PERSBERICHT
Mumbai, 6 april 2006
Capgemini versterkt positie door in Kolkata zijn derde BPO-
centrum in India te openen
Capgemini, een van de wereldwijde marktleiders voor dienstverlening op het gebied van
advisering, technologie en outsourcing, heeft vandaag de opening bekendgemaakt van een
nieuw BPO-centrum met 500 seats in Kolkata (Calcutta). In de eerste fase houdt het
centrum zich vooral bezig met F&A Business Process Outsourcing (BPO),
pakketimplementatie en ontwikkeling van webgeoriënteerde maatwerksoftware.
Capgemini India kent een jaarlijkse groei van 80% en heeft momenteel meer dan 4000 mensen in
dienst. Naar verwachting zal het personeelsbestand eind 2006 zijn uitgegroeid tot 6000 en eind
2007 tot 10.000. Het succes van de activiteiten van Capgemini in Mumbai (Bombay) en
Bangalore en de toegenomen klantvraag gaven aanleiding tot de opening van het nieuwe
centrum. Dit centrum onderstreept het succes van de RightshoreTM-strategie van Capgemini, niet
alleen bij onze Amerikaanse klanten maar vooral ook in Europa, waar de helft van de workflow
van Capgemini India vandaan komt.
Paul Hermelin, CEO van Capgemini, verklaarde: "India is essentieel voor de strategie van de
Capgemini Group. De opening van dit nieuwe centrum is een belangrijke nieuwe stap voor de
Group, die nu in India een kritische massa heeft bereikt. Deze uitbreiding onderstreept niet alleen
onze aandacht voor India, maar ook de sterke punten van Capgemini India en het vermogen van
de onderneming om services van wereldklasse te leveren. De kracht van India op het gebied van
talent en technologie wordt overal ter wereld erkend. Bij Capgemini blijven we gebruikmaken
van dit potentieel aan talent en Kolkata blijft hierbij een belangrijke aandachtsregio."
Er werken meer dan 3500 mensen in de BPO-centra van Capgemini. De Capgemini Group heeft
ervaring opgebouwd met alle aspecten van Business Process Outsourcing, waarbij de nadruk ligt
op Finance and Accounting (F&A). Paul Spence, Global Head van Capgemini Outsourcing
Services, verklaarde ter gelegenheid van de opening van het nieuwe centrum het volgende:
"Terwijl we in India al honderden medewerkers hebben, betekent de opening van het centrum in
Kolkata een volgende belangrijke stap bij de versterking van het Capgemini RightshoreTM-
netwerk van BPO-centra, in aanvulling op onze sterke aanwezigheid in Polen (Krakow) en China
(Guangzhou). Capgemini gaat in India op volle kracht door met zijn uitbreidingsplannen voor
deze sector en we delen onze veelzijdige ervaringen graag met nieuwkomers."
Capgemini India heeft meer dan 100 klanten wereldwijd, waaronder een groot aantal Fortune
500 ondernemingen. Capgemini India streeft naar de hoogste kwaliteit en doorlopende
procesoptimalisatie en beschikt over de certificaten ISO 9001, CMMi Level 5 BS7799 en SAS
70.
PERSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en
outsourcingdiensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze
werkwijze noemt Capgemini de "Collaborative Business Experience". Door zich te richten op
gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini
bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de
mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking.
Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2005 een
omzet van 6,9 miljard euro.
Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op
www.nl.capgemini.com
EINDE PERSBERICHT
Voor meer informatie
Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder
Telefoon: 030 689 52 81, Mobiel: 06 417 25 315
E-mail: lucas.stassen@capgemini.com
Cap Gemini Nederland