Gemeente Heusden
Baggeren van watergangen in gemeente Heusden
De gemeente Heusden gaat in de komende jaren een groot aantal
watergangen uitbaggeren. De werkzaamheden kosten ongeveer 520.000,
waarvan meer dan 80 % wordt gesubsidieerd door het rijk en het
waterschap. In het najaar van 2006 starten de werkzaamheden.
Waarom moet er gebaggerd worden?
In de watergangen en waterpartijen vindt een voortdurende aanwas van
slib plaats. Dit belemmert de doorstroming van het water, wat leidt
tot problemen met de riolering. Er kan water op straat en erger nog,
in huizen lopen. Gelet op de klimatologische ontwikkelingen zal dit
meer en meer aan de orde komen. Daarnaast leidt het tot verlies van
ecologische waarden, stankoverlast en dode vissen, vogels en andere
waterdieren.
De gemeente Heusden heeft een subsidieaanvraag gedaan voor de meest
urgente watergangen. In december van 2005 is daarvoor subsidie
toegekend. Deze subsidie houdt in dat het grootste gedeelte van de
uitvoeringskosten voor rekening van de rijksoverheid en het waterschap
is. De gemeente moet een gedeelte van de uitvoeringskosten en de
kosten voor het opstellen van bestekken zelf betalen. Het college van
Heusden heeft de gemeenteraad voorgesteld hiervoor een krediet
beschikbaar te stellen. De raad zal in zijn vergadering van 25 april
2006 een besluit nemen.
Als de gemeenteraad instemt met het kredietvoorstel zal er in de jaren
2006, 2007 en 2008 gewerkt worden aan de watergangen in de gemeente.
De werkzaamheden zullen in het najaar worden uitgevoerd. Voorafgaand
aan de projecten zal er een communicatietraject worden doorlopen om
iedereen op de hoogte te houden over wat er in de woonomgeving staat
te gebeuren.
De gemeente heeft een baggerplan opgesteld waarin alle te baggeren
watergangen in de gemeente zijn opgenomen. Dit plan is nog niet
bestuurlijk vastgesteld: dat zal naar verwachting samenvallen met de
behandeling van het nog op te stellen waterplan in 2007. Een
investering van enige miljoenen zal nodig zijn om de plannen uit te
voeren.
Schema van werkzaamheden
vorige pagina naar boven
Extra licht en groen voor centrum Drunen
Extra lantaarnpalen in de Hugo de Grootstraat, uitbreiding van het
aantal bankjes, meer struiken en het plaatsen van bomen in het centrum
van Drunen plus een tijdelijke parkeervoorziening aan de
Wilhelminastraat. Het college van Heusden heeft in de vergadering van
4 april besloten om op die wijze het centrum van Drunen verder aan te
kleden. Deze extras voor in totaal 25.000,- komen bovenop de
voorzieningen waartoe in december al is besloten en waar dit moment
volop aan wordt gewerkt.
Een van de uitgangspunten voor een aantrekkelijk centrum van Drunen
was het voorzien in voldoende groen. Struiken en bomen zouden tevens
een soort natuurlijke barrière moeten vormen om ongewenst parkeren in
het voetgangersgebied van het centrum tegen te gaan. Een dubbele taak
die overigens ook is weggelegd voor de bankjes die al zijn geplaatst
en waarvan er nu dus nog enkele bijkomen.
Om het planten van struiken en bomen mogelijk te maken werd eerder
besloten om nader onderzoek te doen. De grote hoeveelheid kabels en
andere leidingen onder de grond in het centrum van Drunen maakte het
noodzakelijk om zorgvuldig te onderzoeken waar bomen en struiken
geplant kunnen worden. Die locaties zijn nu vastgesteld en in sommige
gevallen is daarom in plaats van bomen gekozen voor groene hagen en
bloembakken.
Bij de kwaliteitsimpuls voor het centrum speelt ook een sfeervolle
verlichting een belangrijke rol. In een deel van de Hugo de
Grootstraat wordt daarom extra verlichting geplaatst. Hier wordt ook
een extra geluidsvoorziening aangebracht. Dat gebeurt mede op verzoek
van de ondernemers met wie dan ook nog over een nadere verdeling van
de kosten zal worden gesproken.
Op dit moment wordt nog gewerkt aan de extra aankleding van het
centrum waarvoor al in december vorig jaar opdracht is gegeven. Het
gaat daarbij onder andere om het verdiept aanleggen van
parkeerplaatsen, de laad- en loszones voor vrachtwagens die daarvoor
gebruik maken van zogenoemde venstertijden, de plaatsing van extra
bloembakken en ander straatmeubilair. Uit de toen aangekondigde
vervolgstudie is voortgekomen dat extra verlichting in een deel van de
Hugo de Grootstraat wenselijk is en dat het braakliggende terrein aan
de Wilhelminastraat uitstekend te gebruiken is als tijdelijke
parkeervoorziening.
vorige pagina naar boven
Gemeente Heusden start met initiatief voor Corridorstudie A59
Het college van Heusden heeft in de vergadering van 4 april ingestemd
met de projectaanpak voor de zogenoemde Corridorstudie A59. Naast dit
milieu- en verkeersproject dat de gemeentelijke grenzen overschrijdt,
heeft het college besloten om ook voor de lokale Randweg Vlijmen Noord
een tracéstudie te starten.
Corridorstudie
Met het besluit over de Corridorstudie is het eerste begin gemaakt
met het opstellen van een plan waarin beschreven wordt wie samen met
de gemeente gaan meepraten over de aanpassing van deze belangrijke
verbindingsroute door de gemeente Heusden. Daarbij is tevens een
belangrijke plaats ingeruimd voor het versterken van de drie
ecologische verbindingszones ter hoogte van het Drongelens kanaal, het
Land van Ooit en de Moerputten/Engelermeer.
Het college komt hiermee nadrukkelijk tegemoet aan de wens die eerder
door de gemeenteraad is uitgesproken dat de gemeente voortvarend aan
de slag moet met de aanpak van de verkeersafwikkeling via de A59 in
combinatie met de noodzakelijke aandacht voor het milieu.
De planontwikkeling is een gezamenlijk initiatief van de provincie,
rijkswaterstaat, de gemeenten Heusden, Waalwijk en s-Hertogenbosch. De
gemeente Heusden heeft daarbij het voortouw genomen en heeft het
projectleiderschap op zich genomen. Waalwijk zorgt voor het
secretariaat. De drie gemeenten en de provincie dragen gezamenlijk de
kosten van 20.000.
Rijkswaterstaat, die verantwoordelijk is voor de aanleg en het
onderhoud van de A59, heeft de herstructurering van de weg niet hoog
op de prioriteitenlijst staan. De gemeenten langs de weg vinden echter
dat rijkswaterstaat sneller en actiever aan de slag moet met het
verbeteren van de A59 in combinatie met betere verbindingen van de
milieugebieden ten noorden en zuiden van deze autosnelweg.
De Corridor A59 is de brede verbindingsstrook tussen Empel en de N261
(de provinciale weg Waalwijk-Tilburg) die dwars de drie eerder
genoemde ecologische verbindingszones doorsnijdt. Door nu samen met
alle partijen te werken aan de Corridorstudie A59 en de Randweg
Vlijmen Noord hoopt Heusden dat de herstructurering van de A59 hoger
op de prioriteitenlijst komt.
Voor het opstellen van het corridorplan zijn de bureaus Tauw en
Goudappel Coffeng geselecteerd. Het college van Heusden stemt ermee in
dat deze bureaus opdracht krijgen voor de uitvoering van de
initiatieffase van hun projectvoorstel. Die fase moet resulteren in
een samenwerkingsovereenkomst van alle partijen en een definitief
projectplan. Volgens het voorstel komen er een stuurgroep, een
projectgroep en een klankbordgroep. Naast de reeds genoemde
participanten in het project zullen ook het Waterschap, de Kamer van
Koophandel, de natuur- en milieuverenigingen, de land- en
tuinbouworganisatie ZLTO en andere belangengroeperingen zoals de
actiegroep Hoor de A59 worden gevraagd zitting te nemen in de
klankbordgroep.
Parallelstructuur
Tegelijk met de Corridorstudie heeft het college besloten om
aansluitend opdracht te geven voor een studie naar de
verkeersproblematiek ten noorden van de A59. Deze zogenoemde Randweg
Vlijmen Noord is bedoeld voor het verkeersluw maken van de centra van
Vlijmen, Haarsteeg en Nieuwkuijk. Deze randweg die onderdeel is van de
parallelle wegenstructuur langs de A59 maakt tevens een betere
ontsluiting van de industrieparken mogelijk, terwijl ook de
glastuinbouw betere aan- en afvoermogelijkheden krijgt.
De parallelstructuren bieden verder mogelijkheden voor een snelle
busverbinding tussen s-Hertogenbosch via Land van Ooit en Efteling
naar Tilburg.