Rvd/dg
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Persbericht ministerraad
7 april 2006
PERSOONSGEBONDEN BUDGET SOCIALE WERKVOORZIENING
Het kabinet neemt maatregelen om te bevorderen dat meer werknemers in de sociale werkvoorziening (WSW) bij gewone werkgevers aan de slag gaan. Werkgevers worden gestimuleerd om WSW-plekken beschikbaar te stellen en mensen die zijn geïndiceerd voor de WSW kunnen kiezen voor een persoonsgebonden budget voor begeleid werken. Daarmee kunnen ze zelf een gewone werkgever aandragen die hen een WSW-plek wil aanbieden en ook zelf bepalen wie voor begeleiding op de werkvloer zorgt. De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ingestemd met een daartoe strekkend wetsvoorstel.
De WSW is een vrijwillige voorziening voor mensen die door een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking niet in staat zijn om een gewone baan te vinden en alleen aangepast werk kunnen verrichten. Vanouds gebeurt dit vooral binnen beschutte werkplaatsen, maar het kabinet wil bevorderen dat er meer WSW-plekken op de gewone arbeidsmarkt komen. Dat gebeurt met maatregelen voor werknemers, werkgevers en de gemeenten die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het beleid.
Het kabinet verruimt de rechten van mensen die van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) een indicatie voor de WSW hebben gekregen. Zij krijgen onder meer de mogelijkheid gebruik te maken van een persoonsgebonden budget voor begeleid werken, dat de gemeente naar wens van de betrokken WSW'er in moet zetten voor een WSW-plek bij een reguliere werkgever.
Ook werkgevers en gemeenten worden gestimuleerd om meer WSW'ers op een werkplek in gewone bedrijven te plaatsen. Gemeenten kunnen werkgevers onder meer ondersteunen met subsidies voor loonkosten en het aanpassen van een werkplek. Door het invoeren van een permanente no-riskpolis lopen werkgevers geen financieel risico als de WSW'ers die ze in dienst hebben, ziek of arbeidsongeschikt worden.
Voor gemeenten betekent het wetsvoorstel een vereenvoudiging van het financieringssysteem en een versterking van de verantwoordelijkheid voor het beleid. Het blijft wel de bedoeling dat het budget dat ze van de rijksoverheid ontvangen, alleen wordt gebruikt voor WSW'ers. De rijkssubsidie voor arbeidsplaatsen van mensen die hun WSW-indicatie na een herkeuring kwijtraken, loopt in een periode van vijf jaar af. Binnen die tijd moeten gemeenten ander werk voor deze mensen vinden. Biedt de gemeente geen ander werk aan dan stopt de subsidie van het rijk en zijn gemeenten zelf financieel verantwoordelijk voor deze werknemers, die niet tot de wettelijke doelgroep van de sociale werkvoorziening behoren. Gemeenten kunnen deze werknemers niet ontslaan zonder ander werk aan te bieden.
Het voorstel tot modernisering van de WSW is tot stand gekomen na overleg met betrokken organisaties en arbeidsgehandicapten, en is op hoofdlijnen besproken met de Tweede Kamer. Op verzoek van de Tweede Kamer ziet het kabinet af van een voorstel om WSW'ers die vóór 1998 zijn ingestroomd te herindiceren. De vernieuwde wet moet 1 januari 2007 in werking treden. Doel en doelgroep van de wet blijven ongewijzigd.
De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.
RVD, 07.04.2006