Mercedes-Benz Econic met aardgasmotor voor het BAT
(4/7/2006)
Mercedes-Benz heeft, het Brabants Afval Team (BAT), een NGT-Econic met
lean burn aardgasaandrijving geleverd. Het is de eerste NGT-Econic
voor de Tilburgse onderneming. Het BAT biedt een integraal
zorgplichtpakket aan en onderscheidt zich daarmee van andere
aanbieders in de afvalbranche.
Dankzij de nieuwe Mercedes-Benz NGT-Econic kan het team met zo min
mogelijk hinder voor de omgeving operen. De motor is 50 procent
stiller en de uitlaatgassen zijn schoner dan volgens de zeer strenge
EEV-norm wordt voorgeschreven.
Veruit de belangrijkste innovatie van de NGT-Econic is de lean burn
aardgasaandrijving van Mercedes-Benz. De uitlaatgassen van deze
krachtbron zijn uitzonderlijk schoon en de motor voldoet ruimschoots
aan de Enhanced Enviromental friendly Vehicle eis (EEV-norm). De
EEV-norm gaat verder dan de Euro 4 norm die na 1 oktober 2006 voor
nieuwe voertuigen geldt. De norm gaat ook verder dan Euro 5. Een eis
die is vastgesteld voor nieuwe voertuigen die vanaf 1 oktober 2009 op
de weg komen. Het BAT hecht grote waarde aan schone uitlaatgassen en
een laag geluidsniveau. De gemeente Tilburg werkt aan de verbetering
van het stedelijk milieu en wil dat het geluidsniveau op diverse
plaatsen in de stad flink omlaag gaat en de luchtkwaliteit wordt
verbeterd. Een van de maatregelen om dit doel te bereiken is het
gebruik van aardgas voor vrachtautoâs. Rijden op aardgas is schoon,
stil en betrouwbaar. Het BAT heeft in antwoord op de wens van de
gemeente een NGT-Econic in gebruik genomen. Het is niet de eerste
Econic voor het BAT. Al eerder heeft het BAT het speciaal voor de
particuliere en publieke reinigingsbranche ontwikkelde voertuig van
Mercedes-Benz leren waarderen.
Beproefd motorconcept
De NGT-Econic gebruikt de revolutionaire lean burn aardgasmotor M 906
LAG van Mercedes-Benz als aandrijving. Deze techniek zorgt ervoor dat
het voertuig zich kenmerkt door een uiterst laag geluidsniveau en zeer
schone uitlaatgassen. Het aardgas verbrandt in de NGT-Econic stil en
nagenoeg zonder partikels of fijnstof. De krachtbron is gebaseerd op
de beproefde dieselversie, de OM 906 LA. De prestaties van beide
zescilinder lijnmotoren komen praktisch overeen. Het vermogen is exact
hetzelfde, 205 kW (279 pk) bij 2200 t/min. Het koppel van de
aardgasmotor, 1000 Nm bij 1400 t/min, doet nauwelijks voor de
dieselversie onder. Dat is onder andere bereikt door het slagvolume
van de motor te vergroten. De M 906 LAG voor aardgasaandrijving heeft
een cilinderinhoud van 6,88 l. De motor levert zijn vermogen zonder
partikels en fijnstof uit te stoten. Daarnaast zorgt NGT, Natural Gas
Technology, voor een uiterst geruisloze aandrijving. Voor de beste
prestaties op het gebied van uitlaatgasemissie en kracht past
Mercedes-Benz in de NGT-Econic elektronisch gestuurde, sequentiële
multipoint aardgasinjectie en turbo interkoeling toe. Op die manier
komen de voordelen van aardgas optimaal tot hun recht. Dat is merkbaar
in de rustige loop en de geringe geluidproductie. Die is 50 procent
lager dan een overeenkomstige versie met dieselinspuiting. De emissie
van schadelijke stoffen is eveneens opvallend laag. De NGT-Econic
stoot slechts 1,94 g/kWh NOx uit. De Euro 4 norm staat 3,5 g/kWh toe
en de Euro 5 norm 2,0 g/kWh. De prestaties op het gebied van partikels
en fijnstof spreken nog meer tot de verbeelding. In de Euro 4 en 5
norm is 0,03 g/kWh toegestaan. De EEV-norm laat 0,02 g/kWh toe. De
NGT-Econic scoort 0,004 g/kWh. Dat is vijf maal beter dan de zwaarste
norm.
Grote prestaties
De Mercedes-Benz NGT-Econic levert prestaties die gebruikers gewend
zijn van de krachtigste dieselversie die Mercedes-Benz in Econic voor
sologebruik aanbeveelt. Mercedes-Benz verbindt de voordelen op het
gebied van milieu en geluid met hoge prestaties door volledig
elektronisch motormanagement. Daarmee wordt elke cilinder op het
juiste moment voorzien van de juiste hoeveelheid gasmengsel. Op die
manier is maximale trekkracht en veel vermogen bij een laag
brandstofverbruik verzekerd. Om de emissiewaarden nog verder te
reduceren worden CO en CH in de uitlaat met een geïntegreerde
katalysator geoxideerd tot koolstofdioxide en waterdamp. De NGT-Econic
wordt geleverd met een brandstofcapaciteit van 600 liter in acht
solide en veilige stalen tanks met een werkdruk van 200 bar. Elke tank
is voorzien van een eigen afsluiter en overdrukbeveiliging. De
actieradius komt overeen met de dieselversie van de Econic die is
voorzien van een 200 liter aluminium dieseltank. Om het gebruiksgemak
te verhogen en de onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden heeft de
NGT-Econic, net zoals de versie met dieselmotor, een automatische
zestraps versnellingsbak van Allison met koppelomvormer.
Speciale uitvoering
De NGT-Econic van het BAT is bedoeld voor het inzamelen van afval.
Voor dat doel is het voertuig voorzien van een Geesink Norba
achterlader, type GPM III met een inhoud van 22 m3. Het grote
laadvermogen van de opbouw vraagt om een drieassig chassis. Om in de
nauwste straten te kunnen opereren is gekozen voor de Econic van het
type 2628 LLTNLA 6x2/4 NGT. Een volledig luchtgeveerd chassis dat voor
optimale wendbaarheid is uitgevoerd met een hydraulisch gestuurde
Telligent(TM) naloopas. Om het geluidsniveau nog verder te verlagen is
de NGT-Econic uitgerust met een Telma retarder, een onderhoudsvrije
en elektrische rem die niet slijt en zijn werk in absolute stilte
verricht. Bovendien levert een elektrische rem ook een grote
vertraging bij geringe snelheden en dat is belangrijk bij het
inzamelen.
Het maximum remvermogen is 1600 Nm. Het gebruiksgemak van de Econic
staat overigens standaard al op een ongekend niveau, bijvoorbeeld door
de automatische versnellingsbak. De lage instap van de cabine met een
vouwdeur aan de rechterzijde wordt door gebruikers ook hoog
gewaardeerd. Dat geldt ook voor de stahoogte van 193 cm in de cabine
en de drie zitplaatsen naast de bestuurder. Voor het rijdend personeel
is het een plezier om met dit voertuig te werken. Dat geldt voor
iedere Econic. De nieuwe Mercedes-Benz NGT-Econic voor het BAT is
bijzonder omdat het voertuig de hoogst bereikbare standaard is om met
de minst mogelijke hinder voor de bewoners en het milieu te werken.
BedrijfsautoRAI