Chauffeursassistentiesystemen kunnen het aantal zware ongevallen waarbij
bedrijfswagens zijn betrokken aanmerkelijk reduceren
(4/7/2006)
Wetenschappelijke studies door het Allianz Zentrum voor techniek en de
MAN Nutzfahrzeuge Gruppe tonen het hoge potentieel van de afstands
systemen en rijbaandetectiesystemen in bedrijfswagens aan.
Het aantal zware ongevallen met bedrijfswagens kan met behulp van de
moderne chauffeursassistentiesystemen aanzienlijk worden terug
gedrongen. Met de nu leverbare afstandsgeregelde tempomaten (ACC =
Adaptive Cruise Control) kan het aantal zware staartbotsingen met zo'n
28 procent worden gereduceerd. Gerelateerd aan het aantal staartbot
singen met bedrijfswagens op autosnelwegen waarvoor de nu leverbare
ACC-systemen in eerste instantie zijn bedoeld, ligt de vermijdbaarheid
volgens studie zelfs bij meer dan 70 procent.
Ook het onbedoeld verlaten van de rijbaan, bijv. door onoplettendheid
of oververmoeidheid van de chauffeur, kan als oorzaak van een ongeval
met behulp van elektronische waarschuwingssystemen te lijf worden
gegaan. Als alle bedrijfswagens hun chauffeur door middel van een
zogenaamd rijbaandetectiesysteem (LGS = Lane Guard System) in een
dergelijke situatie zouden waarschuwen en de chauffeur aansluitend
hierop ingrijpt door tegenstuur te geven, zou 49 procent van dit soort
ongevallen kunnen worden voorkomen.
Uitgebreide reconstructies van bedrijfswagenongevallen uit de jaren
2002 tot 2004
De resultaten van de studie berusten op een analyse van bijna 600 on
gevallen uit de jaren 2002 tot 2004, die voor een groot deel werden
gereconstrueerd, waarbij bedrijfswagens waren betrokken. De studie
kwam tot stand in opdracht van de MAN Nutzfahrzeuge Gruppe, die
hiermee voor het eerst de effectiviteit van moderne
chauffeursassistentiesystemen wetenschappelijk liet onderzoeken. De
afstandsregeling ACC en het rijbaandetectiesysteem LGS zijn optioneel
leverbaar in de MAN TGA-serie en touringcars van de merken MAN en
NEOPLAN en kunnen op een steeds groter wordende belangstelling
rekenen.
De resultaten van de studie tonen aan dat de nu leverbare chauffeurs
assistentiesystemen het aantal ongevallen in Europa duurzaam kunnen
reduceren. Hiermee dragen zij bij aan het doel van de Europese
Commissie om het aantal verkeersdoden te halveren tot 2010.
BedrijfsautoRAI