door nieuwe Voice XML-softwarestandaarden zal versnellen. Daarnaast zal Genesys haar aanbod voor Service Providers uitbreiden, zodat deze een breed spectrum aan interne en netwerkdiensten kunnen inzetten, waaronder managed services.

?Het groeiende gebruik van spraakherkenning is een belangrijke stimulans voor bedrijven om verouderde en gesloten IVR-systemen te vervangen met de op standaarden gebaseerde voice portal-systemen,? aldus Gartner analist Drew Kraus in een recent rapport. ?Bovendien hebben leveranciers aangekondigd dat ze de ondersteuning voor hun proprietary IVR-systemen zullen beëindigen, waardoor sommige organisaties meer vaart moeten zetten achter hun vervangingsplannen voor deze systemen.?

?Door VoiceGenie over te nemen, slechts drie maanden na de overname van GMK, een leidende leverancier van selfserviceoplossingen in Brazilië, bevestigen we nogmaals het belang dat we hechten aan de voice selfservicemarkt,? aldus Wes Hayden, president en CEO van Genesys. ?VoiceGenie staat bijzonder goed bekend vanwege haar technologie en aanwezigheid op de markt, met name in Noord-Amerika. Het is de perfecte keuze om onze leidende positie in de selfservicemarkt te versterken, en brengt een ongelooflijke hoeveelheid talent, aanvullende technologieën en partners met zich mee. Deze overname versterkt onze strategie om pure softwareoplossingen te leveren die op flexibele manieren ingezet kunnen worden.?

Over VoiceGenie

VoiceGenie, opgericht in 2000, is een leider in oplossingen voor voice selfservice. Haar softwareplatform is gebaseerd op Voice XML, een open standaard die gebruikt wordt door zowel ondernemingen als carriers voor het ontwikkelen van selfservice applicaties. VoiceGenie heeft negentig medewerkers; het hoofdkantoor is gevestigd in Toronto, Canada. Het bedrijf heeft een sterke positie veroverd in de wereldwijde Voice Portal-markt, en heeft een aantal van de grootste telecombedrijven en application service providers (ASP?s) als klant, waaronder Verizon, AT&T en Rogers Telecom.

Over Genesys Telecommunications Laboratories, Inc.

Genesys, een bedrijf van Alcatel, concentreert zich 100% op software voor contactcentra. Belangrijke organisaties in de Global 2000 en Fortune 1000 gebruiken Genesys om interacties te leveren die resulteren in een betere business. Met 3,300 klanten in 80 landen zorgt Genesys dagelijks voor meer dan 100 miljoen klantinteracties. Genesys biedt de mogelijkheid om belangrijke bedrijfsdoelen te bereiken door klantinteracties, mensen en klanteninformatie in zowel traditionele telefonie als IP-milieu?s te verbinden. Een geavanceerde routering via stem, e-mail en webkanalen, gecombineerd met geïntegreerde selfservice, staat er borg voor dat klanten snel verbonden worden met de best mogelijke bron ? vanaf het eerste contact. Dankzij het gebruik van Genesys oplossingen voorkomen organisaties klantfrustraties en verhogen ze klanttevredenheid, wat tot betere bedrijfsresultaten leidt. Voor meer informatie, zie www.genesyslab.com.

Over Alcatel

Alcatel levert communicatieoplossingen aan telecombedrijven, internet service providers en bedrijven voor de levering van stem-, data- en videotoepassingen aan hun klanten of hun werknemers. Alcatel gebruikt haar leidende positie op het gebied van vaste en mobiele breedbandnetwerken, -toepassingen en -diensten om haar partners en klanten te helpen bij het uitbouwen van een ?user-centric broadband world?. Alcatel boekte in 2005 een omzet van 13,1 miljard euro, is actief in meer dan 130 landen en telt 58,000 medewerkers. Voor meer informatie, bezoek http://www.alcatel.com.

# # #



Ingezonden persbericht