Twee derde 50-plussers staat negatief tegenover plastische chirurgie
06-04-2006
Plastische chirurgie is niet bepaald populair onder 50+ers. 65% van
deze groep vindt het geen goede zaak dat plastische chirurgie steeds
meer mogelijkheden biedt om mensen een 'jonger' uiterlijk te geven.
Volgens de meerderheid van de 50+ers (59%) moeten mensen niet proberen
er jonger uit te zien dan ze daadwerkelijk zijn. Dit zijn enkele
conclusies van het grootschalige onderzoek naar de belevingswereld van
50+ers, dat bureau Veldkamp (onderdeel van TNS NIPO) uitvoerde in
opdracht van het 50+ Expertisecentrum. Een van de onderzoeksonderdelen
beslaat de 50+ voorkeuren en meningen van deze doelgroep op het vlak
van 50+ persoonlijke verzorging.
Artikelen in bladen, advertenties en andere reclameboodschappen hebben
invloed op het keuzegedrag van 50+ers op het gebied van
persoonlijke-verzorgingsproducten, zoals shampoo, bad- en
scheerschuim, body lotion et cetera. Zo geeft 29% aan een nieuw
product te overwegen als men hierover leest in een tijdschrift. Nog
eens 35% verklaart veel te letten op reclame voor producten voor
persoonlijke verzorging. De helft van de 50+ers gaat voor zekerheid en
kiest voor een bekend merk. Wel blijkt dat
persoonlijke-verzorgingsproducten vooral impulsaankopen zijn: bijna
een derde (29%) van de 50+ers besluit pas in de winkel welk merk wordt
aangeschaft.
Kwaliteit (65%) en prijs (64%) zijn de belangrijkste beweegredenen om
te kiezen voor een verzorgingsproduct. Het aspect 'of het een product
is voor mij' is voor 40% belangrijk. Mannen en vrouwen verschillen in
dezen, want dit geldt voor 51% van de vrouwen en 27% van de mannen. De
geur en het uiterlijk van de verpakking sluiten de lijst af met
respectievelijk 8% en 2%.
ANBO