âs Werelds meest succesvolle luxe SUV Lexus RX opnieuw verbeterd
(4/7/2006)
âNadat hij in 1997 zijn eigen segment had gecreëerd, is de Lexus RX
âs werelds bestverkochte luxe SUV geworden. De verbeteringen aan de RX
350 zorgen voor extra dynamiek en raffinement die de overheersende
positie van de RX in de mondiale SUV-markt verder zullen versterken.â
Yoshihiko Matsuda, Chief Engineer, Lexus RX 350
Er zijn wereldwijd meer dan 1 miljoen RXâen verkocht sinds de
introductie van deze auto in 1997. Met de nieuwste versie, de RX 350,
brengt Lexus het model op een nog hoger technologisch niveau, waardoor
âs werelds meest succesvolle luxe SUV nog aantrekkelijker wordt. Als
âbestsellerâ in zijn segment is de RX in de Verenigde Staten ook de
bestverkochte Lexus. Vorig jaar werden er van de RX meer dan drie keer
zoveel exemplaren verkocht als van zijn directe Europese concurrenten.
De auto trok in de VS 108.775 nieuwe rijders. Om het succesverhaal in
2005 compleet te maken, werden er in Europa ook nog eens 14.478 RXâen
verkocht, wat het totaal sinds de Europese lancering in 2000 op 53.000
bracht. Dit maakt de RX tot de bestverkochte Lexus in Europa met een
aandeel van 21 procent in de markt voor luxe SUVâs met benzinemotor.
De RX-modellen zijn kenmerkend voor Lexusâ voortdurende streven naar
perfectie in kwaliteit, prestaties, technologie en raffinement. Ze
eindigen dan ook al jaren bovenaan in de ranglijsten van het
Amerikaanse marktonderzoeksbureau J.D. Power and Associates. Tot de
bekroningen behoren de Awards voor 2001, 2003, 2004 en 2005 in de
categorie North American IQS (Initial Quality Study) en voor APEAL
(Automotive, Performance, Execution, Layout) in 1998, 2003, 2004 en
2005.
De 4-wielaangedreven RX is de oorsprong van de luxe SUV zoals we die
tegenwoordig kennen. Zijn ongeëvenaarde reputatie dankt hij onder
meer aan een aërodynamisch superieure styling (de laagste
luchtweerstandcoëfficiënt van alle luxe SUVâs: 0,33). Deze gaat
gepaard met uitmuntende dynamische prestaties â vooral op het gebied
van rijeigenschappen, wegligging, demping van geluid, trillingen en
schokken, en remmen â en een compleet scala van geavanceerde en
technologisch innovatieve voorzieningen: luchtvering, climate control
met gescheiden klimaatzones, een elektrisch bediende achterklep, in de
verhouding 40:20:40 neerklapbare en verschuifbare achterzitplaatsen en
intelligente adaptieve xenon verlichting (I-AFS) maken allemaal deel
uit van het aanbod. De RX-modellen staan op het hoogste niveau van
actieve en passieve veiligheid, onder andere door de allereerste
SRS-knieairbag voor zowel de bestuurder als de voorste passagier in
het segment.
De Lexus RX 350 verhoogt het rijplezier nog verder dankzij de
toonaangevende prestaties van de nieuwe, state-of-the-art 3,5 liter
V6-benzinekrachtbron. Het aluminium motorblok, met een cilinderinhoud
van 3.456 cm3^ en 24 kleppen, maakt als eerste van dit segment gebruik
van Dual VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent), een
geoptimaliseerde variabele timing voor de inlaat- en uitlaatkleppen.
Dit wordt gecombineerd met klepactivering en -aanpassing via de HLA
(Hydraulic Lash Adjuster), en een elektrisch geactiveerd ACIS
(Acoustic Control Induction System), dat de luchtinstroom varieert
door de lengte van het inlaattraject automatisch af te stemmen op het
toerental van de motor. Hierdoor levert de motor op ieder moment de
beste prestatie.
Met zijn optimale balans tussen topprestaties, een relatief laag
brandstofverbruik en een dito emissieniveau is de nieuwe Lexus V6 de
krachtigste maar ook de zuinigste âconventioneleâ 6-cilinder
benzinemotor in het hoogste SUV-segment.
Hij genereert een vermogen van 203 kW (276 pk) bij 6.200 tpm en 342 Nm
koppel bij 4.700 tpm, waarmee de RX 350 van 0-100 km/h optrekt in
slechts 7,8 seconden â beter dan enige andere luxe 5- of 6-cilinder
SUV â en een elektronisch begrensde topsnelheid bereikt van 200 km/h.
Daar staat tegenover dat het gecombineerde brandstofverbruik van de
nieuwe RX 350 met 8 procent is teruggebracht tot een in zijn klasse
unieke 11,2 l per 100 km.
De V6 krachtbron van de RX 350 gaat samen met een automatische 5-traps
transmissie die is voorzien van nieuw ontwikkelde Shift Control Logic,
die uitstekende prestaties combineert met een hoge mate van
brandstofefficiency.
Wanneer de versnellingspook in de stand âSâ staat, is de
5-versnellings-transmissie sequentieel te bedienen, wat een nog beter
remvermogen op de motor, nog grotere controle en een actievere
rijervaring oplevert. In de versnellingsindicator op het
instrumentenpaneel wordt bij de âSâ aangegeven welke versnelling
handmatig is ingeschakeld.
De 4-wielaandrijving van de RX 350 is voorzien van een nieuw
midden-differentieel met viscokoppeling. De inherente slipbeperking
van dit systeem leidt niet alleen tot een soepele overbrenging van de
35 procent extra vermogen van de nieuwe 3,5-liter V6 motor, maar
verbetert ook, samen met de verder verfijnde systemen voor Vehicle
Stability Control (VSC) en tractiecontrole (TRC), de tractie en
stabiliteit onder alle rijomstandigheden.
Ook de stuurinrichting van de nieuwe Lexus RX 350 is aangepast voor
een directere, responsievere stuurervaring in overeenstemming met het
toegenomen vermogen van de V6-motor. Bovendien wordt de in zijn klasse
onovertroffen draaicirkel van 11,4 meter nu aangevuld met verbeterde
stuurbekrachtiging bij lage snelheden, waardoor de wendbaarheid van de
luxe RX 350 in het stadsverkeer alleen maar is toegenomen.
Bij de verbeteringen van de RX 350 is bijzondere aandacht besteed aan
het dempen van geluid en trillingen, waardoor de nieuwe luxe SUV van
Lexus weliswaar krachtiger is dan zijn voorganger, maar ook
aanzienlijk stiller bij alle toerentallen. Door de nieuwe
motorkapisolatie, geluiddemping bij het dashboard en verbeteringen aan
het uitlaatsysteem, is de overdracht van motorgeluiden en trillingen
naar de passagiersruimte verminderd.
Het geluidsniveau van de aandrijving is verlaagd door een effectievere
isolatie van de transmissietunnel en een geluidsabsorberende
afdichtende tussenlaag op de transmissieas.
Aanmerkelijke verbeteringen op het gebied van geluiddemping zijn ook
bereikt door de keuze voor een nieuwe voorruit. Deze is voorzien van
een akoestische folie aan de binnenkant met sterke geluiddempende
eigenschappen, die het geluid in de auto onder het rijden met 3 dB kan
verminderen.
De nieuwe vloerbedekking bij de voorstoelen houdt rijgeluiden eveneens
beter tegen.
Het nieuwe Multimedia- en Navigatiesysteem in de Lexus RX 350 bestaat
uit een weergaloze Mark Levinson(TM) audioinstallatie met
dvd-afspeelmogelijkheid, de nieuwste Lexus navigatietechnologie met
Bluetooth(TM) aansluiting en de Lexus Parking Assist Monitor. Alle
systemen worden bediend via de Electro Multi-Vision (EMV) display, een
groot VGA LCD-touchscreen dat ultieme intuïtieve functionaliteit
biedt.
De nieuwe Mark Levinson(TM) installatie bestaat uit een 10-kanaals, 300
Watt DSP-versterker met elf luidsprekers. Het is geschikt voor cd,
dvd-video en dvd-audio, maar ook voor mp3- en wma-bestanden. Via het
Electro Multi-Vision display laat de weergaloze Mark Levinson(TM)
installatie de Lexus rijder en zijn passagiers kennismaken met echt
home theatre entertainment in de vorm van muziek, muziekvideoâs en
dvd-films.
Met een dvd waarop kaartinformatie van heel West-Europa is opgeslagen,
is de rekensnelheid van de nieuwste processor in het Lexus
navigatiesysteem met maar liefst 65 procent toegenomen. Het systeem
kan gesproken commandoâs verwerken in drie talen voor diverse
bedieningsfuncties van het navigatie- en audiosysteem, de climate
control en de telefoon. Bovendien is er spraakbegeleiding beschikbaar
in 10 talen. Ten slotte is er de geïntegreerde Bluetooth(TM)
aansluiting, die handsfree telefoneren in de auto mogelijk maakt.
De Lexus Parking Assist Monitor is een camera aan de achterkant van de
auto, die automatisch en in kleur het achteruitzicht op de omgeving in
beeld brengt op de EMV-display zodra de auto in zijn achteruit wordt
gezet. Hulplijnen op de display geven de rijrichting van het voertuig
aan op basis van de actuele stand van het stuurwiel.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai