ANBO

Twee derde 50-plussers staat negatief tegenover plastische chirurgie

06-04-2006

Plastische chirurgie is niet bepaald populair onder 50+ers. 65% van deze groep vindt het geen goede zaak dat plastische chirurgie steeds meer mogelijkheden biedt om mensen een 'jonger' uiterlijk te geven. Volgens de meerderheid van de 50+ers (59%) moeten mensen niet proberen er jonger uit te zien dan ze daadwerkelijk zijn. Dit zijn enkele conclusies van het grootschalige onderzoek naar de belevingswereld van 50+ers, dat bureau Veldkamp (onderdeel van TNS NIPO) uitvoerde in opdracht van het 50+ Expertisecentrum. Een van de onderzoeksonderdelen beslaat de 50+ voorkeuren en meningen van deze doelgroep op het vlak van 50+ persoonlijke verzorging.

Artikelen in bladen, advertenties en andere reclameboodschappen hebben invloed op het keuzegedrag van 50+ers op het gebied van persoonlijke-verzorgingsproducten, zoals shampoo, bad- en scheerschuim, body lotion et cetera. Zo geeft 29% aan een nieuw product te overwegen als men hierover leest in een tijdschrift. Nog eens 35% verklaart veel te letten op reclame voor producten voor persoonlijke verzorging. De helft van de 50+ers gaat voor zekerheid en kiest voor een bekend merk. Wel blijkt dat
persoonlijke-verzorgingsproducten vooral impulsaankopen zijn: bijna een derde (29%) van de 50+ers besluit pas in de winkel welk merk wordt aangeschaft.

Kwaliteit (65%) en prijs (64%) zijn de belangrijkste beweegredenen om te kiezen voor een verzorgingsproduct. Het aspect 'of het een product is voor mij' is voor 40% belangrijk. Mannen en vrouwen verschillen in dezen, want dit geldt voor 51% van de vrouwen en 27% van de mannen. De geur en het uiterlijk van de verpakking sluiten de lijst af met respectievelijk 8% en 2%.