AutoRai

De nieuwe Audi TT Coupé

(4/7/2006)
Een âcult carâ, een ikoon, een moderne klassieker; de eerste Audi TT, die eind 1998 werd geïntroduceerd, veroverde het sportcoupé-segment op stormachtige wijze en maakte het merkimago van Audi nog sportiever. Nu maakt de tweede generatie van dit succesvolle model zijn debuut. De nieuwe TT Coupé is zelfs nóg dynamischer dan zijn voorganger â zowel qua ontwerp, aandrijving als onderstel.
Alleen al de vormgeving van de nieuwe Audi TT Coupé straalt de stijl, de stabiliteit en de dynamiek uit van een pure sportauto. De krachtige vorm en houding van de basiscarrosserie onder de taillelijn en de lage, smalle styling van de bovensectie met ruiten en dak vormt een sculptuur van schijnbaar simpele, pure lijnen zonder overbodige details. Het ontwerpteam van Audi heeft op subtiele wijze de visuele ontwerptaal van de eerste TT â het motief van cirkels en welvingen â aangepast en opnieuw geïnterpreteerd voor het nieuwe model. De nieuwe TT oogt langgerekter en zelfs bij stilstand lijkt hij al naar voren te springen. Strakke panelen benadrukken de impressie van dynamische beweging. Met een lengte van 4.178 millimeter is de nieuwe TT 137 millimeter langer dan zijn voorganger en met 1.842 millimeter tevens 78 millimeter breder.

De carrosserie is geconstrueerd volgens de door Audi ontwikkelde ASF Space Frame-technologie en bestaat uit aluminium en staal. Dit is de eerste keer dat in ASF verschillende materialen met elkaar zijn gecombineerd. 69 procent van de carrosserie bestaat uit aluminium. De resterende 31 procent bestaat uit stalen onderdelen, die zich vooral achterin de auto bevinden ten behoeve van een gebalanceerde gewichtsverdeling over de assen. Om de neerwaartse kracht (âdownforceâ) aan de achterwielen te verbeteren, komt bij een snelheid van 120 km/h een spoiler uit de achterklep omhoog.

De nieuwe Audi TT zal, net als zijn voorganger, allereerst op de markt komen als een 2+2-zits coupé. Het apart ontwikkelde roadster-model wordt later geïntroduceerd. De standaard inhoud van de bagageruimte bedraagt 290 liter, maar dit kan nog worden uitgebreid tot 700 liter door de rugleuningen van de achterbank neer te klappen. De bagageruimte is gemakkelijk toegankelijk via de grote achterklep. De sportstoelen bieden een uitstekende zijdelingse steun. Er is keuze uit drie soorten leder voor de stoelbekleding.

De cockpit is puur op de bestuurder georiënteerd en heeft een perfect ergonomisch ontwerp. Ook hier keert het klassieke cirkel-motief van de TT op verschillende manieren terug, zoals in de drie ventilatieroosters in het midden van het dashboard.

Voor de aandrijving zijn twee krachtige benzinemotoren beschikbaar. De 2,0-liter viercilinder TFSI-turbomotor met FSI directe benzine-inspuiting ontwikkelt een vermogen van 147 kW (200 pk). Met zijn handgeschakelde zesversnellingsbak laat hij de TT in slechts 6,4 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren. De topsnelheid bedraagt 240 km/h. De sonoor klinkende, atmosferische 3,2-liter V6-motor ontwikkelt 184 kW (250 pk) en geeft de TT Coupé een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden en een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/h.

Beide motoren zijn standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie kunnen ze worden gecombineerd met de dynamische S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling. En waar de TT met viercilindermotor voorwielaandrijving heeft, drijft de V6 de voor- en achterwielen permanent aan via de quattro vierwielaandrijving â een exclusieve technologie in het sportcoupé-segment.

Audiâs dynamische wielophanging is geheel nieuw ontwikkeld en afgestemd voor de TT Coupé. Eén van de kenmerken is een stuurgedrag tot aan het grensbereik, dat varieert van neutraal tot licht onderstuur. Deze sportieve afstemming zorgt voor maximaal rijplezier, goede wendbaarheid en superieure handelbaarheid.

De grotere spoorbreedte, eveneens grotere velg-/band-combinaties van 16 tot 19 inch, en uitgebreide vernieuwingen op het gebied van de elastokinematiek waren hoofdpunten van de ontwikkelingswerkzaamheden. De nieuwe âmulti-linkâ-achterwielophanging garandeert een optimale rijdynamiek op sportauto-niveau.

Als optie wordt Audiâs hightech magnetic ride schokdempersysteem vanaf het 4^e kwartaal 2006 leverbaar. De werking is gebaseerd op de kleine magnetische deeltjes die in de schokdemperolie circuleren. Door elektromagneten op de schokdemper aan te sturen wordt de dempingkarakteristiek binnen enkele milliseconden aangepast. Dit adaptieve systeem garandeert tegelijkertijd een hoog niveau van rijcomfort en een bijzonder sportieve dynamiek, afhankelijk van de actuele rijomstandigheden en de specifieke voorkeuren van de bestuurder.

De standaarduitrusting van de nieuwe Audi TT omvat een automatische airconditioning en een sportstuurwiel met afgevlakte onderrand. Dat laatste past niet alleen perfect bij deze sportauto, maar maakt de in- en uitstap ook gemakkelijker. Ventilatieroosters, stuurwielspaken, en veel schakelaars en bedieningsorganen hebben een aluminiumkleurige afwerking.

Op het gebied van meeruitvoeringen kunnen kopers kiezen uit diverse hightech oplossingen, inclusief adaptive light met dynamische bochtverlichting en het Audi parking system dat parkeren gemakkelijker maakt.

De nieuwe TT markeert de première van een nieuwe generatie audiosystemen. Deze worden gekenmerkt door âstate-of-the-artâ ontvangst- en afspeeltechnologie, en intuïtieve bediening. Zes zogenoemde âsoftkeysâ bedienen verschillende functies, afhankelijk van het gekozen menu. Het chorus audiosysteem met CD-speler (frontlader) is standaard. Een Bluetooth-interface is beschikbaar voor mobiele telefoons. De telefoonfuncties kunnen worden bediend via het multifunctionele stuurwiel of via gesproken commandoâs. De bediening van het optionele navigatiesysteem is afgeleid van het toonaangevende MMI-systeem, dat reeds bekend is uit de Audiâs A6, A8 en Q7.

De nieuwe Audi TT Coupé wordt in september in Nederland verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.

BedrijfsautoRAI.nl