Gemeente Heusden



Baggeren van watergangen in gemeente Heusden

De gemeente Heusden gaat in de komende jaren een groot aantal watergangen uitbaggeren. De werkzaamheden kosten ongeveer 520.000, waarvan meer dan 80 % wordt gesubsidieerd door het rijk en het waterschap. In het najaar van 2006 starten de werkzaamheden.

Waarom moet er gebaggerd worden?
In de watergangen en waterpartijen vindt een voortdurende aanwas van slib plaats. Dit belemmert de doorstroming van het water, wat leidt tot problemen met de riolering. Er kan water op straat en erger nog, in huizen lopen. Gelet op de klimatologische ontwikkelingen zal dit meer en meer aan de orde komen. Daarnaast leidt het tot verlies van ecologische waarden, stankoverlast en dode vissen, vogels en andere waterdieren.

De gemeente Heusden heeft een subsidieaanvraag gedaan voor de meest urgente watergangen. In december van 2005 is daarvoor subsidie toegekend. Deze subsidie houdt in dat het grootste gedeelte van de uitvoeringskosten voor rekening van de rijksoverheid en het waterschap is. De gemeente moet een gedeelte van de uitvoeringskosten en de kosten voor het opstellen van bestekken zelf betalen. Het college van Heusden heeft de gemeenteraad voorgesteld hiervoor een krediet beschikbaar te stellen. De raad zal in zijn vergadering van 25 april 2006 een besluit nemen.

Als de gemeenteraad instemt met het kredietvoorstel zal er in de jaren 2006, 2007 en 2008 gewerkt worden aan de watergangen in de gemeente. De werkzaamheden zullen in het najaar worden uitgevoerd. Voorafgaand aan de projecten zal er een communicatietraject worden doorlopen om iedereen op de hoogte te houden over wat er in de woonomgeving staat te gebeuren.

De gemeente heeft een baggerplan opgesteld waarin alle te baggeren watergangen in de gemeente zijn opgenomen. Dit plan is nog niet bestuurlijk vastgesteld: dat zal naar verwachting samenvallen met de behandeling van het nog op te stellen waterplan in 2007. Een investering van enige miljoenen zal nodig zijn om de plannen uit te voeren.
Schema van werkzaamheden
vorige pagina naar boven

Extra licht en groen voor centrum Drunen

Extra lantaarnpalen in de Hugo de Grootstraat, uitbreiding van het aantal bankjes, meer struiken en het plaatsen van bomen in het centrum van Drunen plus een tijdelijke parkeervoorziening aan de Wilhelminastraat. Het college van Heusden heeft in de vergadering van 4 april besloten om op die wijze het centrum van Drunen verder aan te kleden. Deze extras voor in totaal 25.000,- komen bovenop de voorzieningen waartoe in december al is besloten en waar dit moment volop aan wordt gewerkt.

Een van de uitgangspunten voor een aantrekkelijk centrum van Drunen was het voorzien in voldoende groen. Struiken en bomen zouden tevens een soort natuurlijke barrière moeten vormen om ongewenst parkeren in het voetgangersgebied van het centrum tegen te gaan. Een dubbele taak die overigens ook is weggelegd voor de bankjes die al zijn geplaatst en waarvan er nu dus nog enkele bijkomen.

Om het planten van struiken en bomen mogelijk te maken werd eerder besloten om nader onderzoek te doen. De grote hoeveelheid kabels en andere leidingen onder de grond in het centrum van Drunen maakte het noodzakelijk om zorgvuldig te onderzoeken waar bomen en struiken geplant kunnen worden. Die locaties zijn nu vastgesteld en in sommige gevallen is daarom in plaats van bomen gekozen voor groene hagen en bloembakken.

Bij de kwaliteitsimpuls voor het centrum speelt ook een sfeervolle verlichting een belangrijke rol. In een deel van de Hugo de Grootstraat wordt daarom extra verlichting geplaatst. Hier wordt ook een extra geluidsvoorziening aangebracht. Dat gebeurt mede op verzoek van de ondernemers met wie dan ook nog over een nadere verdeling van de kosten zal worden gesproken.

Op dit moment wordt nog gewerkt aan de extra aankleding van het centrum waarvoor al in december vorig jaar opdracht is gegeven. Het gaat daarbij onder andere om het verdiept aanleggen van parkeerplaatsen, de laad- en loszones voor vrachtwagens die daarvoor gebruik maken van zogenoemde venstertijden, de plaatsing van extra bloembakken en ander straatmeubilair. Uit de toen aangekondigde vervolgstudie is voortgekomen dat extra verlichting in een deel van de Hugo de Grootstraat wenselijk is en dat het braakliggende terrein aan de Wilhelminastraat uitstekend te gebruiken is als tijdelijke parkeervoorziening.
vorige pagina naar boven

Gemeente Heusden start met initiatief voor Corridorstudie A59

Het college van Heusden heeft in de vergadering van 4 april ingestemd met de projectaanpak voor de zogenoemde Corridorstudie A59. Naast dit milieu- en verkeersproject dat de gemeentelijke grenzen overschrijdt, heeft het college besloten om ook voor de lokale Randweg Vlijmen Noord een tracéstudie te starten.

Corridorstudie
Met het besluit over de Corridorstudie is het eerste begin gemaakt met het opstellen van een plan waarin beschreven wordt wie samen met de gemeente gaan meepraten over de aanpassing van deze belangrijke verbindingsroute door de gemeente Heusden. Daarbij is tevens een belangrijke plaats ingeruimd voor het versterken van de drie ecologische verbindingszones ter hoogte van het Drongelens kanaal, het Land van Ooit en de Moerputten/Engelermeer.

Het college komt hiermee nadrukkelijk tegemoet aan de wens die eerder door de gemeenteraad is uitgesproken dat de gemeente voortvarend aan de slag moet met de aanpak van de verkeersafwikkeling via de A59 in combinatie met de noodzakelijke aandacht voor het milieu.

De planontwikkeling is een gezamenlijk initiatief van de provincie, rijkswaterstaat, de gemeenten Heusden, Waalwijk en s-Hertogenbosch. De gemeente Heusden heeft daarbij het voortouw genomen en heeft het projectleiderschap op zich genomen. Waalwijk zorgt voor het secretariaat. De drie gemeenten en de provincie dragen gezamenlijk de kosten van 20.000.

Rijkswaterstaat, die verantwoordelijk is voor de aanleg en het onderhoud van de A59, heeft de herstructurering van de weg niet hoog op de prioriteitenlijst staan. De gemeenten langs de weg vinden echter dat rijkswaterstaat sneller en actiever aan de slag moet met het verbeteren van de A59 in combinatie met betere verbindingen van de milieugebieden ten noorden en zuiden van deze autosnelweg.

De Corridor A59 is de brede verbindingsstrook tussen Empel en de N261 (de provinciale weg Waalwijk-Tilburg) die dwars de drie eerder genoemde ecologische verbindingszones doorsnijdt. Door nu samen met alle partijen te werken aan de Corridorstudie A59 en de Randweg Vlijmen Noord hoopt Heusden dat de herstructurering van de A59 hoger op de prioriteitenlijst komt.

Voor het opstellen van het corridorplan zijn de bureaus Tauw en Goudappel Coffeng geselecteerd. Het college van Heusden stemt ermee in dat deze bureaus opdracht krijgen voor de uitvoering van de initiatieffase van hun projectvoorstel. Die fase moet resulteren in een samenwerkingsovereenkomst van alle partijen en een definitief projectplan. Volgens het voorstel komen er een stuurgroep, een projectgroep en een klankbordgroep. Naast de reeds genoemde participanten in het project zullen ook het Waterschap, de Kamer van Koophandel, de natuur- en milieuverenigingen, de land- en tuinbouworganisatie ZLTO en andere belangengroeperingen zoals de actiegroep Hoor de A59 worden gevraagd zitting te nemen in de klankbordgroep.

Parallelstructuur
Tegelijk met de Corridorstudie heeft het college besloten om aansluitend opdracht te geven voor een studie naar de verkeersproblematiek ten noorden van de A59. Deze zogenoemde Randweg Vlijmen Noord is bedoeld voor het verkeersluw maken van de centra van Vlijmen, Haarsteeg en Nieuwkuijk. Deze randweg die onderdeel is van de parallelle wegenstructuur langs de A59 maakt tevens een betere ontsluiting van de industrieparken mogelijk, terwijl ook de glastuinbouw betere aan- en afvoermogelijkheden krijgt.

De parallelstructuren bieden verder mogelijkheden voor een snelle busverbinding tussen s-Hertogenbosch via Land van Ooit en Efteling naar Tilburg.