De nieuwe Audi TT Coupé
(4/7/2006)
Een âcult carâ, een ikoon, een moderne klassieker; de eerste Audi TT,
die eind 1998 werd geïntroduceerd, veroverde het sportcoupé-segment
op stormachtige wijze en maakte het merkimago van Audi nog sportiever.
Nu maakt de tweede generatie van dit succesvolle model zijn debuut. De
nieuwe TT Coupé is zelfs nóg dynamischer dan zijn voorganger â zowel
qua ontwerp, aandrijving als onderstel.
Alleen al de vormgeving van de nieuwe Audi TT Coupé straalt de stijl,
de stabiliteit en de dynamiek uit van een pure sportauto. De krachtige
vorm en houding van de basiscarrosserie onder de taillelijn en de
lage, smalle styling van de bovensectie met ruiten en dak vormt een
sculptuur van schijnbaar simpele, pure lijnen zonder overbodige
details. Het ontwerpteam van Audi heeft op subtiele wijze de visuele
ontwerptaal van de eerste TT â het motief van cirkels en welvingen â
aangepast en opnieuw geïnterpreteerd voor het nieuwe model. De nieuwe
TT oogt langgerekter en zelfs bij stilstand lijkt hij al naar voren te
springen. Strakke panelen benadrukken de impressie van dynamische
beweging. Met een lengte van 4.178 millimeter is de nieuwe TT 137
millimeter langer dan zijn voorganger en met 1.842 millimeter tevens
78 millimeter breder.
De carrosserie is geconstrueerd volgens de door Audi ontwikkelde ASF
Space Frame-technologie en bestaat uit aluminium en staal. Dit is de
eerste keer dat in ASF verschillende materialen met elkaar zijn
gecombineerd. 69 procent van de carrosserie bestaat uit aluminium. De
resterende 31 procent bestaat uit stalen onderdelen, die zich vooral
achterin de auto bevinden ten behoeve van een gebalanceerde
gewichtsverdeling over de assen. Om de neerwaartse kracht
(âdownforceâ) aan de achterwielen te verbeteren, komt bij een snelheid
van 120 km/h een spoiler uit de achterklep omhoog.
De nieuwe Audi TT zal, net als zijn voorganger, allereerst op de markt
komen als een 2+2-zits coupé. Het apart ontwikkelde roadster-model
wordt later geïntroduceerd. De standaard inhoud van de bagageruimte
bedraagt 290 liter, maar dit kan nog worden uitgebreid tot 700 liter
door de rugleuningen van de achterbank neer te klappen. De
bagageruimte is gemakkelijk toegankelijk via de grote achterklep. De
sportstoelen bieden een uitstekende zijdelingse steun. Er is keuze uit
drie soorten leder voor de stoelbekleding.
De cockpit is puur op de bestuurder georiënteerd en heeft een perfect
ergonomisch ontwerp. Ook hier keert het klassieke cirkel-motief van de
TT op verschillende manieren terug, zoals in de drie
ventilatieroosters in het midden van het dashboard.
Voor de aandrijving zijn twee krachtige benzinemotoren beschikbaar. De
2,0-liter viercilinder TFSI-turbomotor met FSI directe
benzine-inspuiting ontwikkelt een vermogen van 147 kW (200 pk). Met
zijn handgeschakelde zesversnellingsbak laat hij de TT in slechts 6,4
seconden van 0 naar 100 km/h accelereren. De topsnelheid bedraagt 240
km/h. De sonoor klinkende, atmosferische 3,2-liter V6-motor ontwikkelt
184 kW (250 pk) en geeft de TT Coupé een acceleratie van 0 naar 100
km/h in 5,7 seconden en een (elektronisch begrensde) topsnelheid van
250 km/h.
Beide motoren zijn standaard gecombineerd met een handgeschakelde
zesversnellingsbak. Als optie kunnen ze worden gecombineerd met de
dynamische S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling. En waar de
TT met viercilindermotor voorwielaandrijving heeft, drijft de V6 de
voor- en achterwielen permanent aan via de quattro vierwielaandrijving
â een exclusieve technologie in het sportcoupé-segment.
Audiâs dynamische wielophanging is geheel nieuw ontwikkeld en
afgestemd voor de TT Coupé. Eén van de kenmerken is een stuurgedrag
tot aan het grensbereik, dat varieert van neutraal tot licht
onderstuur. Deze sportieve afstemming zorgt voor maximaal rijplezier,
goede wendbaarheid en superieure handelbaarheid.
De grotere spoorbreedte, eveneens grotere velg-/band-combinaties van
16 tot 19 inch, en uitgebreide vernieuwingen op het gebied van de
elastokinematiek waren hoofdpunten van de ontwikkelingswerkzaamheden.
De nieuwe âmulti-linkâ-achterwielophanging garandeert een optimale
rijdynamiek op sportauto-niveau.
Als optie wordt Audiâs hightech magnetic ride schokdempersysteem vanaf
het 4^e kwartaal 2006 leverbaar. De werking is gebaseerd op de kleine
magnetische deeltjes die in de schokdemperolie circuleren. Door
elektromagneten op de schokdemper aan te sturen wordt de
dempingkarakteristiek binnen enkele milliseconden aangepast. Dit
adaptieve systeem garandeert tegelijkertijd een hoog niveau van
rijcomfort en een bijzonder sportieve dynamiek, afhankelijk van de
actuele rijomstandigheden en de specifieke voorkeuren van de
bestuurder.
De standaarduitrusting van de nieuwe Audi TT omvat een automatische
airconditioning en een sportstuurwiel met afgevlakte onderrand. Dat
laatste past niet alleen perfect bij deze sportauto, maar maakt de in-
en uitstap ook gemakkelijker. Ventilatieroosters, stuurwielspaken, en
veel schakelaars en bedieningsorganen hebben een aluminiumkleurige
afwerking.
Op het gebied van meeruitvoeringen kunnen kopers kiezen uit diverse
hightech oplossingen, inclusief adaptive light met dynamische
bochtverlichting en het Audi parking system dat parkeren gemakkelijker
maakt.
De nieuwe TT markeert de première van een nieuwe generatie
audiosystemen. Deze worden gekenmerkt door âstate-of-the-artâ
ontvangst- en afspeeltechnologie, en intuïtieve bediening. Zes
zogenoemde âsoftkeysâ bedienen verschillende functies, afhankelijk van
het gekozen menu. Het chorus audiosysteem met CD-speler (frontlader)
is standaard. Een Bluetooth-interface is beschikbaar voor mobiele
telefoons. De telefoonfuncties kunnen worden bediend via het
multifunctionele stuurwiel of via gesproken commandoâs. De bediening
van het optionele navigatiesysteem is afgeleid van het toonaangevende
MMI-systeem, dat reeds bekend is uit de Audiâs A6, A8 en Q7.
De nieuwe Audi TT Coupé wordt in september in Nederland verwacht.
Prijzen zijn nog niet bekend.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai