Antwoorden op kamervragen van Kant over het dubbel betalen van zorgpremies
Kamerstuk, 7-4-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DBO-K-U-2672594
7 april 2006
Antwoorden van minister Hoogervorst op kamervragen van het Kamerlid
Kant over het dubbel betalen van zorgpremies
(2050610390).
Vraag 1
Wat is uw reactie op berichten dat duizenden mensen dubbel betalen
voor hun zorgpolis, omdat de oude zorgverzekeraar hen niet heeft
uitgeschreven of de reeds betaalde premie nog niet hebben
teruggekregen?
Antwoord 1
Ik heb vanwege de implementatie van de Zvw veel contact met
Zorgverzekeraars Nederland. Naar aanleiding van het debat in uw Kamer
heb ik verzekeraars gewezen op de toezeggingen die zij mij al eerder
met betrekking tot de tijdige uit- en inschrijving hadden gedaan. In
gesprekken die ik daarover met verzekeraars heb gehad is komen vast te
staan dat sommige verzekeraars, vanwege de grote aantallen mutaties,
achterstanden hadden opgelopen. De overige verzekeraars slagen er wel
in binnen de afgesproken tijd hun verzekerden te informeren.
Zorgverzekeraars Nederland zegde mij toe dat ook de verzekeraars die
met achterstanden in de verwerking te kampen hebben, ernaar streven de
gedane toezeggingen na te komen. Ook voor verzekeraars is het immers
van belang dat zij zo snel mogelijk hun verzekerdenadministraties op
orde hebben. Eind februari heeft nog een groot aantal verzekerden de
oude verzekering opgezegd. Bovendien bleek dat een aantal verzekeraars
de opzegkaartjes van de verzekerden nog niet naar de oude verzekeraar
hadden gestuurd. Hierdoor nam eind februari de werkdruk bij
verzekeraars nog eens toe. Inmiddels is mij uit recente contacten met
Zorgverzekeraars Nederland gebleken dat de verzekeraars in- en
uitschrijvingen waarover nog onduidelijkheid bestaat in bilateraal
overleg oplossen. Het gaat daarbij vaak om opzeggingen die via een
assurantietussenpersoon of door middel van opzegkaartjes van de nieuwe
verzekeraar hebben plaatsgevonden. Het initiatief daarvoor ligt, zo
hebben verzekeraars afgesproken, bij de nieuwe verzekeraar.
Uitgangspunt daarbij is dat de verzekerde er geen last van mag
ondervinden.
Overigens merk ik op dat verzekerden ook zelf mogelijkheden hebben om
het betalen van dubbele premies te voorkomen. Veel verzekerden hebben
de betaling van de oude, opgezegde verzekering zelf stopgezet of
hebben de afgegeven machtiging voor de automatische incasso van de
premies ingetrokken. Ook in geval een verzekerde nog niet van zijn
oude verzekeraar bevestigd heeft gekregen dat de verzekering is
opgezegd hoeft dit niet te betekenen dat de verzekerde de premie maar
gewoon moet blijven betalen. Veel verzekerden doen dat ook niet. De
verzekerde zal in het algemeen alleen premie betalen aan de
verzekeraar bij wie hij weet vanaf 1 januari 2006 verzekerd te zijn.
Bovendien zal de nieuwe verzekeraar de premie pas in rekening brengen
vanaf het moment dat de verzekerde bij hem is ingeschreven. Ook dat
neemt vaak enige tijd in beslag. De problematiek van dubbele
premiebetaling blijft daardoor ook beperkt.
Vraag 2
Kunt u zeggen om hoeveel mensen het gaat?
Antwoord 2
Ik kan niet precies zeggen om hoeveel mensen het gaat. Enkele
duizenden mensen, zoals in het krantenbericht is aangegeven, is
wellicht een goede schatting. Dit aantal zal overigens snel afnemen.
Vraag 3
Hoe gaat u ervoor zorgen dat de mensen hun betaalde premie
terugkrijgen? Wilt u hierover in overleg gaan met Zorgverzekeraars
Nederland? Kunt u een datum noemen waarop de problemen zijn opgelost?
Antwoord 3
Tijdens het algemeen overleg van 25 januari hebben wij over de
problematiek van de dubbele verzekering gesproken. Ik heb toen
aangegeven dat verzekeraars er alles aan doen om verzekerden zo snel
mogelijk uit te schrijven. Daarbij is ook gesproken over een
toezegging die inhield dat verzekeraars er naar streven binnen tien
werkdagen de premie te restitueren. Tijdens het debat heb ik
aangegeven dat die toezegging door Zorgverzekeraars Nederland is
gedaan na een recente consultatie van de leden. Daarbij heb ik ook
aangegeven dat een aantal verzekeraars, met name de verzekeraars die
grote aantallen mutaties te verwerken hebben, die streeftermijn van 10
dagen mogelijk niet halen. Daarom hebben verzekeraars aangegeven de
uiterste datum van 31 maart te hanteren voor de premierestitutie.
Zoals ik in het antwoord op uw eerste vraag al heb aangegeven heeft
Zorgverzekeraars Nederland zijn leden dringend verzocht om bilateraal
de laatste opzeggingen in orde te maken waarbij het initiatief ligt
bij de nieuwe verzekeraars. Over de hieruit nog voortvloeiende in- en
uitschrijvingen en de eventueel nog te restitueren premies zullen
verzekerden in de komende weken worden geïnformeerd.
Vraag 4
Wilt u deze vragen vóór het algemeen overleg op 25 april beantwoorden?
Antwoord 4
Aan dat verzoek heb ik bij deze voldaan.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport